Ingen sensur i mod-miljøet
0

Ingen sensur i mod-miljøet

jun 07 Spill.no  

Denne artikkelen er utelukkende redaktørens mening, og basert på tankene fra denne lederen.

Spill-kulturen er inne i en svært betent debatt om dets identitet. Den siste uken har Paradox og spillet Stellaris vært i kontrovers angående bruker-mod “European Phenotype and Names Only (White Humans)” som man kunne installere inn i spillet. Denne moden ville gi alle menneskene i spillet hvit skinn og europeiske navn. Etter en kort klagestorm fjernet Paradox denne modifikasjonen med begrunnelsen at dne var “diskriminerende”.

Hvis man har lest en setning om web 2.0 så skjønner man at dette er en digital krigserklæring. Særlig siden det allerede var modifikasjoner som ga alle menneskene afrikansk eller asiatisk bakgrunn man kunne nedlaste. Paradox sendte fort en pressemelding om at det ikke var modfikasjonen i seg selv, men kommentarene rundt modifikasjonen. En ny versjon av den kontroversielle modifikasjonen kom opp igjen på Steam rundt 24 timer senere og har stått der siden da.

Eurogamer sa så i kjølvannet av kontroversen at en utvikler av et spill har et ansvar for å patruljere (les, sensure og godkjenne) modifikasjonene som kommer i kjølvannet av spillet. Dette er det siste vi trenger i spill. Utviklerene har bedre ting å foreta seg enn å være moralsk politi for fans som vil sette sitt kreative preg på spill.

Det er forståelig at Paradox og andre skapere noen ganger trykker Delete-knappen på en mod som har fått mange klager. Det svenske selskapet har en lojal fanbase som de har hatt god kontakt med, noe som har gitt dem tilhengere nesten alle andre utviklere misunner dem. Det var likevel feil av dem å slette moddifikasjonen på et så enkelt grunnlag som at folk ikke likte dem.

Ingen plikt å installere uønskede modifikasjoner

Det er så enkelt som at en brukerskapt modifikasjon ikke har plikt til å være politisk korrekt. Det er en mulighet for spillere å skape et unikt spill skreddersydd for dem. Hvis utviklere skal bruke ressurser på å sensurere alle de tusen av mods som eksisterer, vil det gå utover tiden de bruker på lage selve spillet. Det vil også hindre den kreative friheten som er fundamental for å lage store spill.

Hvis du blir fornærmet over noe slikt, så kan du bare la være å innstallere moddifikasjonen. Spillet blir morsommere for deg og vi alle vinner på sikt siden det skapes nye ideer og ekspertise i å lage spill uten at det skapes en fryktkultur av sensur.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.