Mario Golf: Super Rush – Gøy å spille, men ikke nok å gjøre
0

Mario Golf: Super Rush – Gøy å spille, men ikke nok å gjøre

Here we go again: Super Mario er tilbake, og årets valg av idrett er golf. Dette er det først Mario-golfspillet på hjemmekonsoll på 18 år, noe man fint kan kalle på overtid, men det er ikke så lenge siden vi fikk Mario Tennis Aces på Switch som sitter relativt friskt i minne enda. Jeg ga Mario Tennis Aces mye skryt for gameplay, men følte det manglet litt med tanke på innhold. Jeg er redd for at Mario Golf: Super Rush er en eneste stor gjentagelse, med lik score og alt mulig.

Men jeg må skyte inn at denne gangen har de laget en skikkelig introfilm tilsvarende hva sportspillene på Gamecube hadde. Dette var noe jeg spesifikt nevnte jeg savnet i min anmeldelse av Mario Tennis, så jeg er glad for at de har gjort jobben nå. Det har ingen innvirkning på hvor gøy spillet er å spille, men det gir det ferdige produktet mye mer sjel.

Gotta go fast!

Nintendo heard you like Golf Story

Mario Golf følger i Mario Tennis sine fotspor og serverer oss en enspillerkampanje de kaller Golf Adventure. Her inntar du rollen som din Mii, en golf rookie som ønsker å spille golf med de store gutta. Mario og vennene tar baksetet i dette eventyret der de fungerer som kjente idrettstjerner på et helt annet nivå enn deg selv. Jeg liker historiens premiss, og det gir så mye mer mening enn å måtte lære grunnleggende golf som Mario. Din Mii går opp i nivå, og du har forskjellige stats du velger å øke, som hvor langt og rett du slår, og hvor mye du er i stand til å skru baller.

Har du spilt et golfspill før vet du sånn ca. hva det går i. Du justerer retning du vil slå ballen, velger riktig kølle for jobben, justerer kraften med et velplassert knappetrykk, og lar ballen fly 200 meter gjennom luften og prøver å få ballen i mål på for det meste omtrentlig tre til fem slag. Spillets dybde ligger i de mange teknikkene du bruker for å forbedre spillet ditt. F.eks. ved å legge til en topspin vil ballen rulle lenger ved landing, eller backspin som gjør det motsatte. Du kan også bli en mester på å utnytte med- og motvind, eller skru ballen noe hinsides og rundt vanskelige hjørner og hindringer. Det går også an å sende ballen langs vann i god, gammeldags fiskesprettstil, og du blir 100 ganger kulere enn vennene dine når du gjør det.

Viser evne til å tenke originalt med Mario Sport-formelen

I Golf Adventure trener du din Mii fra Zero til Hero.

Golf Adventure er ikke spesielt langt med forbehold at du får til de fleste banene på første til andre forsøk, men det inneholder mye variasjon og rekker heldigvis aldri å bli kjedelig. I tillegg til vanlige golfbaner må man spille golfvarianter som blant annet Cross Country Golf og Speed Golf. I Cross Country Golf, også kalt XC Golf, blir du plantet på en massiv golfbane, der du selv velger hvilket hull du vil slå mot i hvilken som helst rekkefølge, og i Speed Golf handler det bare om å få ballen i hullet uavhengig av hvor mange slag du bruker. 

Det finnes til og med en knippe bosskamper gjennom historien, og disse spilles som mer tradisjonelle bosskamper du ville funnet i et Zelda-spille eller lignende. Selv om bosskampene på ingen måte er noe høydepunkter, så viser de en evne til å tenke originalt og nytt med Mario Sport-formelen som er mer enn ønsket. Den evnen er heller ikke begrenset til bare bosskamper.

I tillegg er spillet laget så du kan løpe og styre figuren din mellom slagene på banen. Det betyr at i en runde golf skal du ikke bare fokusere på å slå bra, men du må prøve å løpe fortere og smartere enn motstanderne dine også. Når du løper bruker du opp utholdenhet som kan fylles på med hjerter langs veien, og du kan bruke en “super spurt” for å trampe ned og stoppe motstanderne på veien. På noen baner ved mye høydeforskjell, hull eller vann er det fort gjort å løpe feil og ikke finne veien til ballen. 

Er det gøy å spille golf? Ja. Er det frustrerende å kløne til et spill på hull 17? Absolutt. Fortsetter jeg likevel å spille? Hell yeah!,…men ikke lenger enn til slutten av Golf Adventure.

Det er fort gjort å kjede seg etter eventyret er over, sant Bowser?

Hva nå?

Her sitter jeg med den nøyaktig samme følelsen som jeg hadde etter Mario Tennis Aces: Spillet gir meg lite til ingen insentiver til å fortsette å spille forbi enspillerkampanjen. Den er man for øvrig nødt til å spille for å åpne alle banene også. Hvis du vil spille et helt vanlig slag golf, enten alene eller med en venn, så finner du vanlig spillmodusen der du velger mellom de klassiske Mario-figurene, samt noen morsomme overraskelser som Pauline og min favoritt: King Bob-Omb. King Bob-Omb føles litt ut som en hemmelig figur du bare får fra start. Jeg rett og slett savner litt unlockables og achievments.

Ingenting å vinne, ingenting å tjene

King Bob-Omb føles ut som en figur som for 15 år siden ville vært hemmelig, og kreve mye av en spiller for å få.

Det eneste jeg har lagt merke til som er å låse opp er bedre sett med golfkøller til figurene. Disse åpner du ved å bare spille de nok ganger. Spiller du mest med Mario får du bedre golfkøller til Mario etc, men din Mii-figur som du allerede har fullført Golf Adventure med er allerede bedre enn de andre og er et åpenbar valg i spillmoduser der din Mii kan brukes.

Det er en modus som kalles Battle Golf, som fungerer som en runde Speed Golf men inne på en arena. Battle Golf er ganske prominent i den kule introvideoen til spillet, og er sin helt greie. Battle Golf dukker merkelig nok ikke opp i løpet av kampanjen, og det er heller ingen bronse, sølv- eller gullmedaljer å vinne. Ingenting å vinne, ingenting å tjene. 

Disse moderne sportstitlene mangler rett og slett litt tilfredstillelse. Golf Adventure kan være bittelitt krevende til tider, men hvis allerede får til spillet så byr den ikke på mange problemer. Forskjellen på å klare en eller to slag under par på en bane er ofte ren og skjær flaks. Jeg har ikke landet en eneste Hole-in-one, selv om det har vært utallige baner hvor muligheten byr seg. Det er deilig å få til en birdie (et slag under par), men uten noen stigende vanskelighetsgrad er det vanskelig å føle man blir bedre, bare heldigere.

Alt i alt var Mario Golf: Super Rush veldig gøy så lenge Golf Adventure varte. Mangelen på hemmeligheter å åpne, mini-spill å spille og turneringer i stigende vanskelighetsgrad gjør det vanskelig å holde konsentrasjonen oppe. Hvis du er 10 år gammel med søsken som liker å spille Mario Sport mot hverandre, eller elsket Mario Golf på Gamecube og gleder deg til å spille online nå, så vil gameplay alene klare å holde deg klamra til skjermen en god stund, men hvis du ser etter et spill med rikelig enspillerinnhold må du se til spill som Super Smash Bros Ultimate eller de nå nesten 20 år gamle Mario Sport-spillene på Gamecube.

Gratis DLC er forventet i tiden fremover. Kanskje det gir spillet innholdet det mangler nå?

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 28 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og plattformer. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash Bandicoot, Uncharted og Guitar Hero.