Inntrykk: Resident Evil VIllage
0

Inntrykk: Resident Evil VIllage

apr 19 Anders Lønning  

Det neste kapitlet i Capcom’s overlevelsesskrekk saga er like rundt hjørnet, og på oppløpssiden har utgiveren sagt det kommer til å komme tre muligheter for spillere å prøve seg på hva Resident Evil Village har å by på. I går kveld prøvde jeg Village demoen, som består av det jeg antar er spillets introduksjon til Ethan Winters nært forestående varulv og vampyr mareritt, som helt sikkert ikke er et resultat av et nytt biovirus på avveie.

Den tidsbegrensede demoen kastet ikke bort mye tid innledningsvis, og hvis dette er et tegn på hvordan det endelige spillet kommer til å starte er det et ganske kraftig toneskifte fra Resident Evil 7: Biohazards litt langdradde, House of a 1000 Corpses aktige introduksjon til Baker eiendommen hvor mesteparten av spillets handling var satt.

I det spilleren ankommer den øst-europeiske landsbyen hvor Resident Evil VIllage er satt møter de en mystisk sjaman lignende eldre dame som forteller hovedpersonen at han har kommet til riktig sted og at noe stort er i ferd med å skje. Sekunder etter hører vi bjellene fra slottet i bakgrunnen ringe og vips strømmer minnene fra Resident Evil 4 raskt på.

Men det vi får servert er heldigvis ikke en blank kopi av de innledende øyeblikkene fra RE4, selv om også det i dette tilfellet ser ut til at deler av landsbyen har gått fra vettet eller blitt omgjort til et eller annet fryktelig. I løpet av få strakser er man uansett i gang med å lete etter gjenstander som kan åpne opp veien videre fra landsbyen, og det er i denne sammenhengen Ethan kommer i kontakt med det som tilsynelatende er de siste overlevende fra hva enn det er som har foregått.

I likhet med Resident Evil 7: Biohazard, og ulikt de nyere Resident Evil 2 og 3 Remake spillene, er VIllage satt i eksklusivt i første person noe som gir spillet, i hvert fall etter min mening, et litt mer intenst førsteinntrykk. Fiendene kommer opp i ansiktet på spilleren og det er vanskeligere for meg som spiller å distansere meg til handlingene som utspiller seg skjermen når det skjer med en ansiktsløs protagonist som jeg spiller, kontra en Leon Kennedy eller en Jill Valentine for eksempel.

Jeg ser meg litt ekstra om hver gang jeg går inn i et nytt område i vel viten om at alle de krikene og krokene jeg ikke åpenbart kan se fra dette perspektivet kan inneholde ting jeg vil ha med meg på veien, eller i verstefall en fiende som jeg ikke er forberedt på å møte. Det er en mer klaustrofobisk følelse enn hva Over Skulderen perspektivet serien har hatt siden Resident Evil 4 har klart å by på, og deler virkemiddel med de låste perspektivene fra seriens tidligste dager. Deler av VIllage demoen spiller også på hva spilleren er i stand til å se og ikke fra dette perspektivet, noe som leder til et en svært interessant sekvens som jeg håper vi ser mer av i det endelige spillet.

Ulempen av å sette spillet utelukkende i første person kommer når spillet tar fra deg kontrollen for å lede deg gjennom et forhåndsregissert øyeblikk. I Resident Evil 7 skjedde dette for det meste i starten når man ufrivillig blir gjort til gjest ved Baker familiens bord, og Resident Evil VIIlage demoen jeg spilte gikk litt i samme fella omtrent midtveis i den halvtimen jeg fikk spilt. Mens det på den ene siden er et effektivt virkemiddel for å etablere karakterene spillet kommer til å omhandle, er det med på å bryte illusjonen om at dette er et mareritt jeg selv må overleve og komme meg gjennom ved å sette opp hinder for Ethan jeg som spiller ikke trenger forholde meg noe særlig til.

Spillet kommer ikke til å gi meg en Game Over skjerm når det ikke er jeg som har kontrollen over handlingen liksom.

For en som har spilt Resident Evil helt siden slutten av 90 tallet blir det gjort ganske tydelig hvilke områder av demoen som kommer til å være viktige å gjennomsøke nøye i starten av spillet og hvilke som kun eksisterer for det ene øyeblikket det er bygget for, men med tanke på fokuset de tidligere trailerene har hatt på selve slottet ser jeg fort for meg at store deler av de klassiske Resident Evil elementene gjerne kan komme til å å utspille seg der. Som en som holder Resident Evil 7 opp som en av sine favoritt spill fra siste konsollgenerasjon gleder jeg meg til å se hva VIllage har å by på, selv om det ut fra denne demoen å dømme ser ut til å ha et noe mer preg av action horror enn survival horror. Vi får se.

Det er ikke mer enn litt over to uker til selve spillet kommer ut, og før den tid skal Capcom holde to tidsbegrensede demoer til. En som gir spillerne en halvtime på å utforske det forannevnte slottet, og en siste som inneholder begge områdene fra de tidligere demoene.

Capcom virker til å virkelig være i slaget med å lansere to av sine største titler på lenge med bare halvannen måneds mellomrom. Monster Hunter Rise viste seg jo å være en uforbeholden suksess med sine over fem millioner solgte kopier så langt, og med multiplattform spillet Resident Evil VIllage på vei tror jeg 2021 kan bli et særdeles godt år for Capcom.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.