Mario Maker Mandag – Uke 29
0

Mario Maker Mandag – Uke 29

jul 14 Anders Lønning  

Vi gjentar suksessen: Ny Mandag, ny liste med Mario Maker nivåer til folket.  Temaet for anledningen er sommerferie, og selv om dette gjerne ikke gjenspeiles i selve nivåene (siden jeg kom på at jeg gjerne burde hatt et tema ETTER at jeg hadde valgt ut nivåene), har vi et internasjonalt knippe nivåer å by på denne gangen. Her har vi to fra Amerika, en fra Japan, en fra Tyskland og hele TO fra Norge, ettersom norgesferie virkelig er i vinden om dagen. Ja, jeg er klar over at to-pluss-en-pluss-en-pluss-to ikke blir til fem slik vi annonserer for, men siden den siste kommer fra en av våre egne skribenter har jeg bestemt at det er helt i henhold til reglene.  Det er tross alt ikke jeg som lager reglene, jeg bare kommer på dem og skriver dem ned.

 

Toxic Teamwork av Julian SMM (WMX-705-NLF)

Et nivå av den virkelige oppfinnsomme sorten. Her må Mario jobbe sammen med sin verste fiende, den forgiftede soppen, for å løse en rekke oppgaver for å nå frem. Skaper Julian SMM fra Tyskland imponere stort med sin forståelse av hvordan POW blokker, Bob-Ombs og Twomps kan brukes som usannsynlig effektive verktøy i Super Mario Maker.

Super Mario Pocket Returns av Super Puyo (MXS-SHS-6QG)

Denne er nesten Inception-type dyp, men se om du henger med: På dette nivået kan du spille Super Mario på Switch inne i Super Mario Maker 2 som du allerede spiller på din Switch. Ved hjelp av spor funksjonen skaper Super Puyo en illusjon av et Mario nivå som scroller på en Switch faksimile han har skapt i nivået sitt. Resultatet er strålende, og gjort bedre av at det også benytter seg av min nye favoritt power up, Superball Flower fra Game Boy spillet Super Mario Land


Mad Boo at Night av みやもとフしデ リカ (1Q0-FL5-T6G)

Et nivå som imponerte meg slik at jeg saumfarte nettet for hiragana og katakana kart for å lære meg navnet til den som skapte den (vel, og for å kunne gi dem den rette credden i denne spalten). Venn-diagrammet for Doctor Who og Super Mario fans er nok ikke en helt rund sirkel vil jeg tro, men en hvis overlapp vil jeg påstå at det er. Grunnen til at jeg tar det opp er at vi som har spilt Mario en stund, vet veldig godt at spøkelser, i likhet med Doctor Who’s gråtende engler, kan kun bevege seg når ingen ser på… sant vel? Gjennom en type sort magi, som sikkert ikke er så komplisert som jeg gjør det ut til å være, har みやもとフしデ リカ her satt sammen et nivå hvor Boo spøkelsene gjør rake motsetningen av det, og hvis ikke det var nok har de også fått Twompene til å bli med på morroa. Imponerende greier for en Super Mario Maker lekmann som meg selv.

Indiana Mario & the Temple of Twomp av Zephiel (274-RJB-B7G)

Denne matte jeg ha med for estetikken og fordi at foruten om en håndfull detaljer Nintendo ikke sålangt har gjort seg kjent for å bruke, for ikke å snakke om funksjonene som ikke eksisterte i originalspillet, føles dette ut som et nyoppdaget konsept nivå som noen fant på en dev build av Super Mario Bros. 3. I Indiana Mario & the Temple of Twomp må spilleren ta seg inn i en pyramide, stjele skatten og forsøke å komme seg ut i livet før Twompene tar sin hevn

(Jammen endte jeg opp med å skrive ordet Twomp mange ganger i denne spalten. Twomp Twomp, Twompetty Twomp.)

Drill Plant Basic Training av mienvard (C78-JH2-7RG)

(nest)Siste jeg vil anbefale denne uken er det eneste nivået på denne listen jeg, til min egen personlige store skam, ikke har fullført og den kommer fra norske Hallvard Kristoffer Aunet Persvik. Beskrevet av skaperen selv som en treningsbane for Super Mario Bros. 3 med mekanikker som er «ganske lett å fullføre» med en bonusutfordring om å samle alle myntene på banen. Jeg vet ikke hva Hallvard insinuerer angående mine spillferdigheter med å kalle dette marerittet ganske lett. Jeg har spilt Super Mario Bros 3 i nesten 30 år og ANER ikke hvordan jeg skal få den røde mynten ut av rommet med flammekasterne

The Abandoned Ice Gave av GHDude93 (PS6-GBV-0PG)

Og til slutt et nivå skapt av vår egen Stig Kenneth Limmesand. *Trekker frem en stol og setter seg baklengs på den med Mario Lopez øyne rettet mot kameraet*  Kompisanmeldelser er en alvorlig og usunn trend i vår bransje, for ikke å nevne om hva enkelte bloggere og influencere finner på. Derfor, og på grunn av vår nære profesjonelle tilknytting skal jeg herved prøve meg på en av disse «objektive anmeldelsene» vi som anmelder spill hører så mye om på sosiale medier og fra de mørkeste hjørnene av internettet.

The Abandoned Ice Cave er et nivå skapt ved hjelp av verktøyene gjort tilgjengelig i Nintendo spillet Super Mario Maker 2. Skaperen av nivået har valgt å gå for New Super Mario Bros temaet og derunder brukt is-nivå og undergrunns palettene. I dette nivået vil du støte på noen Goomba’s, minst en Koopa Troopa og senere Bowser i en klovnebil. Utover dette har jeg ingenting å si om kvaliteten på nivået til Stig Kenneth.

Hvis dere har forslag til hva slags nivåer dere vil se mer av, om dere ønsker en mer grundig gjennomgang etc. kom gjerne med forslag, og hvis DU har laget et nivå som du vil at vi skal se på så må du gjerne legge igjen koden til den banen i kommentarfeltet enten her eller på facebook siden vår. Vi spiller dem mer enn gjerne

 

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.