Famicom Detective Club – Nintendo åpner hvelvet
0

Famicom Detective Club – Nintendo åpner hvelvet

mai 25 Stian Koxvig  

Nintendo har åpnet hvelvet sitt og funnet frem et par gamle perler fra Famicom eraen som aldri ble sluppet utenfor Japan og lagd de opp fra bunnen av med fullt stemmeskuespill. Resultatet er bra.

Bruk Detektivkommandoene til å undersøke, rope på vitner eller trekk tråder


Famicom Detective Club er to visual novels, og om dette skremmer deg så skal jeg ikke snakke alt for mye om historiene her. Da det er 98% av sånne spill. Dersom du ikke er kjent med «Visual Novels» som en sjanger kan jeg nevne Ace Attorney eller Telltales The Wolf Among Us som et godt eksempel. Det er spill hvor du sitter og følger med på en historie og må ta noen valg i løpet av spillet som vil bestemme utfallet av historiene. Det er en sjanger som blir mye kritisert blant spillere, men som den filmelskeren og historielskeren jeg er kan jeg kalle meg storfan.

Spooky

Så. Famicom Detective Club, det er to titler. Først tittelen kom ut i 1988 og heter The Missing Heir og dreier seg om et skikkelig drapsmysterium i ordentlig Sherlock Holmes stil. Du spiller som en ung gutt som jobber for et detektivbyrå og blir hyret for å etterforske ett drap, men for alle som liker krim vet man at ett drap aldri er nok så etter hvert blir det flere og de små grå må på høygang for å finne ut av dette. Den andre tittelen. The Girl Who Stands Behind kom ut i 1989 og er en prequel. Hvor du lærer litt bakgrunnshistorie om karakterene og hvordan han endte opp som mesterdetektiv. Der hvor The Missing Heir er n kriminalfortelling, er The Girl who Stands Behind et mer overnaturlig skummelt fenomen hvor du skal etterforske et spøkelse på en videregående skole. En ung student blir drept mens hun prøvde å undersøke en myte om et spøkelse og du havner midt i dramatikken og må etterforske drap i nåtiden og fortiden sammen med din assistent Ayumi Tachibana. For spøkelser eksisterer ikke gjør de?

Disse spillene er laget av den originale skaperen av Metroid. Så de er en ganske viktig del av Nintendos historie. Etter litt research klarte jeg å finne ut at han hadde lest mye detektiv romaner da han var barn og at inspirasjonen til å skrive et par kriminalfortellinger hadde kommet derfra. Serien har vært ekstremt populær i Japansk spillkultur selv om det bare ble de to titlene, og Smash direktør Masahiro Sakurai innrømmet av Ayumi Tachibana var lenge planlagt til Super Smash Bros Melee men ble kuttet i sluttfasene.

Dette er slike titler jeg syns har vært morsomme å spille fordi de er en viktig del av Nintendos historie. De har gjort en fenomenal jobb med oppussingen, ser ut som en sånn koselig japansk anime serie og historiene er gode. Jeg liker ikke å innrømme det men jeg endte med å spille hele The Girl who Stands Behind i en sitting.

Er du sikker på det?

Det er trutt med førsteparti spill fra Nintendo sin side nå så dette er greie titler for Nintendo fansen å få med seg. Det er mye ord, det er mye lesing. Men enhver fan av visual novels bør få med seg disse.

About Stian Koxvig

Bakgrunn innenfor film og journalistikk. Spiller det meste men er veldig glad i Final Fantasy, Metal Gear Solid og The Legend of Zelda: Er lidenskapelig opptatt av film