Lovende og sjarmerende PC-plattformspill
0

Lovende og sjarmerende PC-plattformspill

feb 27 Spill.no  

Det er få sjangrer som kan måle seg med plattformsjangeren når det kommer til å servere ren, ukomplisert moro. Dette har kjente og kjære karakterer som Mario, Sonic, Jak & Daxter og Ratchet & Clank vist oss i en årrekke. Selv om plattformspill er noe mange forbinder med konsoller, har de siste årenes indie-bølge brakt en rekke meget gode plattformeventyr til PC. Kickstarter-prosjektet A Hat In Time ønsker å videreføre denne trenden i det som kalles et klassisk collect-a-thon -spill i samme ånd som Nintendo 64-eraens perler.

A Hat In Time er debutspillet til Gears of Breakfast, et Danmark-basert utviklerstudio bestående av folk fra flere nasjoner. Gjengen i Gears of Breakfast valgte å bruke folkefinansieringsplattformen Kickstarter for å få sparket i gang sitt første prosjekt, og i løpet av sommeren 2013 klarte de å samle inn rundt 1.8 millioner kroner – nesten det tidobbelte av beløpet de siktet mot. For noen dager siden ble en alpha-utgave av spillet tilgjengelig for Kickstarter-støttere, og Gears of Breakfast var generøse nok til å dele en alpha-kode med oss for å gi oss en sniktitt på hva A Hat In Time egentlig dreier seg om.

At A Hat In Time er et plattformspill det er lagt mye arbeid i, er tydelig fra første stund. Det første av alpha-versjonens to spillbare nivåer plasserte meg på en stor, fargerik øy som med en gang var helt åpen for utforskning. Spillets grafiske stil yrer av liv, og det er åpenbart at A Hat In Time blir en fryd for øynene. 

Noen minutter inn i spillet begynte jeg faktisk å frykte at spillet var for fokusert på å få spillverdenen til å være livlig og vakker, da førsteinntrykket mitt var at det hele var noe rotete. Poengene man kan samle inn krydde tidvis på skjermen, og det var generelt sett mange sanseinntrykk som skulle bearbeides på en gang. Dette førsteinntrykket ble dog gradvis byttet ut med lite annet enn beundring av spillets sjarm, spesielt etter hvert som jeg innså at A Hat In Time har mye mer for seg enn kun å springe og samle inn poengbobler (men frykt ikke, det er innsamlingsobjekter i fleng her for de som virkelig liker å fordype seg i slikt).

Sjarm er noe A Hat In Time serverer i store doser. Ikke bare er grafikken livlig og fargerik, men de samme adjektivene kan med trygghet anvendes på spillets verden, og ikke minst karakterene som befolker den. I A Hat In Time spiller du som Hat Kid, ei jente som har muligheten til å reise i tid og rom med paraplyen sin. Tiden holder på å falle i stykker, og Hat Kid må finne alle tidsglassene som har spredt seg utover for å samle tiden sammen igjen, og som om ikke det var nok, må hun klare det før hennes rival Mustache Girl.

Sjarmerende spillverden

Premisset som danner grunnlaget til A Hat In Time høres kanskje ikke ut som all verden, og ut fra det lille av historien som presenteres i alpha-versjonen av spillet, virker den ganske strømlinjeformet. Hvor mye historiefokus det blir i det ferdige spillet gjenstår å se, men i alpha-versjonen er det ingen tvil om at det er selve verdenen og dens befolkning som er i sentrum. Da hjelper det på at verdenen i A Hat In Time ser ut til å være svært gjennomført.

I alpha-versjonens første akt ble jeg møtt av en øy befolket av en merksnodig gjeng kjent som mafiaen. Øyen er befolket med mange av disse mafiaene, i tillegg til diverse andre karakterer, hvorav noen kan spille en viktig rolle hvis du vil se og samle alt som er å finne i spillet. A Hat In Time satser tungt på å skape en gjennomført atmosfære, og det er i mine øyne absolutt noe Gears For Breakfast ser ut til å ha et godt grep om. Karakter- og verdendesignet gjør sin del av jobben, men det er spillverdenens åpne struktur og frihet (og ikke minst spillets lune humor) som gjør første akt av A Hat In Time så morsom å boltre seg i.

Verdenen som framstilles i alpha-utgaven av A Hat In Time gir meg absolutt gode forhåpninger til sluttproduktet, men la oss ikke glemme at den virkelige kjernen i spillet er plattform- og kampsystemet. A Hat In Time fokuserer på å holde kontrollsystemet noenlunde simpelt. Muligheten til å dobbelthoppe og vegghoppe relativt fritt gjør det enkelt og morsomt å utforske spillets kriker, kroker og hustak, og ut fra smakebiten alpha-versjonen ga meg, virker det som om det fungerer svært godt.

Spillets kampsystem ser også ut til å sikte mot en blanding av dybde og tilgjengelighet. I alpha-versjonen gikk slåssingen for det meste ut på å svinge og foreta hoppeangrep med Hat Kids paraply, og selv om det fungerte godt føltes det noenlunde generisk. Nøyaktig samme angrepstaktikk måtte brukes for hver fiende, og slåssingen ble etter hvert redusert til en ubeleilig prosess jeg måtte gjennomføre hver gang jeg støtte på en fiende. Det ser ut til at Gears For Breakfast fokuserer på å gjøre kampsystemet mer nyansert enn det man vanligvis serveres i plattformspill, blant annet ved å gi Hat Kid diverse ulike gjenstander som kan brukes i kamp, men i alpha-versjonen så jeg lite til disse funksjonene.

En variert opplevelse

Etter å ha boltret meg en god stund i den første akten i A Hat In Time-alphaen, hersker det liten tvil om at spillet ser ut til å bli et morsomt plattformspill som bærer sine inspirasjonskilder med stolthet. Dette var i grunn inntrykket jeg hadde opparbeidet meg etter å ha fulgt prosjektet siden dets Kickstarter-kampanje – et koselig, intuitivt plattformspill som blander diverse elementer fra eldre titler og gir det hele et mer moderne preg. Det jeg derimot absolutt ikke hadde forventet fra spillets alpha, var opplevelsen det andre spillbare nivået ga meg.

A Hat In Time er delt opp i fem kapitler (pluss to bonuskapitler). Alpha-utgavens andre nivå finner sted i spillets andre kapittel, som er overraskende ulikt fra den koselige mafia-øya det første kapitlet presenterer. Borte var den livlige musikken og de morsomme mafia-karene, og i deres plass var det noe helt uventet. Det andre spillbare nivået i alphaen gir en smakebit på spillets mer strømlinjeformede nivåer, der man i stedet for å utforske en åpen verden må komme seg gjennom et mer standard nivådesign.

Spillets andre nivå plasserte meg i et dystert hus, bebodd av en mildt sagt fryktinngytende skapning som man i ren Amnesia-stil må holde seg unna til enhver tid. Utviklernes talent når det kommer til å skape en tett atmosfære ble nok en gang åpenbar, men denne gang var talentet brukt til å skape en atmosfære helt ulik den jeg fikk servert på mafia-øya. Spillets andre kapittel ser ut til å bli mørkt og dystert, men selvsagt på en herlig plattformspillmåte. Når den andre akten i alphaen i tillegg introduserer svært interessante karakterer og innovative puzzle-elementer, kan jeg ikke nekte for at jeg er veldig spent til å se nøyaktig hvor variert og unikt sluttproduktet blir.

A Hat In Time har ikke fått noen utgivelsesdato ennå, og med tanke på at spillet kun er i alpha-fasen er det nok fortsatt en stund til det ferdige produktet blir tilgjengelig. Ut fra min opplevelse med alpha-utgaven ser det dog ut som et spill vel verdt å vente på. Det er absolutt rom for forbedringer, og jeg er ikke helt solgt på hele collect-a-thon-aspektet, men dersom de to nivåene jeg har spilt gjennom er representative for spillets kvalitet som helhet, har plattforminteresserte PC-spillere noe å se opp for.

A Hat In Time utvikles og utgis av Gears For Breakfast, og lanseres til PC ved et ukjent tidspunkt. Alpha- og beta-tilgang kan fås ved å forhåndsbestille spillet på dets nettside

Se flere bilder fra A Hat In Time på neste side!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.