Kjør hardt, kjør stil!
0

Kjør hardt, kjør stil!

sep 30 Spill.no  

En velkjent lukt av asfalt treffer neseborene. Det lukter ikke spesielt mye asfalt hjemme i stua, men lukta er der likevel. En dyprystet rumling terger trommehinnene lekent, først fra en kant, så to, deretter på alle kanter. Surround-anlegget leker ikke nå. Rumlingen blir til støy, dog ikke den typen støy du hører tidlig morgen 17.mai. Ikke bråk, spjåk og spetakkel. Dette er perfeksjonert støy. Lyden av eksosrør som eksploderer, motorer som knurrer og friksjonen mellom gummi og asfalt. Rødt blir til gult. Gult blir til grønt. Lydene forsvinner inn i hverandre og over horisonten.

Forza er et varemerke de fleste spillinteresserte kjenner til. Turn 10 tok med Forza Motorsport opp kampen mot Gran Turismo, og Forza har i mange år handlet om realistisk bilkjøring til det ytterste. Med Horizon, satte Microsoft selskapet Playground Games på oppgaven å lage et unnastikk hvor de fjernet nesten alt som kunne kalles realisme og prøvde å bevege seg bort fra simulator-sjangeren. Igjen sto et arkade-bilspill med mer fokus på “off-road”-kjøring, snarveier, poengsamling, sosial kjøring og så videre. Forza Horizon lånte aspekter av utallige andre bilspill, men klarte, i følge vår egen anmelder, aldri å leve opp til noen av spillene det ble inspirert av.

I Horizon 2 befinner vi oss i Italia, hvor bil-festivalen Horizon finner sted. Vi blir introdusert, motvillig spør du meg, til et lite knippe innpåslitne bil-entusiaster som (u)heldigvis skal fungere som våre kompanjonger/veivisere under enspillerdelen av spillet. Dette er svært overspilte og uinteressante rammer, som det første spillet også gikk i fella ved. Det hele føles utrolig kleint. Men, det er kanskje ikke enkelt å komme opp med en “god” historiedel til et bilspill heller, og det fungerer greit nok som “unnskyldning” for at festivalen eksisterer, spesielt hvis du klarer å innbille deg at hele settingen skal være i gåsetegn.

Den dårlige forteller-rammen klarer likevel ikke å ødelegge det estetiske ved Horizon. Italia er, etter spillet å bedømme, verdens vakreste land for å “cruise” med blodtrimma sportsbiler. Spillet tar i bruk en dag-til-natt-syklus i tillegg til dynamiske og dramatiske værendringer. Ingenting kan måle seg med å se solen sette i horisonten (“no pun intended”) i det du cruiser langs Italia’s utallige veier i en gul Lamborghini, og hører på klassisk musikk på en av de mange radiokanalene Horizon-festivalen tilbyr.

Det dynamiske været imponerer på flere måter. Det er i og for seg bra nok bare at det skifter fra sol, til regn, til sol igjen. Men det er detaljene jeg blir så forbauset over. Når jeg kjører i full fart i et tilsynelatende solfylt Italia, og det plutselig begynner å falle regndråper, og jeg som vanlig kjører med kameravinkel innenfra slik at jeg ser rattet, kan jeg faktisk se at vindusviskeren visker med seg hver eneste dråpe fra ruta, og etterlater den velkjente våte stripen helt ute i kanten av ruta. Det er på mange måter helt uvesentlig, men der satt jeg altså og måpte lenge. Så lenge at jeg ignorerte løpet jeg kjørte, og kom på sisteplass. Skitt au – det føltes verdt det!

Festivalen fungerer sånn at du har mange forskjellige eventer og arrangementer du kan velge mellom fra Horizon-kartet. Det går mye på å kjøre velkjente billøp, spesielt for å advansere selve enspillerdelen, hvor du skal klare et visst antall mesterskap rundt omkring Italia. Det fine er at du står fritt til å velge type mesterskap helt selv, absolutt hele tiden. Du velger den bilen du vil av de du har tilgjengelig, og velger et mesterskap som passer til denne. Om du underveis i mesterskapet angrer og vil bytte bil, bytter du like greit bare mesterskap i samme slengen. Stressfritt.

Det er dog ikke bare mesterskap og billøp Horizon handler om. Du vil også gå opp i rangeringer og nivå absolutt hele tiden. Dette gjør du ved å sanke erfaringspoeng. Disse får du ved å gjøre nesten hva som helst. Kjøre i høy fart – Poeng! Kjøre forbi noen i høy fart – Poeng! Drifte gjennom svingen – Poeng! Kjøre plettfritt og unngå skadeverk – Poeng! Forårsake skadeverk – Poeng, der også! Det er nesten litt i overkant mye til tider, men samtidig blir det aldri forstyrrende eller irriterende. Det oppfordrer deg bare til å ta noen ekstra utfordringer på vei fra og til andre arrangementer. 

Andre ting å gjøre i Horizon innebærer blant annet å utfordre såkalte “Drivatars”. Drivatars er velkjente for langtidsfølgere av Forza, og er spillets versjoner av deg og vennene dine. De baserer seg på hvordan spilleren kjører, og replikerer kjøreevnene så godt de an. I Forza Horizon 2 eksisterer disse i hele spilluniverset, og du møter de uansett om du cruiser på egen hånd eller om du kjører et løp. Hvis du bare cruiser kan du for eksempel kjøre opp bak en Drivatar og utfordre til kappløp. Slik kan du og vennene dine utfordre og kjøre mot hverandre selv uten at begge er innlogget i Horizon på samme tid. 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.