Mass Effect: Legendary Edition – Som å vende hjem etter en lang reise
0

Mass Effect: Legendary Edition – Som å vende hjem etter en lang reise

mai 18 Anders Lønning  

Det føles ikke så lenge siden Bioware var den ubestridte kongen blant rollespill utviklere. Etter å ha hatt stor suksess med blant annet Dungeons and Dragons og Star Wars lisensene i spill som Baldurs Gate og Knights of the Old Republic, ble studioet kjøpt opp av Electronic Arts noe som ledet studioet inn i det mange vil mene er studioets gullalder, hvor enn kortlevd den endte opp med å være.

Historien om Bioware under EA handler i all hovedsak om Dragon Age og Mass Effect. Rollespill som på mange måter bærer arven til studioets tidligere spill videre, både frigjort fra forventningene til rettighetshaverne og båret frem på en måte som hadde bredere appell enn hva rollespill sjangeren gjerne hadde hatt tidligere.

Mens flere av oss her i Spill.no er store fans av nettopp Dragon Age, og er nesten helt sikre at også den trilogien vil få sin tid i rampelyset på nytt før vi eventuelt får se Dragon Age IV, er det nå Mass Effect‘s historie som har blitt hedret med en remaster. Og hvor fortjent er ikke det, originaltrilogien var blant de beste spillene vi fikk på Xbox 360 og PlayStation 3 generasjonen.

Mass Effect: Legendary Edition tar for seg hele Shepard trilogien i en stor pakke, hvor vi for første gang vil kunne bære den samme Shepard karakteren sømløst gjennom hele trilogien uten avbrudd. Alle tre spillene i trilogien har selvfølgelig fått en visuell overhaling, Nye teksturer og 4K oppløsning med 60 bilder i sekundet på de nye konsollene (med en eksklusiv 120 bilder i sekundet utgave for Xbox Series X), men det er originalspillet Mass Effect som har fått den største overhalingen også i form av hvordan det spilles.

I skrivende stund har jeg spilt gjennom det første spillet og er godt på vei gjennom oppfølgeren, og for en som har nesten 500 timer på tvers av trilogien fra før av kunne jeg ikke vært mer fornøyd med hva vi får levert her. Mass Effect har fått mer moderne skyte og rollespill mekanikker som er mer i tråd med resten av trilogien, men det har samtidig fått forbli den uslipte diamanten originalspillet alltid har vært, og som serien på en måte mistet litt av underveis.

Den visuelle overhalingen områder som Eden Prime, Ilos og Feros har fått gjør også at planetene føles mer sammenhengende både i sin økologi og hvordan vi som spiller ser for oss områdene utifra hvordan de blir omtalt før vi besøker dem. Ilos spesielt ser helt fantastisk ut og hadde det ikke vært for at jeg kjenner igjen designet fra tidligere kunne mye av omgivelsene lett ha gått for å være fra et langt nyere spill enn det Mass Effects er 14 år etter det først ble lansert.

For de som gjerne hoppet på serien med Mass Effect 2, for eksempel de av dere som ikke eide en Xbox 360 eller en PC og således ikke hadde anledningen til å spille det første spillet, presenterer Mass Effect Legendary Edition dere med flere valg. Dere kan enten spille gjennom originalen med progresjonen og karakterbyggingen slik den var i 2007 eller benytte dere av en mer slanket progresjon som gjør at det tar litt engre tid mellom hver gang man går opp i nivå, men som gjengjeldes med mer poeng til å brukes på å bygge karakteren.

Det tredje valget som presenteres er det eneste valget PlayStation spillere hadde når Mass Effect 2 ble lansert på konsollen, og det er Mass Effect Genesis. En levende tegneserie hvor det første spillets historie blir fortalt til spilleren, og som ber spilleren ta valgene som avgjør hvem som er i live, hvem Shepard har alliert seg med og andre viktige avgjørelser som er med på å forme opplevelsen i Mass Effect 2 og 3.

Uansett hvordan eller i hvilken rekkefølge man velger å spille det er Mass Effect: Legendary Edition nå den beste måten å oppleve Mass Effect trilogien i sin helhet. Jeg er alltid litt skeptisk når jeg hører at utviklere vil gå inn å «rette» på spillet sitt mange år etter lansering enten det er visuelt eller spillmekanikk, spesielt når det er snakk om spill jeg har så stor kjærlighet for som Mass Effect. Men her hadde jeg tydeligvis ingenting å bekymre meg for. Alle spillene er tilsynelatende like gøy å spille i dag som de var for henholdsvis 14, 11 og 9 år siden.

Det har sett mørkt ut for Bioware en stund med dobbelkalkunene Mass Effect: Andromeda og Anthem ferskt i minne, og med et Dragon Age spill som bare så vidt kan skimtes på horisonten trengte de en seier. Og en seier har de fått med Mass Effect Legendary Edition. For fansen av serien vil dette føles ut som å komme hjem etter en lang reise, for nykommere er det utvilsomt det beste stedet starte sitt intergalaktiske eventyr.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill av og på de siste seks årene, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.