Hjelp, jeg er en rom-mekaniker!
0

Hjelp, jeg er en rom-mekaniker!

I 1991 slapp engelske Team17 det originale «Alien Breed»-spillet til Amiga 500. «Alien Breed» spilte på det samme konseptet som de amerikanske «Aliens»-filmene og ble en enorm suksess. Både kritikere og spillere hyllet spillet, og året senere kom oppfølgeren «Alien Breed Special Edition ’92». Mellom 1991 og 1996 kom det totalt syv «Alien Breed»-spill før Team17 ga lisensen en velfortjent ferie. I løpet av denne tiden hadde «Alien Breed»-spillene dominert de engelske og internasjonale salgslistene.

I 2005 startet serien opp på ny. Først kom «Alien Breed Obliteration», deretter «Alien Breed: Evolution» i 2009. Nå er tiden kommet for den nyeste installasjonen i serien: «Alien Breed 2: Assault», tilgjengelig for nedlastning i din lokale Steam-klient.

Undertegnede var selv en stor fan av «Alien Breed»-serien på 90-tallet, og det gikk ikke rent få timer med til å jakte rom-avskum på gutterommet i Moss. Til tross for at Team17 har utgitt to «Alien Breed»-spill på 2000-tallet, så gikk disse meg hus forbi – og det er derfor mitt første møte med «Alien Breed» siden 1992 som står for døren. 18 år har gått og jeg føler det som jeg skal møte igjen en gammel venn. Spørsmålet jeg stiller meg er: Hvordan har Martyn Brown, sjefen i Team17, og hans utviklere behandlet en av mine første spill-forelskelser?

Fattig intro

«Alien Breed 2: Assault» åpner brått. Introsekvensen er ikke noe annet enn en stemmesatt tegneserie, utført i beste Roy Lichtenstein-stil. Du er en soldat ombord på et romskip strandet i rommet. Heldigvis er du akkurat kommet over et forlatt romskip og du og ditt mannskap bestemmer dere for å legge inntil romskipet for å se om det går ann å vekke det til live. Kanskje blir dette nye romskipet deres redning fra sultdøden?

Introsekvensen til «Alien Breed 2: Assault» er minimalistisk og gjennomført, men spillteknisk ikke videre imponerende. Stemmespillet høres uengasjert og platt ut og jeg begynner umiddelbart å få bange anelser: Er «Alien Breed»-franchisen blitt en såpass stor melkeku for Team17 at de ikke lenger bryr seg om kvalitet?

Heldigvis blir mitt førsteinntrykk raskt gjort til skamme. I det spillet begynner oppdager jeg til min store lettelse at selv om Team17 kanskje har spart på kruttet i innledningen til spillet, så har de satset desto mer på spillbarheten. «Alien Breed 2» ser ut og oppfører seg som en kraftig oppgradert versjon av de originale «Alien Breed»-spillene. Det er fortsatt mangel på ammunisjon, man får fortsatt den klaustrofobiske følelsen og man skvetter fortsatt like høyt når man plutselig blir overfalt av ti-tolv blodtørstige romvesener.

Baserer seg på «Unreal»-motoren

«Alien Breed 2: Assault» baserer seg på den velkjente og velprøvde «Unreal»-motoren. Denne burde kjent for de fleste, da den utgjør ryggmargen i spill som «Unreal Tournament», «Tom Clancy’s Rainbox Six: Vegas», «BioShock», «BioShock 2», «Borderlands», «Mass Effect» og mange fler. Grafikkmessig er det derfor ikke så mye å påpeke i «Alien Breed 2: Assault». Spillet flyter lett, fysikkmotoren er solid og lyseffektene er realistiske. Hvis du liker den visuelle stilen i spill som for eksempel «Dragon Age», eller sci-fiction elementene fra «Mass Effect», så vil du sannsynligvis også like «Alien Breed 2: Assault».

Spillets store, umiddelbare ulempe finner man imidlertid ikke i spillbarheten eller grafikken: Den finner man i historien; eller rettere sagt i mangelen på den. I «Alien Breed 2: Assault» spiller man en soldat ombord på et fremmed romskip, men man føler seg mer som en rom-mekaniker enn en soldat.

RPG-spill blir ofte kritisert for repetive «hent sysakene mine»-oppgaver. Selv om «Alien Breed 2: Assault» ikke er noe RPG-spill, så inneholder spillet tonnevis av møysommelige tidtrøyter allikevel: Hent koder, tast kodene inn i datamaskinen, åpne døra, reparér maskinen, hent nytt sett med koder, tast kodene inn i datamaskinen, åpne døra, reparér maskinen.

Oppgaver som disse gjentar seg i det uendelige og gjør ingenting for spillopplevelsen. Man må reparere dusenvis av strømaggregater, slusemekanismer og ødelagte dører – og underveis i spillet spurte jeg meg selv ofte: Hva er jeg egentlig – soldat eller mekaniker?

Nok en vinner på hendene?

Så – hvis grafikken er bra, spillbarheten høy og historien akkurat tilstrekkelig engasjerende nok, hvor feiler da «Alien Breed 2: Assault»? Feiler spillet i det hele tatt? Eller har Team17 nok en vinner på hendene?

Hvor mye det enn smerter meg å si det, så er «Alien Breed 2: Assault» langt i fra perfekt. Eller, kanskje rettere sagt: Det er ikke perfekt nok. Isolert sett er nemlig spillet kjempebra: Det er engasjerende, spennende og vil garantert avkreve flere timer spiller fra enhver som laster det ned.

Det er bare det at Team17 har vært maks uheldig med utgivelsen av spillet. For bare tre måneder siden slapp nemlig Valve – som også står bak suksesser som blant annet «Half-Life» og «Portal» – spillet «Alien Swarm».

Konkurrerer mot gratis alternativ

I «Alien Swarm» følger man – nettopp – en gruppe leiesoldater på ferd igjennom – nettopp – et romskip i kamp mot – nettopp – romvesener. «Alien Swarm» baserer seg på et skråstilt «top-down» perspektiv, hvor man må samle nøkler, våpen og ammunisjon for å overleve. Høres det kjent ut? Team17 sitt problem ligger ikke i at «Alien Swarm» ligner på «Alien Breed 2: Assault» – det ligger i at «Alien Breed 2: Assault» bare er marginalt bedre enn «Alien Swarm», samtidig som sistnevnte er gratis.

Nettopp – der sa vi det: Gratis. «Alien Swarm» ble sluppet på Steam, den samme plattformen som «Alien Breed» også selges på, 3 måneder før «Alien Breed» – bare gratis, uten noen kostnad for spilleren. I konkurranse med enhver ting som er gratis, så er man avhengig av å tilby uovertruffen kvalitet. Selv om «Alien Breed 2: Assault» er bra, så er det bare marginalt bedre enn «Alien Swarm». Grafikken er litt penere, menyene er litt mer gjennomarbeidet og lyden er litt bedre. Samlet sett tviler jeg imidlertid på at «Alien Breed 2: Assault» vil kunne vinne hjertene til mange nok spillere til at det vil kunne hevde seg i kampen mot «Alien Swarm».

For hva er et bra spill? Er et bra spill et spill som har lekker grafikk, god lyd og en briljant fysikkmotor? Eller er et bra spill det spillet flest spillere foretrekker? Og hva er vår rolle som spillanmelder? Skal vi bedømme et spill objektivt og isolert sett basert på dets egne kvaliteter, eller skal vi forsøke å veillede leseren i jungelen av ulike spilltilbud – og veie spillene relativt sett opp i mot hverandre? Vi lar akkurat dét spørsmålet stå åpent, men fastslår allikevel at «Alien Swarm» akkurat nå gir deg mer valuta for pengene dine.

Er du nysgjerrig på «Alien Breed 2: Assault»? Last ned «Alien Swarm» og se om du liker det. Dersom du blir hekta så kan vi trygt anbefale «Alien Breed 2: Assault».

«Alien Breed 2: Assault» ble sluppet 22. september 2010 og kommer til PC (via Steam).

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.