Mario Maker Mandag – Uke 28
0

Mario Maker Mandag – Uke 28

jul 08 Anders Lønning  

Vi er nesten halvveis i den norske sommeren allerede, men de flotte været og strålende temperaturene har foreløpig latt seg vente på, i hvert fall i min del av landet. Det skader ikke da at Nintendo ganske nylig gav ut oppfølgeren til en av mine favorittspill gjennomtidene i form av Super Mario Maker 2, og at jeg gjennom det har nærmest utømmelig med fantastiske brukerskapte nivåer å bryne meg på.

Men som det alltid er når det er snakk om brukerskapt innhold er ikke utvalget bedre enn kureringsverktøyene som blir brukt, og i den anledning tenkte vi i Spill.no at vi skulle prøve oss på en serie artikler vi har valgt å kalle Mario Maker Mandag hvor vi vær uke presenterer fem av de beste og mest interessante nivåene vi har spilt i Super Mario Maker 2. Hvis DU har laget et nivå som du vil at vi skal se på så må du gjerne legge igjen koden til den banen i kommentarfeltet enten her eller på facebook siden vår. Vi spiller dem mer enn gjerne

Climbing Koopa Castle av Gorgoniser (5TX-H8G-KDF)

Et relativt enkelt nivå som tester ut flere av de nye funksjonene i Super Mario Maker 2 som klo-huskene og bryter blokkene på en måte som krever litt mestering av førstnevnte. Ikke et nivå man sliter håret sitt ut på i frustrasjon, men som likevel gjør en del smarte ting for at spillere ikke skal kunne jukse seg gjennom ved å bruke nøklene i nivået på andre dører enn de skaperen hadde tiltenkt (det hørtes nesten litt religiøst ut gitt)

20 Seconds: Countdown Crumble av bruhhhhh (089-HF6-PHF)

Vi girer så opp med et nivå som virkelig viser hvor godt motoren Nintendo har brukt som grunnlag for dette spillet holder sammen under stress. I 20 Seconds: Coundown Crumble eksplodere alt rundt deg og du må komme deg gjennom et nesten Super Meat Boy-aktig presisjonsnivå. Stopper du er du ferdig.

The Desert Sharpshooter av mtrip (HV5-DP0-NGF)

Mange av disse finner jeg fordi jeg ser hva folk som lager gode nivåer har spilt i det siste, men denne perlen snublet jeg over helt tilfeldig som del av Endless Challenge funksjonen hvor spillet mater deg en serie med nivåer en etter en. The Desert Sharpshooter er et nivå laget i formen av det første Super Mario spillet, men som bruker Super Ball powerupen  sammen med en ørkensetting som en slags hyllest til Gameboy klassikeren Super Mario Land. Nivået er planlagt ner til hver minste detalj når det kommer til vinklingen på Super Ball skuddene, og musikken fra Birabuto Kingdom banen i det forannevnte Gameboy er selve prikken over i-en. Et strålende nivå.

House in the Woods av 11clock (QMH-NND-MTF)

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er verken den største fanen av Super Mario World eller spøkelseshus nivåer i Mario spill generelt. Men House in the Woods av 11clock er jammen meg noe for seg selv. Det bruker flere av de nyeste knepene til Super Mario Maker 2, til å lage et slags gjentagende nivå som på en måte føles som en slags hyllest til det skjebnesvangre Silent Hills teaser spillet P.T.  I min bok en av de bedre spøkelseshus nivåene jeg har spilt i et Mario spill

Dream Factory av Kobun (DBP-VYW-KMF)

Jo mindre sagt om denne jo bedre. Hvis ikke denne drømme fabrikken gir deg hjerte-bankende panik så vet ikke jeg. Om ikke Nintendo leverer sakene ser det sannelig ut til at Chris Kohler fra Kotaku må stå for alt det harde arbeidet.

Med det var den første, av forhåpentligvis mange Mario Maker Mandag spalter ferdige for denne gangen. Hvis dere har forslag til hva slags nivåer dere vil se mer av, om dere ønsker en mer grundig gjennomgang etc. kom gjerne med forslag i kommentarfeltet enten her eller på Facebook sidene våres.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.