Metroidvania-mania
0

Metroidvania-mania

feb 09 Anders Lønning  

Jeg har en liten innrømmelse å komme med: Jeg simpelthen elsker metroidvania-spill. I løpet av årene har jeg brukt mange hundretalls timer på å utforske hver en krik og krok i spill som Super Metroid, Symphony of the Night og Shadow Complex, og det er få sjangrer som klarer å fange oppmerksomheten min over lange tid like godt som denne.

Fjoråret var et særdeles godt år for sjangeren i min bok. Vi fikk endelig en remake av Metroid 2 i form av Metroid: Samus Returns, og Steamworld Dig 2 imponerte meg virkelig i måten det bygde på det ambisiøse, men for meg litt skuffende første spillet i serien. Også andre spill som Hollow Knight, Sundered og et tie-in spill basert på den nye Mumien-filmen av alle ting, imponerte meg stort.

Men nå er det på tide å se fremover. 2018 later ikke til å skuffe på metroidvania-fronten det heller. Her er fem spill i sjangeren du bør ha på radaren, om du er fan av sjangeren.

Dead Cells

En av 2017s største Early Access-overraskelser. Utvikleren beskriver det som en «roguevania» da spillet kombinerer rouge-like elementer med utforsknings elementene fra metroidvania sjangeren, ikke helt ulikt det fantastiske Rogue Legacy.

Med et dypt kampsystem, et fantastisk visuelt inntrykk og kick-ass lydspor er Dead Cells en av de spillene jeg gleder meg mest til å få prøvd ut når det får sin fullverdige lansering til våren, og nå som det er annonsert at spillet også kommer til Nintendo Switch i tillegg til de tidligere annonserte Xbox- og Playstation-versjonene er spillet så godt som kjøpt for meg allerede.

Death’s Gambit

Dette er en av de spillene som sklei rett inn i hjertet mitt med en gang jeg så et bilde fra det. Inspirasjonen fra både Castlevania og Dark Souls er til å ta og føle på. En kul visuell stil er ofte nok til å pirre interessen min, men når traileren også viser at spillet har bosskamper à la Shadow of the Colossus, får spillet min hele og fulle oppmerksomhet. Jeg kan nesten ikke vente. 


Blasphemous

Jeg har et ømt plass i hjertet mitt for spill med forskrudde visuelle elementer, og akkurat det kan man sannelig si at Blasphemous har i bøtter og spann. Traileren til dette Kickstarter-spillet, som forøvrig ble finansiert med over 250 tusen mer enn hva de spurte etter, gir meg frysninger ned over hele ryggen. Jeg er litt mer skeptisk til kampsystemet, da det kanskje ser litt simpelt ut ved første øyekast, men på den visuelle stilen alene er jeg villig til å gi det et forsøk. For man, oh man, den babyen i traileren ser spooky ut.

Chasm

Som Spill.no’s nyeste Steam indiespill-skribent(™) tråler jeg tidvis gjennom forskjellige lister over kommende indiespill og en av gjengangerne på listene som har blitt skrevet de siste årene har vært Chasm fra Bit Kid, Inc. På overflaten ser det kanskje ut som nok et spill med rouge-like elementer som bærer Castlevania-inspirasjonen på skjorteermet, men ser man litt nærmere er det vanskelig å ikke bli bergtatt av den utrolig sjarmerende 16 bit-ish visuelle presentasjonen og for meg ser kampsystemet ganske så spennende ut i tillegg.

Den første traileren jeg så, sluttet med at spillet skulle komme ut i 2015, noe som kaaaanskje var litt ambisiøst, da det ennå ikke har fått noen fast lanseringsdato, men hvis jeg tyder twitteren til utvikleren riktig, tror jeg ikke vi har lenge igjen å vente.

Bloodstained: Ritual of The Night

«And now Ladies and Gentlemen, on to our main event!»

Det er for meg vanskelig, om ikke umulig å lage en liste over metroidvania-spill jeg gleder meg til uten å ta for meg Bloodstained: Ritual of the Night. Dette Kickstarter-spillet kommer fra selveste Koji Igarashi, mannen som styrte Castlevaniaserien fra 1999 til 2011.

Det er ikke mye å si om spillet som ikke har blitt sagt før, annet enn at ventetiden for meg har vært smertelig lang, og nå ser det ut til at den endelig nærmer seg slutten.

Nå som Konami ser ut til å ha glemt at Castlevania var en ting de pleide å lage (sett bort ifra den fantastiske Netflix-serien de av en eller annen grunn gav grønt lys til), er jeg sannelig glad for at plattformer som Kickstarter tilbyr ildsjelene bak muligheten til å fri direkte til fansen for å sikre seg finansiering.

La oss bare håpe på at dette blir bedre enn Mighty No. 9.

Herregud så nervøs jeg er…

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.