Marvel’s Avengers – Definisjonen på samlebånd-spill
0

Marvel’s Avengers – Definisjonen på samlebånd-spill

Hvor skal man starte med dette beistet av et AAA-spill? Marvel’s Avengers har levd i motvind helt siden den første traileren slapp, og spillet ble møtt med reaksjoner som “Hvorfor ligner ikke figurene på seg selv?”, “Hvor er Hawkeye?”, “Iron Man høres bare ut som Nathan Drake”, og ikke minst: “Dette blir skikkelig dritt hvis jeg er nødt til å spille som den pakistanske tenåringen Kamala Khan, fordi Ms. Marvel suger!”

Spillet er heller ikke en komplett pakke, men et såkalt “live service-spill”. Det betyr at spillet alltid er under konstant utvikling, med nye helter og baner som legges til senere i et forsøk på å få spillere til å aldri spille noe annet igjen. Det er ihvertfall sånn jeg opplever de fleste live service-spill. 

Du har allerede sett på vår score av Avengers. En noe middelmådig score, og selv om jeg har mye kritikk å komme med til Avengers så ønsker jeg å rette litt lys mot det positive også, fordi spill må ikke være minst 9/10 for å være ålright og verdt tiden din.

Jeg har spilt veldig mye Avengers og prøvd å komme meg så langt ut i spillet som mulig for denne anmeldelsen, og har ganske mye på hjertet. Sett deg ned, og la oss ta en grundig titt på Marvel’s Avengers.

Legendariske helter, eller ulver i fåreklær?

Avengers Reassemble

De første timene av Marvel’s Avengers historie prøver å fremstå som noe litt større enn seg selv, litt som de fleste Avengers- og Marvel-filmene gjorde med glans. Historien fortelles gjennom Kamala Kahns synspunkt, aka Ms. Marvel.

Hun er en ihugga Avengers-fan som får muligheten til å møte heltene sine en skjebnesvanger dag i San Fransisco som vil bli kjent som A-Day. Du får spille en god del med Kamala mens hun vandrer rundt og “fangirler” over alt hun ser, og vi får mye tid til å bli kjent med hennes styrker, svakheter, følelser og utfordringer før handlingen sparkes i gang med en eksplosjon på Golden Gate Bridge.

Kamala Khan og Bruce Banner er hjertet i historien, og den fungerer godt gjennom Kamalas øyne.

Vi får et introduksjonsoppdrag som lar deg prøve å spille som alle figurene, der de må stoppe Taskmaster. Dette er bare en avledning, og den faktiske krisen skjer på Avengers-festen ombord deres helicarrier. Folk blir evakuert, men et ukjent stoff ombord helicarrieren går i luften og forurenser vann og luft i San Fransisco. Captain America blir antatt død, og tusenvis av mennesker inkludert Kamala blir påvirket av eksplosjonen og utvikler krefter. De er nå blitt InHuman.

Spillet hopper så fem år frem i tid, til en verden der superheltene ikke er ønsket og ansett som en fare for samfunnet. Selskapet AIM har på samme tid vokst til en posisjon der de lover å beskytte verden mot farer med bruk av roboter og teknologi. Men Kamala aner ugler i mosen, og oppdager at AIMs leder George Tarleton trolig står bak angrepet på A-Day. Kamala oppsøker derfor Bruce Banner for å overbevise han om at verden er bedratt, og at verden fremdeles trenger The Avengers.

Jeg elsker dette premisset. Selv om det er mye som skjer, og mange figurer involvert så er historien veldig rett på sak og enkel: Finn ut hva som egentlig skjedde på A-Day, finn de resterende heltene, og stopp AIM fra å spre sin anti-superhelt propaganda. Utviklerne virker til å ha fått frie tøyler til å lage sitt eget Marvel-univers, på lik linje som utviklerne bak Marvel’s Spider-Man og Batman: Arkham Asylum gjorde. Selv om jeg er en ganske så stor Marvel-nerd så er dette mitt første ordentlige møte med Inhumans, AIM og Kamala Khan.

Føles som en tredelt episode der episode to mangler.

For meg så forble alt som var nytt til høydepunktene. Jeg har et tettere bånd til Ms Marvel nå enn jeg har med de fleste film-heltene, og har litt mer forståelse av hva InHumans er og hvorfor MODOK ser ut som han gjør. Men selv om historien og kampanjen starter veldig bra, så var den bare plutselig slutt. Spillet gir deg veldig mye tid sammen med Kamala og Bruce, men tilnærmet ingen tid med Thor eller Captain America fordi de ankommer historien for sent. De kunne nesten vært byttet ut med hvem som helst uten at det ville gjort noen forskjell.

Abomination er en av de ytterst få bossene du møter på sammen med Taskmaster. Hvor blir det av Loke, Hydra, Yellowjacket, Ghost etc?

Historien når derfor ikke opp på nivå med de fleste filmene som klarer å balansere figurene bedre. Det hele ender opp med å føle som en tredelt-tegneserieepisode der episode en er utrolig bra, episode to mangler, og episode tre har det travelt med å bli ferdig fordi regissøren er tom for budsjett og/eller skaperglede.

Men det er også mer historie og oppdage utenfor kampanjen. Alle heltene får hvert sitt “Iconic Mission” som kan spilles når som helst. Disse er mer sentrerte rundt enkelte Avenger-medlemmer, og inneholder filmsekvenser og dialog som er med på å utbrodere figurene, men som ikke nødvendigvis dytter plottet videre. Jeg synes ideen er ok og vil nok fungere for nye figurer senere, men de få oppdragene som er i spillet nå kunne kanskje ha blitt jobbet bedre inn i hovedkampanjen og vært med på å danne den savnede “episode to” jeg nevnte tidligere. 

Spillet er heller ikke helt ferdig etter du har beseiret MODOK, fordi AIM stopper ikke opp; snarere tvert imot. Da starter “post-spillet”, hvor du finner nye baner, utfordringer og gear. Det er her tiden din vil gå med, men akkurat nå føles det ut som det mangler et mål. Jeg har et sett med oppdrag å gjøre, men jeg vet ikke hva jeg jobber i mot. Dukker opp en ny boss etter hvert? Finnes det er supervanskelig raid? Jeg finner nok ikke ut før jeg er ferdig med oppdragene.

Håper du har god tid…

Avengers et noe typisk actionspill hvor du løper rundt i semi-åpne områder og slår fiender med raske og sterke nærangrep, avstands- og spesialangrep om hverandre. Alle figurene har hver sin nivåmåler og unike utstyrsdeler som brukes for å øke kraftnivået. Det kan minne litt om en forenklet variant på slåssingen fra spill som nettopp Spider-Man og Batman, men laget for å passe til alle de forskjellige figurene.

Siden kampsystemet er laget så universalt som mulig er det litt begrenset hvor unike alle er, men jeg opplever ikke figurene noe mindre unike enn forskjellige figurer fra slåssespill eller lignende. Iron Man og Thor kan fly, mens Black Widow er litt smidigere og kan stunne fiender på avstand. Alle har noen unike trekk og egenskaper, og alle har vært sitt skilltre. Skills kan være nye angrep, nye effekter, og alternative effekter. Selv etter du har nådd toppnivå med en figur kan du fortsette å skreddersy skilltreet etter behov og ønske.

Gameplay er veldig universelt, men figurer som Iron Man kan likevel fly i motsetning til de fleste.

Dette er et loot-spill. Det vil si at du alltid er på utkikk etter bedre utstyr enn det du har. Utstyret gjør deg sterkere, gir deg mer liv osv, men kan også åpne nye egenskaper som lar deg blant annet fryse, krympe eller stunne fiender. Mange har delt sin misnøye om at utstyr ikke gjør noen kosmetiske endringer, men det mener jeg ikke gjør noe, selv om spill som Injustice 2 har gjort det tidligere. Det jeg ikke liker er hvor lang tid det tar å gå igjennom og fjerne utstyret sitt. Du kan automatisk sette på ditt beste utstyr med en knapp, men alle delene må fjernes individuelt. Det vil i mange timer være nok å sette på utstyret med høyest power, og jeg har selv knapt begynt å lese litt på hva de gjør og ikke gjør. 

Store deler av spillet tar plass på Avengers sin helicarrier, hvor du finner butikker som selger utstyr, skins og kosmetiske gjenstander som bannere og emotes. Her finnes også treningsrom, faksjonsoppdrag, utstyrsbank og ditt War Table. Det er gjennom War Table du velger oppdrag og baner.  Noen ganger fikk jeg et oppdrag om å spille et “vault mission”, men så fantes det ikke vault-oppdrag i øyeblikket. Dette skjedde meg flere ganger. Da måtte jeg pent spille andre ting til vault-oppdraget kom tilbake. Noen baner krever et høyt kraftnivå, mens andre baner balanserer seg etter ditt nåværende nivå, og jeg kunne aldri finne ut hva som bestemte forskjellen.

Forbered deg på timer og timer med grinding

Du velger en figur til hver bane, og hvis du spiller alene får du med deg tre datastyrte figurer valgt utfra dine egne figurer. Det vil si at hvis du har en Hulk på level 40 så vil din data-Hulk være level 40. Det betyr at så sant du ikke spiller online med tre andre spillere til en hver tid må du forberede deg på timer og timer med grinding. Noen baner krever en kraftstyrke på vel over 100, og da holder det ikke at du har trent din Iron Man og Kamala, for du må ha fire figurer som alle er sterke nok til å kunne starte oppdraget. 

Spillet er ment for å spille online med venner, men du kan spille alt innholdet alene også. Det bare tar litt mer tid. Jeg har prøvd å spille med alle seks figurene ganske jevnt for å bruke mest mulig tid med alle, men hva skjer når spillet inneholder dobbelt, eller tredobbelt antall figurer, alle med hver sine daglige mål man prøver å nå? Det er nok bedre og mer tilrettelagt å plukke ut favorittene sine fremfor å prøve å spille alle, men jeg opplever det litt baklengs i et spill som skal være The Avengers. Hvis jeg ønsker å bare spille èn superhelt så holder jeg meg til Batman.

Fantasiløst og ensformig

Det aller første oppdraget under A-Day, som du helt garanter har sett i alle trailerne til spillet osv, har en utrolig flott presentasjon, føles polert og drar deg inn i denne verdenen. Hvorfor gjør ikke resten av banene dette? De aller fleste banene er på en måte delt i to: Del en er ute i et halvåpent område der du kan finne litt ekstra kister og fiender, mens del to tar plass inne i en uendelig stor samling med identiske AIM-baser, laber og korridorer. Det er ingenting som skiller en AIM-base fra ørkenen fra en AIM-base i skogen.

Ensfargede AIM-roboter i ensformede AIM-baser er det du vil se aller, aller mest av.

De fleste banene blir veldig fort ganske uinteressante, særlig når man spiller de om og om igjen for å finne bedre gear, eller bare gjøre daglige utfordringer som å ødelegge så så mange store monstre. Målene er stort sett ikke vanskeligere enn å drepe alle fiender i et rom eller ta over kontrollpunkt, og noen ganger kan du åpne bonusrom som åpnes ved å aktivere noen knapper i umiddelbar nærhet, eller spille som riktig figur. Noen dører kan bare de sterkeste som Hulken åpne, men hvis du spiller Black Widow så hjelper det ikke med en data-Hulk på laget. Han vil ikke åpne den døren for deg.

Fiendene du møter er bare de samme AIM-robotene gjennom hele spillet, og jeg skulle ønske det var noe mer variasjon. Dette spillet skjer i Marvel-universet, så hvis de virkelig ønsker å bare la deg sloss mot roboter, så gi oss forskjellige roboter. Hva om de introduserte Ultron som en stor skurk ved siden av Modok? Eller lot oss møte Doom-bots som en introduksjon til Dr. Doom? Hvorfor ikke ha med Sentinels som vanligvis jager X-men og mutanter for å jage Inhumans istedet? Hvorfor er det ingen baner på andre planeter enn jorda?

Sloss mot de samme fiendene i de samme rommene om igjen og om igjen

Teoretisk så KAN alt dette skje på et senere tidspunkt. Captain Marvel er blant figurene som jeg tror garantert vil dukke opp senere, sammen med Dr. Strange. Thor har også et oppdrag som teaser en viss kjent Marvel-skurk fra Åsgård. Hvorfor er det ikke en eneste bane som tar plass i Åsgård? Hva om Hela eller Loke lagde trøbbel der samtidig som AIM ødelegger jorda? Poenget mitt er at Avengers er veldig enkelt og begrenset. Jeg synes det er merkelig at et så tilsynelatende stort spill ikke har mer gående for seg enn “roboter jager mennesker på jorda”.

Du må samle utstyr for å oppgradere heltene dine. Så må du samle mer utstyr, så enda mer utstyr, og litt mer utstyr…

Playstation 4 er knapt istand til å kjøre dette spillet. På det verste skulle det ikke mer til enn tre-fire onde roboter for at spillets bildefrekvens skulle falle drastisk. Jeg er ikke spesielt kresen, og tolererer stødig 30fps, men når det faller ned til 10-15 i kamper, som hindrer meg i å hoppa unna fiender i tide så er det ikke like moro. Jeg likte å spille Black Widow til å begynne med, men måtte slutte fordi jeg trengte å spille figurer som tålte litt mer i enhver situasjon. 

For det meste er alt veldig spillbart med unntak av den dårlige bildefrekvensen. Jeg møtte ikke mange bugs i løpet av historien, med unntak av de to siste banene. Da opplevde jeg feil med lyd, feil med respawns, figurmodeller som bare forsvant, figurer som forsvant fullstendig osv. Senere har jeg også opplevd at spillet krasjer og slår seg av, gjerne mot slutten av lange baner.

Money, money, money…

La oss helt til slutt ta en kikk på forretningsmodellen til spillet, fordi Square Enix lover at nye og kommende figurer skal være gratis sammen med deres oppdrag og baner. Det er riktig at det er gratis å kunne spille som figurene, men alt annet vil koste.

To skins kan koste opp mot 300kr

I grunnspillet har alle seks figurene hvert sitt “battle pass”. Dette passet inneholder kosmetiske gjenstander som skins, emotes og bannere samt litt resurser. En av disse resursene er credits, eller kreditter. Disse kredittene kan brukes i spillet butikk for å kjøpe ytterligere kosmetiske gjenstander. Kreditter kan også selvfølgelig kjøpes for penger, og har en pris på omtrent 100kr for 1000 kredits.

En liten titt på matten viser hvor forferdelig dette systemet egentlig er, fordi 1000 kreditter rekker ikke langt. Et 100% fullført battlepass belønner deg med 1300 kreditter tilsammen, så hvis du ganger det med seks så får du det totale antallet kreditter det er mulig å tjene i spillet uten noen ekstra kjøp. Det ble sagt at et nytt pass vil koste 1000 kreditter, så i teorien vil du aldri trenge å bruke ei krone på verken nye figurer eller deres pass. 

Men et kostyme kan koste opp mot 1400 kreditter. Hvis du fullfører passet for en figur har du fremdeles ikke nok til et legendarisk kostyme. Det er veldig tydelig at selv om spillet deler ut noen få kreditter fra tid til annen så vil du egentlig ikke ha råd til særlig mye. Ønsker du deg Gladiator-Hulk eller Shield-Black Widow så er den realistisk måten å skaffe disse på å bruke rundt 300kr. 300kr for to skins. Yikes.

Bare for spesielt interesserte

Marvel’s Avengers er et resultat av å følge dårlige trender, grådighet og lite polering. Et såkalt “trippel A” samlebånd-spill. Ingenting er nytt eller spennende,

Hawkeye er først ut som ny figur til spillet. I tillegg til Hawkeye er Kate Bishop, Spider-Man, Black Panther med flere på vei.

Som Marvel-fan kan jeg ikke nekte for at jeg likte deler av historien, og er spent på hvordan den blir fortalt videre. Jeg satte pris på muligheten til å bli bedre kjent med Kamala Khan, Modok og Scientist Supreme, men slutten føltes forhastet og historien litt mangelfull.

Gameplay er veldig monotont i lengden, og fiende- og bane-variasjonen er nesten ikkeeksisterende. Men figurene er ganske så unike fra hverandre og har forskjellige styrker og svakheter. Jeg skulle ønske det var flere bosser og kjente skurker. Utenom AIM-figurene er det bare Taskmaster og Abomination man møter på, og de får ikke mye scenetid hver seg.

Likevel så har jeg litt lyst til å fortsette å spille, særlig siden Hawkeye kommer til spillet om kort tid. Kanskje er det bare fordi det er Marvel, og kanskje bare fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dette prosjektet. Uansett så finner jeg litt glede i spillet selv om jeg ikke klarer å anbefale det videre.

Er du som meg som sluker alt Marvel helt rått så finner du nok glede i Avengers du også, men jeg anbefaler både Marvel’s Spider-Man, Marvel Ultimate Alliance-serien, LEGO-spillene eller Strike Force på mobil over dette.

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 25 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og platformere. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash, Metal Gear Solid, Kingdom Hearts og Rock Band.