Liberté, égalité, fraternité
0

Liberté, égalité, fraternité

aug 16 Spill.no  

På Gamescom i Köln denne uken visste Ubisoft frem elleve minutter med gameplay-video fra storsatsningen Assassins Creed: Unity, og ikke bare det; vi fikk også ni minutter fra Rogue. Dette kapitlet vil i motsetning til Unity ta plass på PS3 og Xbox 360 og vil i hovedsak følge det samme sporet som Black Flag følgte i fjor.

La oss først ta en titt på Unity.

Det som er allerede blitt avslørt er at handlingen finner sted i Paris under den franske revolusjonen. I videoen skal du ta livet av Charles Gabriel Sivert, en fransk baron som i tradisjonen tro eksisterte i virkeligheten, og som døde i Versailles i 1791. Hvis oppdraget foregår samme år er det grunn til å tro at snikmordet skjer under den såkalte Champ-de-Mars-massakren den 21 juli. Her var nasjonalgarden (blåkledde) ute på gatene i nærheten av Notre Dame for å stoppe protestene fra folkemengden. Nasjonalforsamlingen hadde da nettopp vedtatt å la Louis XVI (siste mål i spillet?) fortsette som konge under en en grunnlov som ga ham mindre makt.

Ubisoft presenterer her sin Blackbox-modus for snikmord. I motsetning til de tidligere spillene vil selve snikmordet foregå i en annen modus enn resten av spillet. Kort fortalt blir selve scenarioet om omgivelsene endret i henhold til oppdraget ditt. Dette skal gjøre det enklere å bygge forskjellige måter man kan ta livet av den franske adelen på.

I videoen vises flere forskjellige måter å komme seg til Sivert, som beleilig nok befinner seg inne i Notre Dame, hvor en kirkemesse tar plass.

Av spillemessige endringer som nevnes er en ny motor som skal håndtere parkourøvelsene som Arno Doran utøver (navnet er en fransk form for Arnauld, som betyr ørnens gave. Doran betyr talentfull). I motsetning til tidligere skal parkour nå være mer flytende og enklere å håndtere enn hva det tidligere har vært.

Flere måter å drepe målet på

Som tidligere nevnt er muligheten til selv å velge hvordan du dreper målet på betydningsfull. I videoen ser vi for eksempel muligheten til å drepe en kjeltring ved navn Duchesneau. I motsetning til Sivert var det vanskelig å finne ut om en slik person virkelig eksisterte. Det vi vet er at at Duchesneau var en stor fransk adelsfamilie som senere strakte seg ut til fransk Canada.

I motsetning til andre spill hvor sniking var forbeholdt røde soner, er det nå mulig å gå i snikemodus uavhengig hvor du er. Dette vil gjøre det vanskeligere for vaktene å oppdage deg, men likevel vil de bli mer mistenksomme hvis de ser deg.

I tillegg til større frihet vil det også bli fokus på å erverve deg spesielle ferdigheter som kan hjelpe deg videre. I oppdraget som tar plass i sekvens nummer tre av spillet (relativt tidlig) blir du nektet inngang til Notre Dame siden du ikke har lært deg å dirke låser. Spillet lover deg derimot at det vil alltid vil være et alternativ tilgjengelig uavhengig av hvordan du spiller.

Etter å stjelt nøkler fra noen vakter i nærheten, klarer du å snike deg inn i katedralen. Hvis du har spilt siste oppdrag i Assassin’s Creed II vil du kjenne deg igjen her. En messe hvor presten snakker på latinsk foregår i bakgrunnen mens du sniker deg bortover erkjennelseboden via de mange takbjelkene. Siden du drepte Duchesneau kan du nå ta hans plass i boden og drepe Sivert uten at noen legger merke til det. Som belønning får du vite litt mer om tempelridderens planer før du sniker deg ut en hemmelig passasje som du finner ved hjelp av ørneblikket. Det som ser ut som en egyptisk hieroglyf markerer en hemmelige inngangen. Det er fullt mulig å drepe Sivert før den cinematiske muligheten dukker opp, men da vil  du mest trolig få lavere synkronering etter oppdraget er ferdig.

Slik slutter de elleve minuttene og vi sitter igjen med mange inntrykk. Likevel får jeg følelsen av at dette vil bli et av de bedre spillene i serien. Et siste inntrykk jeg noterer meg er at siden oppdraget er relativt tidlig i spillet (1791 hvis årstallet stemmer) vil nok et av de første oppdragene dreie seg om stormingen av Bastillen – hendelsen som startet revolusjonen.

Arno Dorian vil også ha tilgang til en såkalt fantomblad. En modifisert versjon av snikskyterbladet som også vil fungere som en mini-bue hvor du kan ta livet av fienden i stillhet

Rogue putter deg i støvlene til tempelridderene
 I motsetning til Unity vil du for andre gang spille som en av tempelridderene i Rogue. Det er her navnet Rogue kommer fra. Navnet på hovedkarakteren er Shay Cormac, og spillet vil ta plass under syvårskrigen i Nord-Amerika – krigen som endte fransk innflytelse i datidens amerikanske kolonier. Shay, som er en tidligere snikmorder, ble bedratt og etterlatt for å dø av ordenen, og nå er han ute etter hevn. I spillet vil han være avgjørende for britisk seier om koloniene.

Som en direkte konsekvens av at Shay denne gangen ikke følger snikmorderenes agenda vil det moralske aspektet og tematikken være mørkere. For første gang i serien vil ikke du bli straffet for å drepe sivile og dine mål vil være snikmorderene. Haytham Kenway fra Assassins Creed III vil være sentral i spillet.

Rogue fortsetter i Black Flag sitt spor og setter sterk fokus på sjøkrig ved den amerikanske østkysten. I motsetning til Jackdaw har Shay sitt skip Morrigan mulighet for å seile opp elvene og kjempe mer innlands. I tillegg har han fått et betydelig sterkere arsenal til disposisjon.

Brutalt

Både kjemisk krigføring og bruk av prototyper av maskingevær vil være mulig i løpet av spillet. Som tempelridder har Shay et mye større og mer brutalt arsenal tilgjengelig enn hva snikmorderene kunne gi Edward Kenway. I tillegg har Shay også muligheten til å være brutal med en primitiv granatkaster. Morrigan vil også bli en mye mer lettmanøverlig og raskere enn Jackdaw. Muligheten til å blant annet tenne på vannet ved å kaste oljeflak for å ødelegge forfølgerene vil være til stede.

Spillmessige endringer vil også gi muligheter for at det er fienden som border ditt skip hvis du tar imot juling fra de mange europeiske marineskipene som kjemper om det amerikanske kontinentet.

Hvem fiendene vil være, utenom snikmorderorganisasjonen i seg selv, sier ikke gameplay-videoen noe om. Det som man vet er at spillet også vil bestå av å erobre fort og steder som er under snikmorderenes innflytelse.

Videoen nedenfor viser hvor mye mer actionorienterte sjøslag i Rogue vil være i forhold til Black Flag sine. Blant annet vil du også må ta hensyn til vær og vind. Faller du i havet i arktiske områder vil kulden sørge for at du mister helse helt til du klarer å komme deg på land igjen. I tillegg vil det være fort og festninger i New Foundland og Nova Scotia som må erobres. Ikke ulikt de mange festningene i Karibien i Black Flag.

Hvalfangst, erobring av fangeskip og artisk dyreliv vil også spille en stor rolle i den samlede spillopplevelsen til Rogue. Sist men ikke minst vil også Nordlyset være tilgjengelig for skue og prakt.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.