Fra eleganse til kaos
0

Fra eleganse til kaos

mai 12 Spill.no  

Ridge Racer. Den rene og fine racingopplevelsen, det eneste bilspillet som føles mer som å kjøre en bilreklame enn en bil. Siden debuten i spillehallene og på Playstation har Namcos racingserie knapt utviklet seg. Grafikken har blitt bedre og bedre, men de grunnleggende spillmekanikkene der man brekkslædder i 250 km/t rundt hårnålssvinger på asfalt har knapt endret seg.

Fiiiiiiinsk Racer

Men dette er det slutt på nå. Ridge Racer: Unbounded er det første Ridge Racer-spillet utviklet av et eksternt studio. Nærmere bestemt finske BugBear, som er mest kjent for Flatout-serien. Sammen med finnene kommer også en helt ny tilnærming til den klassiske bilserien som bringer den nærmere Burnout enn tradisjonell Ridge Racer.

– Da vi ble forespeilet å lage dette spillet, fant vi essensen av Ridge Racer-spillene: Kule biler, masse fart, og en stilfull presentasjon. Vi tok disse nøkkelelementene og la det inn i det vi kan best: dynamiske verdener, sier L. Jonaas, produsenten fra Bugbear.

Resultatet er et spill der vakre brekkslædder gjennom pene miljøer er byttet ut med masse bølling, eksplosjoner og ville hastigheter.

– Vi har endt opp med et spill som er veldig intenst. Den intense racingopplevelsen fra Ridge Racer men mer aggressiv, et spill der du må følge med hele tiden og det er farlig å blunke.

Spillet foregår i Shadow Bay, en fiktiv storby på østkysten av USA som mest av alt ligner en slags hybrid av Chicago og New York. Her herjer Unbounded – en gjeng med motorbøller ledet av en mystisk kvinne. Som rekrutt i gjengen går spillet ut på å klatre i rangstigen i gjengen, og bli nummer en i Shadow Bay, forteller Jonaas.

Se traileren til Ridge Racer: Unbounded her:

Fysikksimulator

Umiddelbart når Jonaas begynner å demonstrere spillet for meg slår det meg at dette er noe helt annet enn klassisk Ridge Racer. Burnout er det første jeg tenker på idet sportsbilene på skjermen raser gjennom den grå storbyen. Det spruter bildeler og sementbiter når man kræsjer, og veien ser mer ut som en slagmark enn de tradisjonelle rene og pene banene vi er vant til fra Ridge Racer. Også kjøringen er veldig annerledes, biler bøller hverandre og kræsjer, bilvrak ruller rundt i sakte film. Dette er jo Burnout, for pokker.

– Vi er alle fans av Burnout i BugBear, men det er flere forskjeller mellom Ridge Racer: Unbounded og Burnout-spillene. Vi har bedre kræsj, mer avansert enn noe du har sett før, og de er en mer integrert og viktig del av gameplayet. Burnout har heller ikke den dynamiske verdenen vi har utformet der du er nødt til å bruke fysikk og hendelser og omgivelsene strategisk, forklarer Jonaas.

På skjermen ser vi Jonaas ta noen snarveier, bilen suser inn i en bygning, gjennom et kontorlandskap, og braser ut gjennom betongveggen på andre siden i sakte film. Ødeleggelsene er imponerende, og Jonaas påpeker nok en gang at alle ødeleggelser blir generert av spillet, at ingenting er skriptet på forhånd. Det er helt sikkert imponerende, men foruten ødeleggelsene er det lite som imponerer rent grafisk. Byen er grå og trist, lyssettingen er elendig og bilmodellene ser ut som de er lånt fra Playstation 2. Ettersom dette er veldig tidlig kode av spillet kan disse elementene dog bli sterkt oppusset i det ferdige spillet.

Et fiffig grafisk element er at Bugbear har kvittet seg med infografikk på skjermen. I stedet dukker poengsummer og din posisjon i løpet opp malt på bakgrunner, murvegger og betonggjerder med jevne mellomrom. Det tar ikke lang tid før jeg venner meg til å konsumere infoen på denne måten, og jeg savner egentlig ikke det pålimte speedometeret og all den andre statistikken i det hele tatt.

Likevel sitter jeg igjen med et inntrykk av at Ridge Racer Unbounded er et Burnout-aktig bilspill som har blitt presset inn i Ridge Racer-serien, og ikke et ekte Ridge Racer-spill. Det jeg har sett så langt tyder på en litt blek kopi av Criterions Burnout-serie, og et spill som verken gjør ære på det tradisjonelle Ridge Racer-navnet, eller byr på nok nytt til å skille det fra andre actionracere. Jeg håper BugBear klarer å gi spillet en mer definert identitet før spillet lanseres i starten av 2012.

Se flere bilder fra Ridge Racer Unbounded på neste side!

Ridge Racer Unbounded er utviklet av Bugbear og utgis av Namco Bandai. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation 3 i starten av 2012. Tur og opphold for Spill.no til Dubai for å se på spillet ble betalt av Namco Bandai.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.