Er du villig til å akseptere oppdraget Ethan?
0

Er du villig til å akseptere oppdraget Ethan?

sep 28 Spill.no  

Mission: Impossible er en gigantisk franchise med fire filmer (med en femte på vei) som har tilsammen tjent over  2 milliarder dollar på verdensbasis. Opprinnelig en tv-serie fra sent 60-tall, med en velkjent tema-låt har det også flere ganger prøvd å ta steget inn på videospillbransjen. Det har blitt møtt med med en moderat suksess, men likevel har et spill i serien vært veldig viktig for å ha gitt spillutviklere nye ideer for hvordan man kan skape spillbarhet. La oss ta et steg tilbake til 1998.

Nintendo 64 har dominans på videospill. Mario 64, Mario Kart og Goldeneye har gitt mange blemmer på unge spillhender og fremdeles er Metal Gear Solid et par måneder unna en utgivelse. Den første Mission: Impossible filmen har vært ute i 2 år og blitt en gigantisk suksess. Det ryktes om at John Woo skal nå lage en oppfølger. Franske Infogrames har sett potensiale i videospill-adapsjon av storfilmer med suksessen av Goldeneye og vil gjøre det samme med Mission:Impossible. Likevel er det flere problemer som oppstår øyeblikkelig.

Vanskelig adapsjon til videospill

Det i det hele tatt å lage en konseptramme til et videospill trofast til hva Mission:Impossible er viser seg å være vanskelig. I motsetning til Goldeneye er det ikke mulig å lage et klassisk FPS satt rundt filmens rammer. Mission:Impossible handler mer om å unngå vold og blodbad, og mer om å være hemmelig agent og bruke tekniske ferdigheter. Utviklerene Ocean Software (som senere blir integrert i Infogrames) må tenke nytt. Svaret blir å skape en unik stil som sjelden har blitt sett før i videospill.

Før jeg går videre, vil jeg bare påpeke at spillet var langt fra perfekt. Animasjonene til Ethan Hunt (hovedpersonen) er klumsete og det er vanskelig å skape flytt i spillbarheten. Grafikken er ikke optimal og fiendene inteligens er svært begrenset. Blant annet kan de ikke løpe eller bevege seg når de skyter på deg. Mange svært opplagte glitcher og bugs trakk ned på spillbarheten og. Det fikk middelmådige anmeldelser og ble snart glemt i sin helhet. Likevel er mange av ideene viderført til andre mer suksessfulle spill senere.

Tilbake til spillet. Hvis du har sett filmen vil du raskt skjønne hva historien går ut på. Plottet er ganske mye basert på det som skjer i spillet, med utvidelser og ekstra oppdrag for å bygge ut spillet. Det første brettet foregår faktisk i Norge, hvor du må stoppe noen våpen-grossister som har satt opp base på en nedlagt ubåtbase. Du må bruke både våpen, ansiktsmasker og andre elektroniske ting for å fullføre oppdraget. Selv om det var hovedsaklig kun en vei å løse et oppdrag, var de forskjellige gameplay mekanismene svært revolusjonærende når det gjaldt kreativitet. Det var noe som man ikke hadde sett før.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.