Ghost of Tsushima-gameplay skaper grunn til forventning
0

Ghost of Tsushima-gameplay skaper grunn til forventning

Forrige høst overrasket Sucker Punch Studios med avsløringen av Ghost of Tsushima, etter å ha vært mistenkelig stille helt siden 2014s Infamous: Second Son. I den korte introduserende traileren ble vi fristet med samurais hevnhistorie satt i en estetisk nydelig tolkning av 1274s Japan.

Denne eksotiske nyvinningen stikker seg ut som en dramatisk retningsendring for studioet, som står bak tidligere suksesser som den ikoniske Sly Raccoon-serien og den kritikerroste superheltspillserien Infamous. Siden høstens avsløring har vi ikke hørt noe mer, så da de på Playstations E3-messe kom fram med en omfattende gameplay-demonstasjon, var det mange glade fans i salen og over hele verden.

I gameplayet får vi se protagonisten, Jin Sakai, ri gjennom et stort og (mildt sagt) nydelig animert terreng. Idet hesten baner seg framover kan man se sølen som skvetter opp og den intense vinden sette hele åkeren og trærne rundt den i bevegelse. På toppen kan bakken ser man terrenget strekke seg milevis i alle retninger. Under det tunge skydekke kan man se templer, skoger, brennende landsbyer og mongolske invasjonsskip ved kysten.

Spillregissøren, Nate Fox, forsikrer oss om at hele øyen Tsushima er til rådighet og at spillet oppfordrer spilleren til å utforske så mye som mulig.

De vil ikke diktere spillerne med alt for mye veipunkter og tekst på skjermen, men heller sørge for at det er noe interessant å se eller gjøre overalt, og la folk leve ut sin egen historie.

SIGHTSEEING: Så mye å se, så mye å gjøre.

Spillets handling er basert under den virkelige mongolske invasjonen av øyen Tsushima, som ligger like utenfor Japan. I 1274 kom tusenvis av mongoler i land på Tsushima og kun 80 samuraier og noen bønder var alt som sto i veien for dem. Som en av de samuraiene er det Jins plikt å beskytte folket og hjemmet sitt, om det så koster han livet.

På Jins ridetur i demoen tar det ikke lang tid før han kommer over noen sivile som blir angrepet av mongolske soldater. Den første kampsekvensen offentligheten har sett av spillet åpner med en western-aktig stand-off mellom Jin og den nærmeste mongolske soldaten.

De trekker sverdene, stiller seg mot hverandre og spenningen stiger, mens vi venter på hvem som vil gjøre den første bevegelsen. Plutselig hever soldaten sverdet og langer ut mot Jin. Raskt som et lyn reagerer Jin og kutter rett igjennom motstanderens sverd og eieren, som går i bakken mens blodet spruter.

Det var som tatt rett ut av en klassisk Akira Kurosawa-film.

Det som følger er en rask dans av kutt og pareringer mellom samuraien og fire hevnlystne soldater, som minnet om en mer realistisk utgave av Witcher 3s kampsystem, men minst like blodig.

DÅRLIGE LIVSVALG: Denne soldaten burde kanskje tenkt seg om to ganger før han egenhending gikk til angrep på Jin.

Soldatene faller som fluer, og etter å ha tørket blodet av sverdet sitt med skjorteermet, blir han med en felles lokal opprører til et tempel. Der skifter framgangsmåten til en mer snikende type, da Jin vil prøve å frigjøre en prest som blir holdt fange av soldatene inni tempelet.

Elegant klatrer samuraien på toppen av et nærliggende tak, før han bruker et rep med klatrekrok til å komme seg opp på taket til tempelet. Idet han lurer seg igjennom vinduet og balanserer over takbjelkene, er det lett å dra linjer til Sucker Punchs røtter med de klatre- og snikepregede Sly Raccoon-spillene fra Playstation 2-æraen.

Etter en liten taktisk vurdering, dropper Jin ned på den første av tre soldater i rommet, og lik Batman i Arkham Knight, bruker han overraskelseselementet til å med enkelhet uskadeliggjøre dem en etter en.

Vi ser silhuetten av en soldat som blåser i varslingshornet, før Jin gjør sish kebab av han gjennom papirveggen.

VASKEBJØRN: Sly Cooper ville vært stolt.

Når det oppstår en uoverensstemmelse over hvorvidt presten var en forræder og verdt å ta vare på eller ikke, finner Jin seg i en veldig filmatisk samuraiduell mot hans felles opprører. Kameraet zoomer ut og setter duellantene i profil.

En lavtliggende sol bryter fram blant de stormtunge skyene og knallrøde høstblader laver ned fra treet som henger over dem.

Når de beveger seg sparkes bladene opp fra bakken og kastes videre av den sterke vinden. Mens gnistene flyr mellom Jin og motstanderen (og ikke på den gode måten), høres mongolske krigshorn og dusinvis av fakler synes å komme nærmere fra bakgrunnen. Med elegante manøvrer klarer Jin til slutt å avvæpne motstanderen sin, og overbevise henne om at mongolene er den fienden de burde fokusere på.

Når soldatene nærmer seg og pilene begynner å lande rundt våre helter, snur de seg mot fienden og svinger sverdene.

Der slutter demonstrasjonen og etterlater undertegnede med gåsehud og en iver etter mer. Sucker Punch kunne i ettertid av visningen avsløre at dette var kun en av mange valgfrie sideoppdrag. Ingen lanseringsdato har blitt gitt enda, men dette ser ut til å være en tittel det er verdt å vente på.

About Johan Nordal Børstad

Freelance filmarbeider og skribent om dagen, spillentusiast om natten. Spiller det meste, men har en stor forkjærlighet for så si alt PlayStation, open world-spill og solide storydrevne singleplayerspill. Favorittspill; Ratchet & Clank, The Last of Us, Mass Effect 2, Infamous 2, Assassin’s Creed 2, Uncharted 2. Ser ut til at jeg også har en forkjærlighet for oppfølgere..