Mer snadder om Final Fantasy XV avduket
0

Mer snadder om Final Fantasy XV avduket

feb 16 Spill.no  

Det japanske spillmagasinet Famitsu ga nylig ny informasjon om det etterlengtede Final Fantasy XV. Dette har kommet etter at sidespillet Final Fantasy Type-0 HD inkluderte en demo av spillet i de tidligste kopiene.

Demo-versjonen har fått navnet Episode Duscae etter et sentralt område av spillet. Duscae-regionen som er spillbar, er et stort fjellområde som er gjengrodd av skog. Området skal antagelig få oppdageren i deg til å utforske hver krok av dette gigantiske spillet. Det er nemlig hundrevis av huler og hemmeligheter gjemt rundt omkring. Selv om demo-versjonen ikke inneholdt noen store skattekister og fiender har utviklerene sagt at de holder nå på å fylle verden med monstre.

En gammel kjenning dukker også opp

Selv om Final Fantasy XV skal inneholde god gammeldags grinding med EXP som man får hver gang man bekjemper en fiende, så er det en tvist her. Du må nemlig vente til du kan sette opp en leir før laget ditt får mulighet til å bruke dem og gå opp i levels.

Når du har satt leir vil du også få mulighet til å snakke med laget ditt, oppgradere våpen og ikke minst vise frem ditt talent som kokk. En av mini-spillene vil nemlig å lage mat som kan gi deg unike egenskaper når du slåss. Ingridienser og oppskrifter vil være gjemt over hele regionen og du må drepe mektige monstre for å få tak i de mest sjeldne av dem.

Latinsk inspirerte navn på karakterene

II demoen måtte du også slåss mot Behemoth, et monster vi ofte har sett i tidligere kapitler i spillet. Tydeligvis er det mulig å snike seg forbi hvis du ikke er sterk nok.

Videre er følgende avslørt:

  1. Det vil være minst fem byer i spillet, hver av dem større en hva vi sett tidligere i serien.
  2. Tog vil være et mulig transportmiddel og du kan velge mellom mange forskjelige modeller som kan settes på autopilot eller manuelt.
  3. Utvikleren Hajime Tabata påstår at det vil ble svært vanskelig til umulig å fullføre historien på 40 timer.
  4. Kampsystemet vil minne mest om Final Fantasy XII hvor du styrer hovedpersonen Nocis og gir de andre ordre i hva slags kamptaktikk de skal bruke.
  5. Summons eksisterer i spillet og vil gå under navnet Eidolons, samme navn som i Final Fantasy IX. Noen av dem vil du få via historien, mens andre gjennom sideoppdrag.

Anita Sarkeesian vil neppe like XV sin versjon av Cid. (til høyre)

I motsetning til andre kapitler av serien ser det ut til at mennesket er den eneste humaniode rasen som eksisterer, eller er ihvertfall svært overrepresentert i det vi har sett til nå. Det er likevel veldig usannsynlig at moggles eller chocobos ikke eksisterer i en aller annen form rundt om i verden.

Du tar rollen som Noctis Lucis Caelum. Kronprins av kongedømmet Lucis og litt av en rebel. Siden landet Lucis er det eneste i verden som fremdeles har kontroll over den siste krystallen. Det fører til at naboriket Nilfheim invaderer landet i begynnelsen av spillet.

I noen av materiallet som er blitt utgitt kan man se Noctis prøve å rømme fra Kongepalasset mens Nilfheimske styrker invaderer.

Ignis Stupeo Scientia er strategen i gruppen. Det er han som vil kjøre bilen hvis du velger å sette på autopiloten. Han er svært høyt utdannet og vil den logiske stemmen i gruppen. Blant annet vil han tipse spilleren om å unngå de monstrene og fiendene som er for sterke når du utforsker verden.

Gladiolus Amicitia vil ha rollen som musklene i gruppen. Han er en barndomsvenn av Noctis og vil være merkbart mye sterkere enn de andre i kamp.

Prompto Argentum er en playboy og det humorisitiske innslaget i gruppen. Han bruker en rifle i kamp (selv om det er forbudt i Lucis) og kan gå i kamp fra avstand mot fienden. Han kan visstnok fungere som en livvakt for Noctis og ta skade for ham.

Cor Leonis er en legendarisk soldat og general i Lucis sin hær og vil ha en ikke-fast plass i gruppen gjennom historien. Han vil komme og gå gjennom historien og være en meget sterk karakter du kan bruke. Hans lojalitet ligger med kongedømmet.

Fra venstre: Leonis, Ignis, Noctis, Gladious og Prompto

Voksen historie

Final Fantasy XV skal inneholde en mer voksen historie enn sine forgjengere. En av målsetningene for spillet er å portrere realistiske mennesker i en fantasi-verden og hvordan krig endrer et individ og et samfunn. Derfor er design av byer og omgivelsene i mindre grad inspirert av fantasi eller steam-punk.

Ifølge det som er blitt utgitt, hadde engang alle nasjoner og kongedømmer engang minst en krystall i sin besittelse. Disse krystallene ga magi og energi som igjen ledet til teknologisk utvikling. Dessverre begynte man å slåss over disse krystallene og all utvikling av teknologi skjedde militært på bekostning av sosiale og kulturell utvikling. Tilslutt var det bare kongedømmet Lucis som stod igjen med verdens siste krystall. Det teknologiske forspranget kongedømmet hadde ble brukt til å isolere seg mot resten av verden i en kald krig.

Når spillet begynner skal det antagelig skrives en fredsavtale mellom Nilfheim og Lucis. Førstnevnte har allerede erobret nasjonene Solheim, Tenebrae, og Accordo men forsvaret til Lucis har vært for sterkt. Ikke uventet var fredsavtalen kun et påskudd for Nilfheim til å plassere sine styrker forbi Lucis forsvarsverk og setter i  gang en invasjon. Det blir opp til kronprinsen å sette i gang en motstandsbevegelse etter de såvidt unnslipper fra kongepalasset.

Keiseren av Nilfheim er antagelig skurken i spillet, men alle som har spilt FF vet at slike ting kan fort endre seg.

Søvndyssende musikk

Et gjenomgående tema for spillet er søvn. Hovedstaden i Lucis heter for eksempel Insomnia og som man kan se er logoen til spillet en sovende personer over tittelen. Det er den kvinnelige japanske komponisten Yoko Shimomura som denne gang står for musikken. Selv om hun har vært delaktig i både Kingdom Hearts og Xenoblade Chronicles er dette første gang hun får ansvaret for et Final Fantasy spill.

Hovedsporet synget av Aundréa L. Hopkins, er kalt “Somnus – sove” og er en refereanse til den romerske guden av søvn. Hva slags betydning søvn vil ha for spillet er enda uvisst.

Videre nevnes det at et av oppdragene vil foregå oppe i fjellene hvor et tog har kjørt ut av skinnene og byen Accordo (som ser fantastisk ut) er visstnok inspirert av Venezia. I tillegg har spillets kart visstnok lekket ut etter at det ble visst frem på en demonstrasjonsvisning av 3D scanning som ble brukt i spillet.

Det skal visstnok ta flere timer å krysse kartet på langs.

Videre skal det visstnok være minst fem byer i denne verden som skal være større en noen annen by i  Final Fantasy. Særlig  Accordo har vakt stor interesse med sin nydelige design og grafikk. Tusenvis av hemmeligheter og sidespill skal også være en del av bybildet.

Legg merke til minikartet og hvor stort det er.

Det vil også være en detaljert natt-day syklus i spillet. Ifølge utviklerene vil en dag antagelig vare 45 minutter, og en natt 20-25 minutter. På dag tid vil noen monstre være under åpen himmel mens de vil trekke seg mot huler om natten. Der vil de sove men til gjengjeld bli mer aggressiv hvis de blir vekket. Andre sterke monstre som befinner seg i huler om dagen vil derimot gå mot åpen himmel om natten.

Lucis og laget vil også merke effekten og etter tre dager uten søvn vil man få negative statusaffekter som igjen påvirker kampevnen. Du vil også bli tvunget til å spise, så både fisking, jakt og matlaging vil være essensielt for å få det beste ut av karakterene dine. Du kan sette opp leir i et “trygt område” for å progressere natten til dag raskere. I tillegg kan du overnatte på hotel eller bensinstasjoner. Verden er nemlig koblet sammen av motorveier og toglinjer.

Under kan du se traileren for demoen av spillet. Begynner du å kjenne gåsehud?

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.