Håpløse u-båter
0

Håpløse u-båter

mai 30 Spill.no  

Steel Diver er et prakteksempel på problemene både Sony og Nintendo har støtt på i kjølvannet av Apples suksess med iPhone, iPod Touch og iPad. Et småunderholdende spill som jeg gjerne kunne betalt et par tiere for på iPad eller iPhone. Men Nintendo vil faktisk ha nesten fem hundre kroner for herligheten, og det føles som regelrett svindel.

Kaptein

I utgangspunktet var Steel Diver bare en teknologidemo på Nintendo DS. Da Nintendo for første gang viste frem Nintendo DS på den amerikanske E3-messa for mange herrens år siden demonstrerte de den nye trykksensitive skjermen med en tidlig versjon av Steel Diver. Jeg minnes at det var moro å kontrollere ubåten ved å dra i spaker og snurre på hjul, men som fullpristittel holder dessverre ikke dette mål.

I Steel Diver skal man være kaptein på en u-båt. Den øverste skjermen viser u-båten sett fra siden, mens den nederste viser en radar og en rekke instrumenter. For å dykke eller flytte deg mot overflaten må du dytte dybderoret opp eller ned. En annen spake bestemmer hastigheten din fremover eller bakover. Et hjul kontrollerer vinkelen til farkosten, mens noen knapper fyrer av torpedoer. Alt kontrolleres med pekepennen, noe som fort blir stressende når fiendtlige torpedoer, miner og u-båter fyller skjermen.

Spillet byr på tre ulike u-båt-typer som alle har litt forskjellige egenskaper og kontrollsystemer. Den minste er kjapp og manøvrerbar, mens den største tåler mest og har mest ildkraft. Det er faktisk ganske underholdende å manøvrere båtene i ro og mak, dykke ned i grotter, skyte vekk en kampestein, og bevege seg presist gjennom trange skjær. Mindre moro er det når fiendene dukker opp, plutselig må vinkler og hastigheter og dybdekontrollere koordineres med milimeterpresisjon, og som regel ender det med retrett i full panikk før jeg så sniker meg tilbake i sneglehastighet for å prøve å overrumple fienden.

Tafatt

I tillegg til spillets historiemodus, som består av en rekke oppdrag som kan mestres med de tre ulike u-båtene, kan man også bryne seg på et strategispill og et periskopspill. Førstnevnte har ikke dybde nok til å by på noen reell utfordring, mens sistnevnte er et billig tivoli-aktig spill der man må beregne avstandene til fiendebåtene før man fyrer av torpedoer.

Steel Diver er morsomt i noen timer. 3D-grafikken er godt implementert, og selv om man kun styrer u-båten i et todimensjonalt plan har Nintendo gjort en god jobb med atmosfæriske bakgrunner og undervannsmiljøer. Men det tar kun et par timer før moroa begynner å gi seg.

Som komplett pakke er dette rett og slett for dårlig. Nintendo har uttrykt bekymring for at de billige spillene i Apples App Store undergraver mye av Nintendos egen virksomhet, og jeg har forståelse for denne bekymringen. Jeg har ingen problemer med å betale 400-500 kroner for kvalitetsspill fra Nintendo. Godt håndverk koster penger, men Steel Diver kan ikke sammenlignes med Nintendos mer ambisiøse titler som Zelda og Mario. Under overflaten er det lite som holder på interessen min her, å ta med u-båtene på oppdrag blir fort repeterende, og det tungvinte kontrollsystemet fungerer bedre på papiret enn i virkeligheten.

Steel Diver føles som et typisk iOs-spill, som kunne vært verdt 20-30 kroner for noen timers underholdning. Som fullpris 3DS-spill blir dette for tafatt.

Se flere bilder fra Steel Diver på neste side!

Steel Diver er utviklet og utgitt av Nintendo. Spillet er lansert på Nintendo 3DS.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.