Kappkjøring på Lillehammer
0

Kappkjøring på Lillehammer

apr 26 Spill.no  

Spill.no var nylig på en presentasjon av racingspillet Dirt 3 i Stockholm. Undertegnede måtte stå opp klokka fem for å komme seg på morgenflyet til den svenske hovedstaden, og jeg må innrømme at det ble en stor kaffe og et par lange gjesp under taxituren til lokalene hvor presentasjonen skulle finne sted.

Tilbake til Lillehammer

Vel framme ble vi tatt i mot av markedssjef i Codemasters, Mike Hendrixen, som skulle holde presentasjonen. Og hvis noe av trøttheten satt igjen idet presentasjonen begynte så forsvant den som dugg for sola når vi fikk se den første traileren for spillet. Videoen viste Dirt-seriens nye coverboy Ken Block kjøre gjennom varierte og vakre omgivelser, under skiftende værforhold.

Det at spillet kommer til å ha forskjellige værtyper har ligget i kortene siden muligheten for regn ble implementert i Dirt-motoren under arbeidet med F1 2010, men likevel var det innbydende å se bilen i traileren pløye seg gjennom både gjørme og intenst regnvær. Det føltes også godt å endelig se en snødekket Dirt-bane, og de norske journalistene som var til stede nikket anerkjennende da det kom fram at flere av banene er lagt til Lillehammer- og Hamar-området.

Skjermbildene vi fikk se fra Norge viste snødekte løyper rundt flere av de olympiske anleggene, men da vi fikk prøve spillet etter presentasjonen viste det seg imidlertid at ingen av de norske banene var blant banene vi fikk boltre oss på under demonstrasjonen. Råkjøring rundt Lysgårdsbakkene og Lillehammer bob- og akebane får dermed vente til vi får kloa i en endelig versjon av spillet.

Hendrixen kunne fortelle oss at en stor del av tilbakemeldingene Codemasters hadde fått fra communityet etter Colin McRae Dirt 2 gikk på at brukerne ønsket større fokus på rally. Dette har man tatt konsekvensen av ved å strippe ned menyer, bakgrunnsmusikk og designelementer, og la rally og rallycross ha hovedfokus i gameplayet. Opplevelsen jeg sitter igjen med etter å ha kjørt i et par timer er utvilsomt at kjøringa føles utfordrende og gir en realistisk rallyopplevelse hvor man er helt avhengig av å følge instruksene fra kartleseren for å unngå å havne i grøfta.

Dessuten blir det spennende å se hvordan ulike værforhold vil påvirke kjøreegenskapene. Utgaven vi fikk prøve ga oss ikke mulighet til andre værtyper enn strålende sol, men Hendrixen bedyret at været skulle være mer enn bare et visuelt lag. Med tanke på hvordan regnet faktisk påvirket veigrepet i nevnte F1 2010 er det foreløpig ingen grunn til å tvile på det.

Gymkhana

Noe av det som ble vektlagt mest under presentasjonen av spillet, og som det også har blitt fokusert på i en av trailerne som er sluppet, var den nye modusen Gymkhana. I virkeligheten er gymkhana en konkurranseform som går ut på å kjøre raskest mulig, og med færrest mulig feil, gjennom en slags hinderløype. Utfordringene kan bestå av å kjøre sikksakk mellom kjegler, eller dra donuts rundt en påle, og det å kjenne banen inn og ut er en forutsetning for å lykkes. I Dirt 3 stiller man derimot litt friere, og i stedet for å skulle flytte seg fra A til Å på kortest mulig tid har man her et gitt tidsrom på seg til å sanke så mange poeng som mulig. Dermed blir det opp til hver enkelt spiller å finne ut hvordan man best kan kombinere hindringene som er spredd utover banen. Hvis man får til et imponerende løp vil det dessuten være mulig å laste opp en skrytevideo til YouTube, direkte fra spillets integrerte opplastingsløsning.

Da jeg slo av en prat med Mike Hendrixen etter arrangementet innrømmet han at gymkhana-modusen nok kan være utfordrende til å begynne med, men at den fungerer som en glimrende måte å lære bilene å kjenne når man først begynner å få den til. Allerede etter et par timer med spillet må jeg si at jeg kjenner meg igjen i det han sier, for det var overraskende vanskelig å få kombinasjonene til å sitte som støpt under de første forsøkene med gymkhana. Det er for eksempel enkelt å få bilen til å spinne i sirkel, en såkalt donut, men når du skal drifte fra et hopp og direkte inn i en donut rundt et bestemt punkt blir det verre. Allikevel merka jeg raskt at jeg fikk en større forståelse for hvordan bilen min oppførte seg, og det ble mye enklere å svinge riktig når jeg var tilbake på rallybanen.

Dirt 3 kommer også til å inneholde to party-moduser, som begge kommer til å by på bilutgaver av kjente spillkonsepter. Transporter er inspirert av capture the flag-modusen som man finner i mange førstepersons skytespill, og går ut på at man skal frakte et flagg trygt tilbake til basen før motstanderlaget rekker å totalvrake bilen din. Infection er en slags sisten eller hauk og due, hvor målet er å infisere alle de andre bilene på banen ved å kræsje inn i dem. Begge modusene høres ut som morsomme partyspill, men det viktigste Dirt 3 gjør for å fungere som et sosialt spill i mine øyne er muligheten for lokal flerspiller på delt skjerm. Min kjepphest er at alle racingspill burde støtte dette, og det er gledelig å se at Codemasters nå implementerer denne egenskapen i et Dirt-spill. Splitscreen var savnet i Dirt 2, og med en såpass god kjernemekanikk som finnes i Dirt 3 ser jeg fram mot mange timers kappkjøring mot kompiser, gjennom snødekte norske vinterlandskap.

Se flere skjermbilder fra Dirt 3 på neste side!

Dirt 3 utvikles og utgis av Codemasters. Spillet lanseres på Playstation 3, PC og Xbox 360 23. mai. Turen til Stockholm for å prøve spillet ble betalt av Namco Bandai/Codemasters.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.