Ghost Recon Breakpoint
0

Ghost Recon Breakpoint

okt 08 Carl Fredrik  

To år etter hendelsene i Bolivia  er Nomad nok engang tilbake som den ensomme helten, denne gang i en mindre reell og geopolitisk scenario. 

Sammen med en rekke andre spesialsoldater fra Tom Clancy sitt univers, er vi på vei til den fiktive øya Aurora, et privat utopisk samfunn som ingen virkelige regjeringer kan klage over er feilaktig fremstilt.

Rett etter jeg har laget min gråhåra Rambo karakter full av arr og tatoveringer er mitt helikopter på vei til Aurora, hvor det ikke overraskende krasjer etter en drone-sverm angriper. 

Selve premisset for historien i Breakpoint er i utgangspunket ganske spennende. Øyen Aurora eies av milliardæren Jace Skell og til å begynne med skapte han et utopisk sted hvor folk kunne skape nye ideer og ting til folks gode, så gikk det selvsagt alt til helvete.

Jace er også ansvarlig for å skape en ny type droner som blir brukt for militære mål. Sentinel som er et privat militært selskap kupper øya, tar over teknologien og sørger for at øya blir kuttet fra omverden.

Det er også her vi møter hovedskurken Cole Walker som også er en tidligere Ghost soldat og kompis med vår helt Nomad. Walker spilles av Jon Bernthal best kjent fra serier som The Walking Dead og Punisher og han stjeler showet i alle cutscenes som er en fryd å se på.

Min generiske karakter Nomad

Spillet er også lesset full av loot noe som vanligvis ikke er en dårlig ting, men når det du finner som oftes er like bra som det du allerede har forsvinner gleden fort. Breakpoint virker som å ha en identitetskrise da det ikke vet hvilket spill det ønsker å være. For en ting er sikkert og det er at det ikke er noe Ghost Recon spill. Hver eneste spillmekanikk kan bli manipulert av en eller annen mikrotransaksjon, og de få tingene som gjorde Wildlands til ett godt spill er nesten forsvunnet.

Dine AI kompanjoner fra Wildlands er forsvunnet, så har du ikke venner så spiller du alene mot hordene av fiender som eksisterer rundt om på Aurora. 

Noen ganger minner det mer om et Just Cause spill med en bedre historie, men uten de morsomme kjøretøyene. Du kan velge å spille taktisk og det er mest spennende slik, men en del oppdrag tvinger deg til å gå guns blazing for å si det sånn og det er ikke her spillet er best.

Alt som foregår innendørs er mildt sagt irriterende da både kamera og skyting jobber imot deg, men heldigvis skjer mesteparten av spillet utendørs og det er her spillet skinner best. Den kunstige intelligensen i spillet er en smule bedre enn i Wildlands, men det er ikke mye å skryte av da de var stokk dumme sist.

15 miutter gameplay. Total mangel på fysikk, kjipe cutscenes og retardert kunstig intelligens.

Det er fult av kjøretøy på øya og dessverre er kjørefysikken like elendig her som i Wildlands. Alt av kjøretøy føles svært urealistisk da du for eksempel kan styrte et helikopter og bare gå ut fra vraket etterpå. Det samme kan sies om hvilken som helst bil eller motorsykkel. De ligger strødd utover hele kartet, hvilket er bra da det ofte er store distanser som må underlegges mellom hvert oppdrag.

Heldigvis er kartet fult av fast travel steder som låses opp under spillingen. Disse brukte jeg ofte da all kjøringen ble gørr kjedelig. Hvorfor de implementerte et survial system i spillet er også helt unødvendig da du egentlig aldri trenger å bekymre deg for slikt.

Grafisk sett går Breakpoint fra fantastisk til forferdelig. Øya Aurora ser nydelig ut og har alt fra ørken til vinterlandskap. Jeg synes utviklerne har virkelig laget godt varierte områder og selve øya er diger. Ulike værsystemer setter også en god stemning i spillet.

Jeg spillte på PS4 og opplevde heldigvis ingen større bugs, mest teksturer som popper inn sent og enkelte ganger er lyden ikke på rett sted. kuttscenene er stort sett uinspirerende å se på da så å si alle ansikter ser ut som noe vi kan se fra tidligere generasjon konsoller.

Det virker som hele budsjettet på karakterer har gått til hoved skurken Walker da han ser veldig bra ut. En ting som også irriterte var hvor ofte du ikke gjør det du ønsker at karakteren din skal gjøre. Om det var enten å gå inn i en bil eller det å bare prate med en NPC. Veldig ofte reagerer ikke spillet på de kommandoene du trykker inn. Spesielt innendørs kommer dette problemet fram.

De som spiller på PC har langt flere problemer med Breakpoint da det raporteres tungt med bugs og PC`er som crasher helt. Så nok engang er det konsollspillerne som kommer best ut.

Jeg er overbevist om at innad i spillbransjen har de en konkurranse om å se hvem som kan implementere mikrotransaksjoner mest mulig uten å gjøre folk for sinte. Og i år ønsker tydeligvis Ubisoft å finne spillerens Breakpoint (pun intended).

Rett før spillet ble sluppet så fjernet Ubisoft noen av de verste tingene du kunne kjøpe i spillet da det ble mildt sagt furore på nettet. Selv så sier de at de ikke mente å selge det de kalte «time savers» som i utgangspunktet var en XP booster. Disse var feilaktig lagt til i spillet og er nå fjernet…midlertidig.

Hvis du kjøper denne unnskyldningen så er du ikke smartere enn den kunstige intelligensen i spillet.

Hovedbasen i spillet er en slags sosial hub der du kan se mange andre gamere som også er online. Litt som i Destiny. Så i det ene øyeblikket er du alene på øya og i det andre er du omringet av mange andre spillere.

Skal være kynisk nok til å tro at dette er kun for at vi skal se hva andre spillere har av kule klær og våpen, som kanskje får oss til å ville kjøpe dem. Om det er jeg som er en gretten gammel gubbe her eller om jeg er vitne til hvor langt Ubisoft vil strekke det med mikrotransaksjoner er usikkert.

Ghost Recon Breakpoint er ikke lengere det taktiske skytespillet serien en gang var best kjent som.

På en side må du planlegge dine angrep, treffe perfekte headshots og snike deg rundt, men samtidig sjekke at du har den rette gearscoren og om fienden ikke har for høy level. Det taktiske vannes ut til en tynn RPG suppe fult av elementer fra andre Ubisoft spill. Breakpoint har også et par PvP modes og her har i alle fall Ubisoft vært smart nok til å fjerne gearscore og stats da alle stiller likt. Dessverre så er Breakpoint`s pvp moduser ganske så Meh…

Jeg er ikke helt sikker på hvilket spill Breakpoint ønsker å være og jeg tror ikke utviklerne helt veit det selv heller. Alt vi mangler er en Battle Royal mode for det er vel det som er trendy nå for tiden. Som i Wildlands kan du spille med opp til 3 andre samtidig og det er her spillet definitivt er på sitt beste.

Med den totale friheten i hvordan du løser et oppdrag så kan du sammen med noen venner skape noen skikkelig kule oppdrag. Spillet har også noen mini bosser kalt Behemoths fordelt utover i kartet. Disse er store tanks lignende droner som er vanskelige å ta alene, men desto mye mer morsomme å ta sammen med 3 andre venner.

Over 1 time med livestream fra meg. 

Min opplevelse med Ghost Recon Breakpoint var til å begynne med ganske så positiv. Jeg koste meg faktisk de første timene, men så slår hverdagen inn. Det blir veldig repetativt, bugs som ikke var så irriterende i starten sliter på og du sitter igjen med nok en open world shooter.

En som er i full identitetskrise med seg selv. Jeg ser forbedringer siden Wildlands, men mye av det nye som er lagt til er så totalt unødvendig at de skulle heller ha spart seg for det. Nok et Live Service spill som bygger på mikrotransaksjoner framfor noe annet.

Jeg ble rimelig skuffa over Wildlands for 2 år siden da det heller ikke var særlig taktisk og skuffelsen er enda større denne gangen da premisset for Breakpoint legger opp til det. De som likte Wildlands vil nok like dette spillet også, men ikke forvent noen store forbedringer.

About Carl Fredrik

En 40 år gammel gamer fra Trondheim som har spilt siden han var 5 år gammel. Fps, Rpg's og tredjepersons spill som spilles mest. Husker fortsatt da man kunne kjøpe ett spill som var komplett og uten mikrotransaksjoner.