Hvorfor undertale?
0

Hvorfor undertale?

apr 18 Martin Moen  

De fleste har sikkert fått med seg det lille spillet som virket til å poppe ut av ingensteds og tok spillverden med storm. Undertale er nok et av de mest overraskende spillene jeg opplevde i hele 2015, og nå skal du få fem grunner til hvorfor du burde ta en titt på dette merkelige spillet (om du ikke allerede har vært igjennom det).


1. Humor
Det er lenge siden et spill har fått meg til å flire så mye som undertale har gjort. Humoren er teit, enkel, til tider tørr, men hele tiden morsom. Den reflekteres også gjennom alle elementene i spillet. Kamper, animasjoner, dialog og grafikk inneholder alle humoristiske elementer som komplimenterer hverandre. Selv det som kan kalldes en “billig” spøk virker nøye planlagt og gjennomtenkt.

2. Godt gameplay
Undertale gjør det mange spill sliter med, det gjør gameplayet friskt og interessant hele veien igjennom. Et eksempel er her er at om du bytter våpen, vil du måtte utføre angrepet ditt anderledes neste gang du sloss (det å klare og variere dette er veldig godt jobbet). Det å la spilleren bestemme hvordan man ønsker å spille gjør at spilleren virkelig kan få bestemme hvordan man ønsker å spille.

3. Konsekvenser
I undertale har handlingene dine konsekvenser. Spillet responderer veldig godt til det du gjør. Unike dialoger popper opp avhengig av hva du gjør, hva du har gjort tidligere og utstyret du bruker. Drepte du kanskje den ene karakteren tidligere i spillet? Vel, som Telltale ville sagt; The game will remember that.

4. Dynamisk vanskelighetsgrad
I likhet med mange andre RPG spill kjører undertale med et dynamisk vanskelighetsgrad, men gjør det veldig i det skjulte. Man har nesten alltid muligheten til å enten sloss og drepe monsteret, eller man kan snakke med monsteret og deretter spare det. Desto flere monstre man velger å drepe, desto flere levler får man, og desto vanskeligere blir spillet.

5. karakterdesign
Toby Fox har gjort en fantastisk jobb med å designe alle aspektene ved undertale, og spesielt karakterdesignet! Monstre og NPC er alle godt designet med troverdige personligheter. Man kan ikke la være å bli glad i karakterene rundt deg, og ingen er der uten mening eller kun for fyll. Spesielt blir du glad i karakterene som følger deg lengst; lenge leve Papyrus <3 <3.

Dette er kun fem grunner til å spille undertale, for det finnes tusen fler! Spillet er også relativt kort og billig. Er du derimot fremdeles ikke helt solgt, så har jeg dette å si; det som helt klart er det beste ved undertale er kjærligheten som er lagt ned i å lage det. Spillet er et nydelig eksempel på godt spilldesign hvor alle elementene er sydd nydelig sammen og spiller på hverandres styrker. Det er sjeldent du ser et AAA spill som har så mange elementer fungerende sammen.


About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!