Krig er krig
0

Krig er krig

jun 23 Spill.no  

Krig. Hvor mange liv har jeg egentlig på samvittigheten, etter å ha spilt utallige førstepersons skytespill? Tusenvis? Titusener? Over nett mot andre spillere, med snikskytterrifler, lasergevær, granatkastere og panservogner? Jeg aner ikke, og jeg merker at det er kanskje like greit å ikke vite totalen min. I løpet av mine femten minutter med «Medal of Honor» i et mørkt bakrom på E3, kunne jeg i hvert fall legge til tolv drap på den ukjente totalen.

Lett gjenkjennelig

Det var spillets flerspillermodus som ble vist frem av Electronic Arts på messa, og det er kanskje like greit. Fokuset på den nåværende konflikten i Afghanistan har fått enkelte journalister til å rynke på nesa, og da er det tryggere å vise frem litt glad samarbeidsvold enn det som lett kan bli en usmakelig historie i spillets kampanjedel. Sammen med elleve andre journalister fikk jeg utlevert en skjerm og en håndkontroll for å erobre en fiendebase i Afghanistan.

Som kjent er det svenske Dice som står for flerspillerdelen, mens EA Los Angeles skal lage enspillerdelen. Ettersom de to delene bruker ulik grafikkmotor er det vanskelig å trekke noen konklusjoner om hvor bra enspillerdelen blir grafisk basert på flerspillerdelen. Dice bruker nemlig sin egen Frostbite-motor i flerspillerdelen her, samme motor som brukes i blant annet «Battlefield: Bad Company 2», og det gjør at spillet føles umiddelbart gjenkjennelig.

Faktisk så gjenkjennelig at jeg i mine første minutter føler at jeg spiller et nytt kart i «Battlefield: Bad Company 2», fremfor et helt nytt spill. Konseptet for oppdraget er morsomt nok, jeg og elleve andre spillere skal erobre en fiendebase og bekjempe datastyrte motstandere. Men egentlig er det bare den golde ørkengrafikken som minner meg på om at jeg ikke sitter og spiller «Battlefield: Bad Company 2» nå.
Og det føles litt rart. Som å møte en gammel venn med ny hårsveis.

Bra nivådesign

Men tilbake til spillet. Som sagt løper vi mellom bakkar og berg i Afghanistan og skyter ned terrorister. Selv om alle har på seg hodetelefoner er det minimalt med kommunikasjon, vi følger etter hverandre, og skyter på det som dukker opp av terrorister. Med tre ulike klasser å velge blant: soldier, assault og sniper, føles det litt mer begrenset enn for eksempel «Bad Company 2», men mest sannsynlig har EA begrenset valgene våre i denne demoen.

Landskapet er kupert og variert, og under beleiring av en liten hytte klarer jeg å flanke fiendene effektivt. Samarbeidet med de andre spillerne går overraskende bra, og til tross for manglende kommunikasjon får jeg en liten lagfølelse der jeg sitter.

Idet vi nærmer oss hovedkvarteret til terroristene, en gammel ruin på en fjelltopp, får vi hjelp av artilleri. Ved å opparbeide seg kill streaks åpner man muligheten til å tilkalle støtte i form av flyangrep og artilleri. En effektiv måte å mørbanke fienden litt på før man selv stormer inn og setter inn nådestøtet.

Vi bekjemper de siste terroristene, og nivået er erobret. Tider og rekorder dukker opp på skjermen, EA-personalet deler ut premier, og dett var dett.

Egenart?

Idet jeg bytter ut larmen fra ørkenkrigen med støyen fra E3-messa, grubler jeg over hva jeg egentlig har spilt. Basert på mine femten minutter med spillet føles ikke flerspillerdelen i «Medal of Honor» som noe mer enn en mod av «Battlefield: Bad Company 2». Nå har jeg ikke hatt muligheten til å sette meg dypt inn i grunnsystemet her, men det virker som Dice bruker velkjente og utprøvde belønningsstrukturer og styringsmekanikker her. Med mindre de kan by på noen revolusjonerende nye spillemoduser, kommer ikke dette til å skille seg nok fra «Battlefield: Bad Company 2» i mine øyne.

Uten at det nødvendigvis gjør så mye. «Battlefield: Bad Company 2» har en av markedets beste flerspillerdeler, og har du ikke prøvd det spillet kommer flerspillerdelen i «Medal of Honor» til å føles både frisk og gjennomført. Jeg regner uansett med at Dice har et ess eller to i ermet som ikke har blitt avslørt ennå, slik at flerspillerdelen i det ferdige spillet vil få nok særpreg og egenart til å skille seg ut fra andre konkurrerende skytespill på markedet.

Flere skjermbilder finner du på neste side!

«Medal of Honor»utvikles av EA Los Angeles og Dice, og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres til Xbox 360, Playstation 3 og PC 15. oktober i år.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.