Heseblesende prøvesmak
0

Heseblesende prøvesmak

des 16 Spill.no  

Jeg har et komplisert forhold til «Killzone»-spillene. Tekniske mesterverk med en unik visjon av en tung og brutal fremtidskrig. En mektig spillmotor, med en fysikk og kraft i våpnene få andre spill kan matche. Samtidig er ikke «Killzone» en serie jeg nevner i samme åndedrag som «Halo» og «Half-Life». «Killzone 2» var et masete mesterverk – en krigsopplevelse som var så intens at jeg nesten fikk skallebank og stive skuldre av å skyte meg gjennom kaoset på skjermen og kakafonien i høytalerne.

Rett i kamp

Men til tross for skallebanken likte jeg «Killzone 2» svært godt. Det har en unik følelse og en unik setting som jeg for det meste har gode minner fra. Derfor var det med visse forventninger jeg satte meg ned med en tidlig versjon av «Killzone 3». Hele første nivået i spillet var tilgjengelig, og det begynner – i ekte «Killzone»-stil – rett på sak.

Igjen er jeg Sev – elitesoldaten fra forrige spill som var med og tok knekken på den onde keiser Visari, lederen for Helghast. Full borgerkrig herjer nå i kjølvannet av Visaris ufrivillige avgang, og Sev og kompisen Rico er fanget midt i det hele. I denne tidlige versjonen av spillet får vi ingen introfilm som forklarer handlingen, i stedet blir vi kastet inn i et sveveskip som suser over forblåste jord- og sanddyner. Vi lander i en grop for å finne en ISA-kaptein, men gropa er selvsagt full av både allierte og fiender, og dermed er skytefesten i gang igjen.

Har du spilt «Killzone 2» er det lett å komme inn i spillet igjen. Kontrollen virker helt identisk, og Sev beveger seg fortsatt litt seigt og sakte. Guerilla Games har tidligere fått kritikk for at «Killzone»-spillene går for sakte, men det føles mer realistisk; som om man styrer en tung soldat med tung utrustning. Den seige kontrollen er noe av det som gjør «Killzone» til «Killzone».

Sammen med mine allierte får vi skutt oss fremover opp en bakke, og snart finner jeg kapteinen, en feig fysakk som vil at vi skal trekke oss tilbake. Rico og Sev er mer opptatt av å oppholde Helghast lengst mulig for å kjøpt tid for jordstyrkene, men krangelen blir snart avbrutt av en gigantisk edderkopplignende robot som skyter raketter og dødsstråler.

Akkurat nå må jeg nesten kvele en gjesp, for jeg har faktisk bekjempet slike vesener både i «Halo» og «Resistance», og kanskje er det bare jeg som har spilt for mye spill, men det å vente på at lufteventilene skal åpnes for at jeg skal kunne skyte en rakett på slemmingen føles både oppbrukt og klisjefylt.

Svært lekkert

Til tross for dette, er det ingen tvil om at «Killzone 3» er et av de lekreste spillene på Playstation 3. Guerrilla Games kan sin maskinvare, det er det ingen tvil om, og omgivelsene i Killzone 3 er så livaktige at det nesten ikke er til å tro. Lydbildet er likeså imponerende, selv om det neppe vil begeistre naboene like mye som deg som spiller. Det skytes og bråkes og hyles og skrikes konstant, sammen med alarmer og ventiler og eksplosjoner. 5.1.-anlegget får definitivt kjørt seg.

Av nyheter i spillet fikk jeg blant annet den tvilsomme gleden av å møte soldater med flammekastere, flammer som dekket skjermen og fikk meg til å løpe i dekning i ren panikk. Soldater med jetpakker på ryggen dukker også opp, men ellers er det mest snakk om finpuss og små forbedringer fra forgjengeren.

En spektakulær oppussing er nærkampsanimasjonene. I stedet for å bare denge kolben i skallen på en fiende, har disse blitt hakket mer brutale. Idet jeg rundet et hjørne og løp rett inn i armene på en Helghast-fiende, hamret jeg i panikk på nærkamp-knappen, og ble belønnet med en brutal sekvens der Sev dro frem en kniv og kjørte den inn i brystet på han. Det føltes nært og brutalt og fysisk, og det er den følelsen som preget hele min spilleomgang.

«Killzone 3» forblir den fysiske og brutalt intense spillopplevelsen som forgjengeren var, et kriggspill med heseblesende actionscener og en unik stemning. Min lille prøvespilling har fortalt meg at vi ikke kommer til å få noen revolusjon fra «Killzone 3», men det blir et heidundrende godt skytespill, garantert.

Se flere bilder fra «Killzone 3» på neste side!

«Killzone 3» utvikles av Guerrilla Games og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet kommer eksklusivt på Playstation 3 28. februar 2011.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.