Eventyret reiser seg – Tales of Arise
0

Eventyret reiser seg – Tales of Arise

sep 08 Stian Koxvig  

Tales of Arise er det første spillet i Bandai Namcos populære JRPG serie på 5 år, og jammen klarer det også å levere en artig spillopplevelse.

Alle som leser anmeldelsene mine bør nå vite at jeg er relativt svak for japanske rollespill og Tales Of serien til Bandai Namco er en pillar i japansk rollespillhistorie. Tales serien hadde i fjor 25 års jubileum og Arise var ment å skulle lansere som jubileumstittelen for PS4 og Xbox One, men grunnet interne problemer og en viss pandemi ble det utsatt til 2021 og sluppet også for PS5 og Series og det var nok for det beste. Jeg har spilt det på min Xbox Series S.

En vakker verden med mye detaljer

Tales of Arise finner sted på to planeter. Dahna og Rena. Dahna er veldig gammeldags og middelalderpreg mens Rena er ekstremt futuristisk. Dette har fått Rena til å erobre Dahna og ta innbyggerne som slaver. Hovedkarakteren er en mann fra Dahna med navn Alphen som har en mystisk fortid og en jernmaske på fjeset som han ikke klarer å ta av.

Han bryter seg ut av slaveriet med hjelp av en kvinne fra Rena, Shionne som har planer for Rena selv. De bestemmer seg for å frigjøre de fem kontinentene i Dahna, sette folket fri og beseire Rena en gang for alle. Shionne har en forbannelse som gjør at alle som kommer borti henne får ekstreme støt, noe som passer Alphen greit for han har ikke følelser i kroppen i det hele tatt. Noe de fleste som har vært hjemme i pandemien kanskje kjenner seg igjen i.

Tales of Arise er bygd i Unreal 4. Noe som er nytt for Bandai Namco for Tales serien da de tidligere har brukt interne grafikkmotorer. Resultatet er det peneste Tales spillet til dags dato, fylt med farger og detaljer som de ikke hadde klart å få frem tidligere i serien. Spillet er stort, med ca 50 timer innhold og opptil 120 timer om man skal gjøre alt. Det er flere sideoppdrag som er avslappende som å lage middag til teamet ditt eller å holde på med den obligatoriske fiskingen som man må ha i JRPG.

Kampsystemet er hurtig og engasjerende

Kampsystemet er hurtig, og du bruker en karakter og kan raskt skifte mellom alle partymedlemmene dine ved hjelp av enkle knappetrykk. I løpet av ferden får man flere forskjellige krigere som sloss på forskjellig måter, så taktikk og strategi er en del av strategien.

Det merkes at det er lagt inn mye kjærlighet i utviklingen av spillet. Minoru Iwamoto, som var en av designerne bak Tales of Zestiria og Tales of Berseria står som hoveddesigner og art director og det legger man merke til. Teamet er lagt sammen av både veteraner og nykommere for å revitalisere Tales serien og det vil jeg si at de har fått til greit.

Det er klart at de har lagt tematikken her ganske mørkt for å appellere til det vestlige markedet noe tidligere Tales spill har slitt med å markere seg i. Tidligere spill i serien har vært veldig japansk orienterte og for spesielt interesserte, men her får jeg følelsen at Arise kan være tittelen som virkelig klarer å markere Tales utenfor Japans grenser.

Det er mye fokus på 3D animasjonene her men som tidligere Tales spill er det flotte 2D  anime scener som kan trigges i løpet av ferden om man er litt observant. Dette er som oftest ting som ikke er superviktig for historien, men som klarer å få spilleren til å trekke på smilebåndet da man får litt artige samtaler mellom karakterene og deres personlighetstrekk.

En ting som må kritiseres her er vanskelighetsgraden. Jeg måtte raskt sette det opp på maks da spillet var altfor enkelt. De fleste abilitiene som karakterene får i kamper føles en smule ubalansert noe som er med å gjøre spillet lett. Det var litt demotiverende å utforske de forskjellige sideoppdragene når jeg følte at ingen av de var en spesiell utfordring. Når spillet har hundrevis av sideoppdrag og utforske og ingen av de er spesielt utfordrende blir det dessverre raskt at man faller av litt. Noe som er synd for det er et i bunn og grunn et solid spill.

Kisara er en karakter man møter litt ut i spillet som angriper med stort skjold

Soundtracket er komponert av Motoi Sakuraba, kjent som komponist for Dark Souls og Japanske spill er jo kjent for å ha fenomenale lydspor, Tales of Arise er ingen unntak. Man så jo Lindsey Stirlings fenomenale fremføring av Arise låt på Gamescom i august. Spektakulære orkesterlåter som gir oss fralt til progressive metall til klassiske symfonier. Musikken klarer å skape forskjellige stemninger basert på hvor i verdenen du er. Det er et spill jeg er veldig glad for at jeg har spilt på godt lydanlegg.

Tales of Arise er første Tales spillet siden Tales of Berseria og ventetiden har vært verdt det. Det er ett av de sterkeste japanske rollespillene siden Final Fantasy VII Remake i fjor. Det er et spill som er lett å plukke opp og vil appellere til mange som ikke nødvendigvis er fans av tunge japanske rollespill.

About Stian Koxvig

Bakgrunn innenfor film og journalistikk. Spiller det meste men er veldig glad i Final Fantasy, Metal Gear Solid og The Legend of Zelda: Er lidenskapelig opptatt av film