Iskaldt førsteinntrykk
0

Iskaldt førsteinntrykk

En asteroide har kollidert med jorda. Hvor mange som har overlevd vet man ikke, men de få som er igjen prøver å overleve i det snødekte landskapet. Du er helt avhengig av turer ut i snøødet for å finne mat og drikke til deg og dine. I tillegg må du finne brensel for å holde flammen gående.

Ustabilt

Du spiller som Jacob Solomon. Sammen med fire andre har dere tatt dekning i ei kirke. Det er imidlertid lys i enden av tunnelen. Dere har plukket opp ei melding som indikerer at redningen kommer om 30 dager. Da er det bare å holde seg levende i 30 dager.

FASTLÅST: Her kom jeg ingen vei gitt.

Impact Winter ble sluppet til PC for et års tid siden. Nå er det også ute til konsoll og det er PS4-versjonen vi har testa. Spillet var berykta for å være ustabilt på PC og det ser dessverre ikke ut at man har blitt kvitt barnesykdommene i overgangen. Jeg hadde spilt i fem minutter da jeg måtte kjøre en omstart for første gang, men ikke siste.

Det er ikke det at spillet krasjer eller fryser. Enten så setter du deg fast i omverdenen eller så slutter helt sentrale ting å fungere. Som at du ikke lenger får tilgang til lageret ditt.

Inntrykket er at spillet sliter teknisk. Det virker optimalisert godt nok og jeg opplever hakking og lagg. Det er ikke noe særlig førsteinntrykk å gi. Noe så enkelt som å gi deg muligheten til å tilpasse spillskjermen til den faktiske skjermen mangler.

Ingen barnehage

Førsteinntrykk er viktig og hvis jeg ikke skulle ha anmeldt spillet ville jeg nok ha lagt det fra meg ganske tidlig. Og det er ikke bare på grunn av teknisk tull. Tutorialen gjør en elendig jobb med å presentere spillet. Når man i tillegg har et knotete og lite intuitivt menysystem gir det ikke akkurat en brennende følelse til å fortsette å spille.

HJEMME: Etter en lang dag på jobb er far i huset endelig hjemme.

Det er litt synd, fordi i bunnen her ligger et godt spill med gode spillmekanikker. Jeg er i utgangpunktet ikke så glad i overlevelsesspill av denne typen. Det som gjør Impact Winter mer spiselig er at du har et konkret mål å jobbe mot.

Jeg føler heller ikke at jeg må passe på karakterene som de var små barn, som må spise og drikke hele veien. Spillet balanserer fint mellom en viss realisme og et såpass tilgivende system at ikke alt føles som en jobb. I tillegg klarer de andre karakterene å passe på seg sjøl. De har egne rasjonsbokser du kan fylle med mat og drikke, slik at de kan forsyne seg når de trenger det. Og det er ikke sånn at de legger seg ned for å dø hvis rasjonsboksen er tom. Da går de til lageret og forsyner seg, men det er hele tiden best å rasjonere.

ROLLER: Du kan gi folka i gruppa di forskjellige roller.

Du taper heller ikke spillet hvis noen skulle finne på å dø, men det lønner seg å holde alle i live. For det første låser du opp forskjellige roller, du kan gi dem, som vil gjøre at livet i kirka går lettere. Som for eksempel at en av dem går ut og jakter mat. Det viktigste er imidlertid at det kun er de som kan lage ting. Du kan finne materialer og bestemme hva de skal bygge, men det er de som gjør jobben. Enten det er mat, telt, filtreringssystem for å gjøre is til drikkevann eller rett og slett oppgraderinger til dronen Ako-Light, som føler med deg ut på oppdrag.

De fleste oppdragene blir gitt av de ulike gruppemedlemmene. Og det er stort sett dette som kan kalles en historie her også. All dialog skjer gjennom tekstbokser og er ikke spesielt interessant. Det er også verdt å nevne at gjennom å utføre oppdrag vil du få såkalte rescue points (RP), som korter ned tida fram til redning. Av en eller annen grunn.

Klaustrofobisk

Stemninga i spillet fungerer godt. Det er noe klaustrofobisk med et snølandskap, uansett hvor åpent det måtte virke. Det er i tillegg givende å utforske rundt på kartet og finne de materialene du trenger. Du kommer også over noen overraskelser underveis. Det er selvfølgelig frustrerende at du ikke kan bære på alt du ønsker. Så hvis utstyrshåndtering var favorittdelen din av Resident Evil-spillene er dette spillet for deg.

STEMNING: Jeg har sansen for stemninga og presentasjonen i Impact Winter.

Det som ikke hjelper på stemninga er et påtrengende lydspor. I tillegg til å være vanvittig slitsomt, står ikke musikken til det som faktisk skjer der og da. Til tross for at animasjonene ikke flyter spesielt godt, så liker jeg estetikken til Impact Winter.

Dette er utvilsomt et spill som er laget for flere gjennomspillinger. Jeg stiller meg tvilende til om mange engang orker å fullføre de første 30 dagene. Det er noe frustrerende å spille noe som hele veien motarbeider deg, og ikke minst motarbeider seg sjøl. Impact Winter er så ustabilt at det er vanskelig å anbefale, selv om det utvilsomt ligger gode ideer i bunnen.  

 

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.