Horizon Zero Dawn -Frozen Wilds: Vilt og vakkert
0

Horizon Zero Dawn -Frozen Wilds: Vilt og vakkert

  • GRAFIKK
  • HISTORIE
  • «GØY>»-FAKTOR
  • TEKNISK
  • NYVINNINGER

Nesten et år etter Guerilla Games overrasket hele spillindustrien med sitt usedvanlig sterke openworld, action-spill, Horizon Zero Dawn, er de nå tilbake med en knallsolid utvidelse. I Frozen Wilds returnerer alles favoritt robotdinosaurjeger, Aloy, i en tilleggshistorie som byr på enda mer engasjerende historiefortelling, avhengighetsskapende gameplay og fortryllende severdigheter. Timingen kunne nesten ikke vært bedre: Game of the year-kåringene snart er i gang, og det er min mening at alle trenger å bli minnet på hvor brilliant dette spillet er.

I utvidelsen får Aloy tilgang til et nytt areal lengst nord i den allerede eksisterende spillverdenen. Det som møter henne der er et vilt, vakkert og snødekket landskap, hvor en rekke nye maskiner, trusler og mysterier venter. Blant all snøen og de nådeløse maskinene er det den mystiske Banuk-stammen som regjerer. For å utføre sitt oppdrag, blir Aloy nødt til å få respekten til Banuk’ene gjennom en rekke heltedåder og engasjerende sideoppdrag. I originalspillet ble Banuk-stammen stadig nevnt, men lite representert, derfor byr denne utvidelsen på masse sårt etterlengtet innsikt i deres kultur og levemåter. I tillegg får vi også tilgang på mer bakgrunnshistorie for Horizons fascinerende verden og en av originalspillets viktigere og mer mystiske karakter. Frozen Wilds’ historie er spennende, selv om satsene naturlig nok ikke er like store som i originalspillet. I både hovedplottet og sideoppdragene møter vi en drøss med sjarmerende og velskrevne karakterer, som gir deg oppriktig lyst til å utføre oppdragene deres, heller enn at det føles ut som en jobb.

Se fram til flerfoldige snøbaskinger av den typen der

På gameplayaspektet er ikke det ikke veldig mye nytt, men det trengtes heller ikke. Å unnamanøvrere og systematisk lemleste gigantiske robotdinosaurer med pil og bue er akkurat like moro som det var for ni måneder siden. Men for å freshe opp opplevelsen litt, er det mulig å modifisere spydet, få tak i nye drakter og våpen, som gir muligheter for nye robotslaktestrategier. Med de rette sideoppdragene og oppgraderingene, kan du dra på jakt med alt fra en flammekaster med granatkastefunkjson, til en railgun med iselemtskade. Disse våpnene er morsomme å bruke og en velkommen variasjon fra buen, samtidig som de passer godt inn i det etablerte spilluniverset, til tross for at de er litt «out there» designmessig.

Når du spiller igjennom Frozen Wilds kommer du til å høste inn en del XP, så Guerilla Games har beleilig nok lagt til et nytt ferdighetstre, hvor du kan bruke dine hardtjente ferdighetspoenger. På mange måter virker disse ferdighetene som en patch kamuflert som et ferdighetstre, da de blant annet gir snedige og lenge forespurte evner, som å loot’e fra ryggen til ridedyret, og å bryte ned loot til valuta når ryggsekken blir full. Apropos patching: De som ikke har spilt Horizon: Zero Dawn siden det var nytt, vil kunne nyte en rekke nye finurligheter, deriblant en av de mest omfattende photomodene jeg har vært borti, og det å kunne velge å usynliggjøre hodeplagget til antrekkene dine (da 90% av de ser ut som enten noe en treåring har laget i barnehagen eller avantgarde juletrær).

Fortvil ikke. Nyere oppdateringer lar deg fjærne hodeplaggene.

Om det rådet noen tvil, så er spillet fortsatt utrolig vakkert. Hvordan Guerilla Games har fått en så stor og åpen verden til å se så vakker ut, og fortsatt kjøre knirkefritt, slutter aldri å forbause meg. Frozen Wilds byr på hva som må være bransjens beste og vakreste snøanimasjoner. Mesteparten av det nye arealet er dekket i knehøy snø, og hver en bevegelse Aloy og robotene foretar seg i den etterlater dype spor. Når snøen faller tett, eller nattehimmelen lyses opp av nordlyset, kan man ikke la være å bare stoppe opp og panorere kameraet for å ta det inn. For så å tilegne et kvarter til å ta det beste mulige photomode-bildet.

Frozen Wilds varter opp med nytt terreng og nye trusler

Da jeg omsider fullførte hovedhistorien i Frozen Wilds hadde jeg nok klokket in rundt 12 timer med spilletid. Dette inkluderte riktignok en god del distraksjoner fra sideoppdrag og generell robotjakt, men fortsatt er kartet dekket med drøssevis gjøremål, som sikrer meg mange flere timer med moro. Når det kommer til innhold, så gir Frozen Wilds generøst masse valuta for pengene. Om du er en fan av Horizon: Zero Dawn, så kommer du uten tvil til å storkose deg med denne utvidelsen. Dette er utvilsomt den dosen med robotdinosaurslakting du trenger i årene dine, i ventetiden på oppfølgeren. Om du ikke har spilt det enda, lurer jeg på hva som er galt med deg, og oppfordrer deg sterkt til å plukke det opp. Tidligere i år satte Guerilla Games et eksempel for hva som burde være den nye standarden for open-world, action-spill. Nå i november gjorde de det samme for nedlastbare spillutgivelser.

About Johan Nordal Børstad

Freelance filmarbeider og skribent om dagen, spillentusiast om natten. Spiller det meste, men har en stor forkjærlighet for så si alt PlayStation, open world-spill og solide storydrevne singleplayerspill. Favorittspill; Ratchet & Clank, The Last of Us, Mass Effect 2, Infamous 2, Assassin’s Creed 2, Uncharted 2. Ser ut til at jeg også har en forkjærlighet for oppfølgere..

Legg igjen en kommentar

You must be logged in to post a comment.