Microsoft på E3
0

Microsoft på E3

jun 07 Spill.no  

Fjorårets E3 stod i bevegelseskontrollernes tegn. Sony fokuserte på Playstation Move, Microsoft på Kinect, og hele messa bar preg av en ny satsing på nye spillergrupper og nye kontrollmetoder. Men etter lanseringen av Move og Kinect i fjor høst har det vært stille rundt bevegelseskontrollerne. Til tross for flere millioner solgte Move og Kinect, virker det som lufta har gått litt ut av kontrollmetodene allerede, og flere analytikere og journalister har spådd at fokuset på E3 i år vil være tilbake på mer tradisjonelle spill.

Eksplosivt

Derfor er det ikke helt overraskende at Microsoft åpner sin pressekonferanse med å hoppe rett inn i en demonstrasjon av Call of Duty: Modern Warfare 3 fra Sledgehammer og Infinity Ward, sistnevnte en utvikler Don Mattrick fra Microsoft beskriver som historiefortellingens mestere. Crystal Dynamics følger opp med en demonstrasjon av Tomb Raider, der vi følger en hylende og stønnende Lara Croft i en panisk flukt gjennom grotter.

Men så kommer Kinect-fokuset tilbake igjen. Mass Effect 3 med stemmegjenkjenning. Ghost Recon: Future Soldier med stemmegjenkjenning og muligheter for å spille med kroppsbevegelser. Det ene spillet etter det andre dukker opp med Kinect-støtte. Stemmegjenkjenning blir fort et nøkkelord.

Det er bare et problem med dette: stemmegjenkjenning fungerer ikke på Kinect i Norge, og da jeg spurte Microsoft om når vi vil få dette i Norge kunne de ikke bekrefte noen dato ennå. Stemmegjenkjenningen må tilpasses hvert enkelt land, slik at vi kan gi kommandoer på vårt eget språk, og da er det ingen fordel å bo i Norge. Sjansen er derfor til stede for at vi aldri får muligheten til å ta del i disse funksjonene. Inkludert den nye Bing-søkemotoren.

Bada-bing

Microsofts Don Matticks stolteste annonsering på Microsofts pressekonferanse var integreringen av søkemotoren Bing i Xbox 360-operativsystemet. Med sin egen stemme kan man søke på ulike temaer, og få opp søkeresultatet i form av spill, TV-serier, musikk og filmer som kan spilles av via 360en. Ideen er kjempegod, men igjen er den avhengig av at søkingen gir resultater i form av innhold, og her går vi i Norge igjen glipp av godsakene da de fleste medietjenestene på Xbox 360 er forbeholdt amerikanere.

Alle som spådde at Kinect skulle få mindre fokus i år tok feil. Etter å ha pøst på med en rekke generiske actiontitler i presentasjonens første tyve minutter, var det igjen Kinect som stod i fokus. Ikke noe galt med det, teknologien i seg selv er fortsatt uhyre spennende, men dessverre klarer ikke demonstrasjonene og spillene å innfri. I fjor ble det etterlyst flere hardcore-titler til Kinect, i år fikk vi det. Men det er vanskelig å ikke føle seg pinlig berørt av spillutviklere som peiver og veiver rundt med hendene på scenen for å skyte pistoler eller slenge ut magiske ildkuler. Og det føles som et aldri så lite ballespark fra Microsoft når Crytek frister med et nytt spill fra romertiden som viser seg å være et sverdslåssespill til Kinect, eller når Molyneux introduserer et nytt Fable-spill som viser seg å være Time Crisis – et skytespill på skinner med Kinect-styring.

Det virker i tillegg som en aldri så liten fallitterklæring når Microsoft mot slutten introduserer Kinect Fun Labs. Kinect-bakmann Kudo Tsunoda kunne stolt erklære at spillerne nå skal få leke seg med mange av utviklerverktøyene til Kinect. For første gang får vi se noen Kinect-spill som faktisk ser kreative, lekne og morsomme ut. Putt fjeset ditt på avataren din. Lek med fotografier. Scann inn gjenstander som du kan leke med på skjermen. Kinect Fun Labs føles som en fallitterklæring fordi utviklingsverktøyene til Kinect ser morsommere ut enn spillene utviklerne klarer å lage til systemet basert på de samme verktøyene. Kjernetittelen Kinect Star Wars minner mest av alt om Dragon’s Lair, idet vi ser de datastyrte heltene bevege seg fra kamp til kamp automatisk mens spilleren blir henvist til å vifte litt med hendene med jevne mellomrom. Disneyland Adventures ser ut som Kinect Adventures med et nytt tema, og Dance Central 2 er fortsatt det eneste spillet som ser ut til å klare å utnytte Kinect-teknologien.

Kinect-titlene på E3 i fjor var ikke overveldende imponerende, men unnskyldningen var at dette var ny teknologi. At vi etter hvert ville få mer imponerende titler som utnyttet teknologien enda bedre. Derfor er det sørgelig at Kinect-titlene på årets E3 ser ut til å være like overfladiske som fjorårets titler. For meg sår det tvil om hvorvidt Kinect noen gang vil bli en teknologi som kan by på noe mer enn enkle småspill og barnespill.

Skuffende

Det er ikke til å stikke under en stol at Microsoft skuffet mange under årets E3-presentasjon. De startet i høyt tempo med skytespill, og fortsatte med barnespill til Kinect. Spill for store og små barn, med andre ord, men lite for oss som forventer noe mer enn kommersielle skytespill eller familievennlige bevegelsesspill. Jeg savnet kulturaspektet. Mer variasjon i spillsjangerne. Mer bredde. Foruten Minecraft til Kinect var presentasjonen blottet for indie-spill, Live Arcade-titler og smalere spill, og dermed var det vanskelig for mange å skjule skuffelsen sin da de forlot presentasjonen. Hvor var overraskelsene og de nye eksklusive titlene? Microsoft kjørte safe og komfortabelt med kommersielle stortitler og et enormt fokus på familieunderholdning i år, og fremstår dermed mindre spennende enn på lenge på årets E3.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.