Forhåndstitt: The Elder Scrolls Online: Summerset
0

Forhåndstitt: The Elder Scrolls Online: Summerset

apr 04 Anders Lønning  

Vi har spilt en time av hva som venter spillerne på Summerset Isle

– The Elder Scrolls Online har sannelig komt langt i løpet av 4 år.

«Hjemmet ditt trenger deg nå mer enn noensinne, Velkommen hjem»

Slik ble jeg ønsket velkommen til prøvespilling av det nyeste kapittelet til The Elder Scrolls Online, en kald tirsdag i London-by. ZeniMax Online’s storslåtte MMO satsing viser ingen tegn til å stoppe nå som det endelig har kommet seg på det rette sporet.

Men før jeg setter i gang må jeg komme med en ørliten tilståelse. Jeg hadde nesten ingen erfaring med Elder Scrolls Online før jeg dro på denne prøvespillingen.

Jeg prøvde det litt da det først kom ut, gav det en ny sjanse da det kom til konsoll, men av en eller annen grunn ble jeg aldri helt fenget av hvordan ZenimMax Online hadde tolket den ikoniske Elder Scrolls stemningen i en flerspiller setting.

Derfor kan det kanskje argumenteres av de som er mer kjent med ESO enn meg at jeg, for de av leserne våre som er drevne ESO spillere, gjerne ikke var rett mann på rett sted på rett oppdrag denne gangen.

Men som surrogat for de som enten ikke har spilt ESO før, eller for de som spilte det litt ved lansering slik jeg gjorde, er jeg kanskje akkurat den rette til jobben. I mitt hodet er det i hvert fall mye som tyder på det:

For etter bare en liten time i Tamriel, var jeg plutselig havnet på Elder Scrolls kjøret igjen.

Tilbake til der det hele startet

Den andre store utvidelsen av The Elder Scrolls Online er snart på trappene, og denne gangen er det Høyalvene Altmers hjemsted Summerset som står for tur.

For første gang på 24 år vender et Elder Scrolls spill tilbake til Summerset. Ikke siden det aller første spillet i serien: The Elder Scrolls: Arena har spillere fått muligheten til å utforske fødestedet til den eldste gjenlevende sivilisasjonen, og nå er tiden endelig inne

Summerset er ulikt noe annet sted i Tamriel. Det er et sted hvor Altmer folket har bodd i mangfoldige generasjoner og selv ikke de er det eldste man kan finne spor av på øya. Og til tross for idyllen er øya langt fra fritt for farer og utfordringer.

Med en helt ny «skill line» å mestre, et nytt crafting system hvor spillerne kan lage juveler som gir nye egenskaper til utrustning, seks nye dyp å utforske, to såkalte «public dungeons», seks «world bosses», en ny type gruppeaktivitet, en ny 12 manns «trial» og en spennende historie som fortsetter der den forrige utvidelsen slapp har Summerset mer enn nok å by på for de eventyrlystne.

«Noe er råttent i Dronningriket Summerset…»

Noe er i gjerdet, og dronning Ayrenn har bestemt at for første gang på flere hundre år skal øya åpnes for tilreisende.

Dette blir en kontroversiell avgjørelse. Altmer folket er fremmedfiendtlige av natur, og spesielt den eldre garde mener dette er et autoritært overtramp da dronningen selv ikke har besøkt Summerset på lenge, mens noen av de yngre ser på det som en god mulighet for kulturutveksling som det lukkede samfunnet lenge sårt har trengt.

Men det mange ikke vet er at Ayrenn har en baktanke med det hele. Det har nemlig oppstått problemer rundt om på Summerset, problemer som dronningen mener kan kobles til den store Daedra invasjonen av Tamriel og derfor har hun sendt sin trofaste agent Razum-Dar for å etterforske. Men Khajiiten er langt fra den eneste som er på sporet av noe muffens på øya..

I løpet av historien vil spillerne også bli introdusert til medlemmer av Psijic ordenen, som var en forløper til Mages Guildet mange kjenner fra tidligere Elder Scrolls spill, og senere vil muligheten til å dra til ordenens mystiske øy som eksisterer utenfor tid og rom også presentere seg.

Psijic ordenen har også en viss interesse for hva som rører seg på Summerset, og det er gjennom samarbeidet med dem spillerne vil få muligheten til å lære seg evner fra den nye «Psijic Order Skill Line»

Potensielt like vanedannende som Skooma

Jeg fikk spille litt over en time av The Elder Scrolls Online: Summerset på denne tilstelningen, og som alle som har spilt en MMO vet er ikke en time særlig mye å skryte over. Mye mindre sådan når jeg på toppen av det hele måtte lære spillet å kjenne helt på nytt samtidig som jeg skulle prøve å finne ut hva som var nytt.

Det jeg endte med var at jeg ikke helt kan sette fingeren på alt som er nytt, men jeg kan gi en god forklaring på hvordan jeg, som en så å si helt grønn nykommer til spillet, følte opplevelsen av å spille ESO var. Høres det noelunde greit ut?

Det første jeg merket allerede i opplæringsdelen av Summerset var at ESO nå føltes mye mer ut som et Elder Scrolls spill enn hva jeg husket fra min særdeles korte tid med spillet i 2014 og 2015. Det føltes som om angrepene til figuren min landet der de skulle, de særegne Elder Scrolls lydene og stemningen va på plass fra første stund og opplevelsen i det store og hele føltes det mye mer autentisk ut enn hva jeg var forberedt på da jeg satte meg ned.

Med det sagt, er det fortsatt åpenbare ting som skiller ESO fra resten av Elder Scrolls spillene. Det er ikke alt man kan gjøre i et enspiller spill hvor hele spillets univers står på pinne for spilleren som kan oversettes til et massivt flerspiller online rollespill, og det synes. I de tidligste stundene av min tid med spillet merket jeg godt at det oppstod en følelse av dissonans da jeg trodde spillet skulle reagere på en kjent måte, mens spillet heller reagerte på en ny og ukjent måte.

Ta for eksempel kamp systemet. I de siste Elder Scrolls spillene har kampsystemet hatt et ganske stort fokus på å være dynamisk, raskt og reaksjonært. Når du slår en fiende så ser du at det treffer, du vet at det du trykker inn på enten tastaturet eller kontrolleren, det skjer mer eller mindre umiddelbart. I ESO kan det være stunder der det du trykker inn ikke skjer fordi du har blitt forhekset, eller fienden din ble usynlig osv osv.

Kampsystemet i ESO bærer tidvis preg av at dette faktisk er et MMO spill og at det derfor er spesielle hensyn som må tas i forhold til hvordan spillet oppleves for alle involverte. Og det er på ingen måte noe galt i det. Det oppleves bare annerledes, og det føles litt rart ut i begynnelsen.

Men det var da jeg aksepterte at disse tingene må være slik i et massivt online flerspiller spill, jeg følte at ESO virkelig begynte å sette klørne sine i meg.

Etter et kort opphold i en slags drømmeverden hvor jeg fikk lært litt om hvordan spillet spilles, våknet karakteren min opp i noen ruiner, hvor han så møte kvinnen som hjalp han igjennom det hele. Hun forklarte meg at jeg hadde vært under en trolldom, og var den første som hadde kommet helskinnet ut. Hun ba meg finne henne senere da hun kunne trenge min hjelp med å befri andre som var plassert under en lignende trolldom.

Herfra åpnet spillet seg opp slik vi er vant til med The Elder Scrolls serien. Ikke langt utenfor ruinene snublet jeg over Razum-Dar som ba om min hjelp til litt «Cloak and Dagger» work, noe som satte meg på veien til byen Shimmereen, hvor jeg raskt oppdaget at ting ikke var helt som de skulle.

En rekke nyankomne tilreisende hadde blitt anholdt av de lokale myndighetene, og ingen hadde hørt noe om når de vil be sluppet fri eller hva som kom til å skje med dem. Razum-Dar mente at her var det grunn til å etterforske videre. Etterforskningen tok meg så til et kloster som ble brukt til internering av forskjellige tilreisende.

Dette luktet ugler i mosen, og etter et sjansemøte med en annen person som hadde sneket seg inn i klosteret for å etterforske forsvinningene, var det ingen vei utenom det å komme til bunns i dette mysteriet. Jeg akter ikke å røpe mer av historien her, men det var altså omtrent her jeg visste at The Elder Scrolls Online: Summerset sannsynligvis er noe for meg.

Denne motstillingen av et idyllisk eventyrland satt opp mot mørke intriger er noe av det som fenger meg mest med fantasi fiksjon, og her ser det ut til at Summerset kan levere i bøtter og spann. Ikke ulikt The Witcher 3 utvidelsen Blood and Wine bruker ESO: Summerset eventyrlige farger til å dra deg med til et sted langt langt borte, for så å vise deg hvor enormt fæle og ubarmhjertige enkelte kan være når de føler at sitt levesett er truet.

Jeg er veldig spent på fortsettelsen til det jeg fikk spilt av Summerset, og jeg har allerede begynt på å få spilt igjennom det innholdet jeg har gått glipp av så langt. ESO føles endelig ut som et spill for meg.

Utvidelsene i The Elder Scrolls Online er såkalt «level agnostiske», noe som vil si at selv helt nye spillere kan hoppe rett inn i det nyeste innholdet om de så skulle ønske det.
For mer info om utvidelsen kan dere lese intervjuet vi har med Ala Diaz fra ZeniMax Online Studios her på Spill.no

The Elder Scrolls Online: Summerset lanserers 5. juni, og de som allerede har Morrowind kan forhåndsbestille oppgraderingen og få tilgang til det nye innholdet allerede så tidlig som 31. mai.

 

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.