Hvem blir du nedskrevet i historien som?
0

Hvem blir du nedskrevet i historien som?

nov 04 Martin Moen  

Sid Meier’s Civilization VI bryter med Civ trenden, og er helt klart et mye bedre spill enn forgjengeren. Jeg vil fremdeles si at Civ IV fremdeles er bedre; men ved å ta de gode elementene fra Civilization V, og legge til nye, spennende og gode mekanikker er dette helt klart et spill man kan bruke hundrevis av timer i.

Tilbake til det gode, gamle i Civ V

I Civilization VI har Firaxis gått tilbake til de gode elementene i femeren. Vi er tilbake til det å lede en sivilisasjon fra tidenes morgen, frem til den moderne tid og enda videre. Å forske på nye teknologier og ideer går nå lineært, og du tar kontroll over kjente imperier med ledere fra en historie som faktisk har funnet sted. Dette gjør at Civ VI går tilbake til å være et historisk 4X spill som lar spilleren lage en alternativ tidslinje med de gode kjente rikene fra historieboka.


Det er tross alt her den store styrken til Civilization serien ligger. Det finnes mange strategispill der ute, men jeg har enda ikke funnet et spill som lar deg forme en verdenshistorie.

Men er dette bare en Civ V reskin?

Nei på ingen måte! Civilization VI implementerer nye elementer og mekanikker som skaper mer dybde inn i spillet, spesielt når det kommer til byer, bystater og religion. Nå spiller plasseringen din av en by enda større rolle, og det er enda mer man må ha i tankene når man oppgraderer omgivelsene. Civ VI introduserer distrikter, elementer av byen din som gir deg gode bonuser, men som må bygges på en rute utenfor selve byen. Disse distriktene kan være et handelssenter, militærbase, teaterdistrikt osv. som hver gir bonuser til sivilisasjonen, men også noen ganger rutene rundt. Det samme gjelder underverkene du kan bygge. De har nå geografiske begrensninger, f.eks. i ørken ved sidenav et handelssenter, samtidig som den må bygges på en rute. Dette er såklart i tillegg til alle gårder, gruver og sagbruk du må ha også.

Bystater har også fått en større betydning enn bare små irriterende sideoppdrag. De gir fremdeles ut sideoppdrag, men man må også sende delegasjoner for å få utnytte bonusene de tilbyr. Å være den med flest delegasjoner gjør deg også til “suzerain”, og da kan du regne med deres støtte i kriger mot andre sivilisasjoner. Og i likhet med tidiligere Civ spill pumper disse statene ut med militære enheter, så det å ha en eller to av disse på din side kan avgjøre en krig.

Religion har også fått flere og mer betydningsfulle mekanikker, og er en nå en del av grunnspillet og ikke en DLC. Etter man har laget en religion kan man starte en ny type krigføring mot de andre religionene; men denne kjempes ikke med soldater og våpen, men med misjonærer og guds vilje. Religiøse enheter kan utkjempe teologiske kamper, og vinner en side nær en by styrkes denne religionen kraftig. Bare husk; hvis du mister byen med ditt hellige sted til en annen religion, så mister du muligheten til å produsere religiøse enheter for din egen religion.

Videre finnes det veldig mange nye funksjoner i Civ VI som er med på å løfte det hele. Arbeidere kan nå brukes opp og må produseres på nytt. Det å sørge for å ha nok plass til alle beboerne dine er viktigere enn noen gang. Casus Belli (“årsak til krig”) funksjon er lagt til, har du ikke en på den du erklærer krig på har dette mye større negativ effekt på de sivilisasjonene. Dette, pluss mange fler, er med på å virkelig heve Civilization VI, og det får spillet til å være unikt og tro til en godt etablert serie.

Det audiovisuelle

Civilization VI er helt klart spillet som ser, og høres best ut i serien. Det visuelle har fått en skikkelig oppgradering over hele skalaen, og det samme gjelder animasjoner, effekter osv. Man har også gått tilbake til å vise en liten kortfilm av at underverket ditt blir bygget opp når det er ferdig, og det er mulig å skru på en “dag/natt” funksjon som gjør at solen beveger seg over kartet og forandrer omgivelsene fra dag til natt. Det er også veldig deilig å høre på Sean Bean lese gode sitater for meg, men jeg venter på at det skal brått og uventet bytte til Peter Dinklages stemme.

Musikken i spillet er ikke helt “baba yetu”, men det er ikke langt ifra. Jeg sitter gjerne og nynner lystig med på bakgrunnsmelodiene mens jeg planlegger hvordan jeg skal knuse motstanderne mine. Musikken endrer seg i takt med at du tar deg gjennom de forskjellige tidssonene og blir mer moderne og kompleks samtidig som din sivilisasjon gjør det. Det er også her noen av svakhetene kommer frem, ettersom deler av melodien kan bli veldig repetetiv. Dette gjør at bakgrunnsmelodien for noen sivilisasjoner dytter seg gjennom og tar litt for mye oppmerksomhet.

Men det er ikke helt perfekt

Selv om Civ VI helt klart har nådd min topp 10 innen strategispill, så er det ikke det perfekte spillet. På overflaten inneholder den en del bugs og exploits som burde vært fikset på. For det meste er dette også småting, som at spillet ber meg flytte en enhet som allerede har beveget seg den turen, og noen enheter som kan bli solgt for mer enn de koster. Jeg regner med at dette blir fikset i en patch eller to, men det er tydelig at spillet kunne hatt en uke ekstra med testing og fiksing.

Større problemer derimot er at spillet gjør det vanskelig å sette seg inn i. Civilization spillene er i seg selv kompliserte, og Civ VI inkluderer nye funksjoner og konsepter som er nye for selv den eldste veteranen. Tutorialen er i tillegg gjennomført på en veldig dårlig måte der den mikser mellom å ha en fortellerstemme og en tekstblokk til å forklare spillet. Dette i kombinasjon med at nyere og eldre konsepter blir introdusert omhverandre gjør det tungt å holde følge med på hva jeg kan fra før og hva som er nytt. På toppen av det hele er det ikke mulig å lagre i tutorialen, som tvinger deg til å fullføre den i en sitting eller starte på nytt.


2016 er for mange det dårlige året hvor mye gikk galt, men Civilization VI kommer til å forbli en av årets høydepunkter. Jeg imponert over hva Firaxis har fått til i Civ VI, og jeg er spent på å se hvordan spillet blir etter de har fått lagt inn noen patcher. Jeg vil fremdeles si at Civ IV fremdeles er seriens høydepunkt, men dette spillet tårner over alle de andre og kommer inn som en god nummer to.

 

*Reviewkode er sponset av Kinguin.net

About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!