Lapskaus fra verdensrommet
0

Lapskaus fra verdensrommet

aug 27 Spill.no  
Fra XCOM til The Bureau, fra strategisk action til ren action, fra basebygging til evige dialogtr?r. The Bureau: XCOM Declassified som det heter n? har g?tt fra ? v?re en spennende modernisering av en klassisk strategiserie til ? bli en lapskaus av popkultur og popul?re spillmekanikker.
Jeg har sett det to ganger p? E3. Alltid med fanfarer og stor selvtillit. Presentert som et AAA-spill i et stort visningsrom dekorert i m?bler fra 60-tallet. En p?kostet visning av en tittel som skulle helt opp i tet og kjempe blandt de beste.
Til sammenligning ble XCOM: Enemy Unknown henvist til et lite bakrom. Et smalt strategispill laget i samme ?nd som det opprinnelige strategispillet. Mens visningene av The Bureau var strenge og regisserte, slik det ofte er med storspill p? messer, var jeg alene for ? se Enemy Unknown. Jeg ble plassert foran en PC med et headset og bedt om ? spille s? mye jeg ville og si fra om jeg hadde noen sp?rsm?l.
?, hvilken s?t ironi, at spillet henvist til bakrommet n? blir hyllet som et av de beste spillene i 2012 mens storspillet med det gedigne markedsbudsjettet og de mer popul?re spillmekanikkene snubler ut av utviklingsstudioet og inn i butikkhyllene med identitetskrise og i bakrus.
I The Bureau: XCOM Declassified spiller vi en murrende CIA-agent (han snerrer og brummer verre enn Clint Eastwood og David Hayter til sammen) som skal redde verden fra romvesener. Jorda har blitt invadert, og fra en base i ?rkenen m? du koordinere oppdrag til ulike sm?byer og steder i USA for ? bekjempe romvesener, redde folk og finne spor som kan lede til en seier i krigen.
Jeg m?tte motivere meg litt ekstra for ? komme meg gjennom f?rste kapittel. En meningsl?s joggetur gjennom en milit?r forskningsbase med dekningsbasert skyting mot romvesener i annethvert rom. En stakkato variant av Gears of War, iblandet en solid dose Mass Effect med en gang man f?r med seg et par kompanjonger p? oppdrag. Ved ? trykke p? en knapp kan man beordre kompanjonger til ? flytte p? seg, skyte spesifikke fiender eller bruke ulike v?pen og teknikker mens tiden bremser kraftig ned. Send dem opp p? flankene eller f? de til ? gi deg dekning s? du kan bevege deg dit selv.
Kampene er forutsigbare og relativt grunne, r?de eksplosive t?nner st?r strategisk plassert her og der. N?kkelpunkter skal bevoktes mens man venter p? evakuering. Turrets m? tas ut. Dynamikken fra Gears of War Judgment mangler, dette har vi spilt hundre ganger f?r i bedre versjoner. Et visst taktisk element ?pner seg etterhvert n?r man disponerer flere krefter og klarer ? f? til et samspill mellom agentene sine, men alt for ofte blir man frustrert over d?rlig kunstig intelligens p? medagentene og kjedsomheten kommer fort som en f?lge av mangelen p? adrenalin og nerve i skyteduellene.
Det blir enda mer Mass Effect s? snart vi kommer til ?rkenbasen som fungerer som et hovedkvarter i spillet. Her kan man rusle rundt og snakke med folk – med samme dialogvalgsystem som i Mass Effect – men dialogene har sjelden konsekvenser og folkene man m?ter har knapt personligheter ? by p?. ?rkenbasen er ment ? v?re Normandy, romskipet i Mass Effect. Men til tross for stemningsfulle omgivelser er det fint lite ? ta seg til her, og man venter t?lmodig gjennom dialogene f?r man kan legge ut p? neste oppdrag igjen.
Og s?nn g?r n? dagene i The Bureau: XCOM Declassified. Det er moro nok ? tilpasse agentene sine f?r oppdragene, og mange av stedene man bes?ker byr p? fin stemning og helt greie kamper mot romvesnene, men dette er selve definisjonen p? middelm?dighet. Et visst strategisk element har spillet n?r man velger oppdrag. Sideoppdrag gir gevinster som kan hjelpe deg i kampen mot romvesnene, men jeg blir raskt mest fokusert p? ? komme meg gjennom hovedspillet.
Det virker som spillet har manglet en kaptein ved roret med en visjon og en retning for spillet. I stedet spriker det i alle mulige retninger. Det pr?ver ? v?re litt rollespill, litt actionspill, litt strategispill og litt eventyr og ender egentlig ikke opp som noen av delene. Det pr?ver ? tilfredsstille alle og st?ter dermed bort de fleste. The Bureau: XCOM Declassified er en kjedelig lapskaus av moderne spilltrender.

Fra XCOM til The Bureau, fra strategisk action til ren action, fra basebygging til evige dialogtrær. The Bureau: XCOM Declassified som det heter nå har gått fra å være en spennende modernisering av en klassisk strategiserie til å bli en lapskaus av popkultur og populære spillmekanikker.

Jeg har sett det to ganger på E3. Alltid med fanfarer og stor selvtillit. Presentert som et AAA-spill i et stort visningsrom dekorert i møbler fra 60-tallet. En påkostet visning av en tittel som skulle helt opp i tet og kjempe blant de beste.

Til sammenligning ble XCOM: Enemy Unknown henvist til et lite bakrom. Et smalt strategispill laget i samme ånd som det opprinnelige strategispillet. Mens visningene av The Bureau var strenge og regisserte, slik det ofte er med storspill på messer, var jeg alene for å se Enemy Unknown. Jeg ble plassert foran en PC med et headset og bedt om å spille så mye jeg ville og si fra om jeg hadde noen spørsmål.

Å, hvilken søt ironi, at spillet henvist til bakrommet nå blir hyllet som et av de beste spillene i 2012 mens storspillet med det gedigne markedsbudsjettet og de mer populære spillmekanikkene snubler ut av utviklingsstudioet og inn i butikkhyllene med identitetskrise og i bakrus.

I The Bureau: XCOM Declassified spiller vi en murrende CIA-agent (han snerrer og brummer verre enn Clint Eastwood og David Hayter til sammen) som skal redde verden fra romvesener. Jorda har blitt invadert, og fra en base i ørkenen må du koordinere oppdrag til ulike småbyer og steder i USA for å bekjempe romvesener, redde folk og finne spor som kan lede til en seier i krigen.

Jeg måtte motivere meg litt ekstra for å komme meg gjennom første kapittel. En meningsløs joggetur gjennom en militær forskningsbase med dekningsbasert skyting mot romvesener i annethvert rom. En stakkato variant av Gears of War, iblandet en solid dose Mass Effect med en gang man før med seg et par kompanjonger på oppdrag. Ved å trykke på en knapp kan man beordre kompanjonger til å flytte på seg, skyte spesifikke fiender eller bruke ulike våpen og teknikker mens tiden bremser kraftig ned. Send dem opp på flankene eller få de til å gi deg dekning så du kan bevege deg dit selv.

Kampene er forutsigbare og relativt grunne, røde eksplosive tønner står strategisk plassert her og der. Nøkkelpunkter skal bevoktes mens man venter på evakuering. Turrets må tas ut. Dynamikken fra Gears of War Judgment mangler, dette har vi spilt hundre ganger får i bedre versjoner. Et visst taktisk element åpner seg etterhvert når man disponerer flere krefter og klarer å få til et samspill mellom agentene sine, men alt for ofte blir man frustrert over dårlig kunstig intelligens på medagentene og kjedsomheten kommer fort som en følge av mangelen på adrenalin og nerve i skyteduellene.

Det blir enda mer Mass Effect så snart vi kommer til ørkenbasen som fungerer som et hovedkvarter i spillet. Her kan man rusle rundt og snakke med folk – med samme dialogvalgsystem som i Mass Effect – men dialogene har sjelden konsekvenser og folkene man møter har knapt personligheter å by på. Ørkenbasen er ment å være Normandy, romskipet i Mass Effect. Men til tross for stemningsfulle omgivelser er det fint lite å ta seg til her, og man venter tålmodig gjennom dialogene før man kan legge ut på neste oppdrag igjen.

Og sånn går nå dagene i The Bureau: XCOM Declassified. Det er moro nok å tilpasse agentene sine før oppdragene, og mange av stedene man besøker byr på fin stemning og helt greie kamper mot romvesnene, men dette er selve definisjonen på middelmådighet. Et visst strategisk element har spillet når man velger oppdrag. Sideoppdrag gir gevinster som kan hjelpe deg i kampen mot romvesnene, men jeg blir raskt mest fokusert på å komme meg gjennom hovedspillet.

Det virker som spillet har manglet en kaptein ved roret med en visjon og en retning for spillet. I stedet spriker det i alle mulige retninger. Det prøver å våre litt rollespill, litt actionspill, litt strategispill og litt eventyr og ender egentlig ikke opp som noen av delene. Det prøver å tilfredsstille alle og støter dermed bort de fleste. The Bureau: XCOM Declassified er en kjedelig lapskaus av moderne spilltrender.

The Bureau: XCOM Declassified er ute nå til PS3, Xbox 360 og PC. Se flere bilder fra spillet på neste side.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.