Mobilspill vil stå for halvparten av av spillmarkedet i 2018
1

Mobilspill vil stå for halvparten av av spillmarkedet i 2018

jul 02 Spill.no  

Markedet for mobilspill har eksplodert de siste årene. Siden lanseringen av iPhone 7 har mobilspill tatt stadig større plass på markedet.

Den nyeste rapporten fra markedsundersøkelsesfirmaet Newzoo opplyser at mobilspill i dag står for mer enn halvparten av det globale spillmarkedet. For første gang vil mobilspill utgjøre størstedelen av spillindustriens inntekter. Av disse utgjør smarttelefonen 80 prosent, mens de resterende 20 prosentene kommer fra tablets. Konsoll- og PC-spill havner på henholdsvis andre- og tredjeplass.

Økende bruk av mobil i hverdagen

Ifølge Statista.com, har den daglige mobilbruken blant den amerikanske milleniumsgenerasjonen økt med 107 minutter i 2012 til 223 minutter i 2017. Bruken av internett på mobilen har også økt fra 155 minutter til 190 minutter daglig. Dette representerer en vekst på 22,5 prosent bare på disse tre årene.

Newzoo spår at rundt 2,3 milliarder spillere fra hele verden vil bruke en svimlende totalsum på 137,9 milliarder på spill i 2018. Dette viser at den raske veksten av mobillspill fortsetter å øke, med en oppgang på 13,3 prosent fra i fjor. Dette innebærer at 2018 er det første året der mobilspill utgjør den største bidragsyteren til spillindustriens inntekter.

Selv om veksten er stor, er den ikke nødvendigvis overraskende. Spill som Fortnite og PUGB har oppnådd en allmenn popularitet som vi aldri har sett før. Med mobilens enkle tilgjengelighet, er ikke spill lenger begrenset til hardbarka spillere. Samtidig er ikke mobilspill lenger utelukkende såkalte casual games, tiltenkt hjemmeværende koner.

Kina leder an utviklingen

En av de største årsakene til at mobilspillsektoren fortsetter å vokse, er den raske veksten i Kinas spillindustri. Totalt står APEC-området for halvparten av det globale spillmarkedet. Særlig spill innen e-sport har blitt populære de siste årene, hvor spill som Clash Royale og Arena of Valor redefinerer industrien.

Bare på de to siste årene har spillmarkedet i Kina vokst med 250 prosent. På disse to årene har kinesisk spillindustri økt omsetningen med 3 milliarder til 11 milliarder dollar, noe som gjør Kinas spillindustri til den tredje største i verden. På topp troner fortsatt USA og Japan, men med den raske utviklingen skal man ikke se bort ifra at Kina vil gå forbi dem i årene som kommer.

Det er likevel verdt å merke seg at Google Play store ikke er tilgjengelig i Kina på nåværende tidspunkt, noe som betyr at kun 34 prosent av brukerne av iOS App Store er inkludert i målingene til Newzoo.

Ledende teknologi i Norden

Men det er ikke bare Asia og USA som ligger langt fremme innen teknologi. Finland er verdensledende på teknologi, og bruker blant annet spill aktivt i både utdanning og utvikling. Spillene Rovia og Supercell har gjort stor suksess i Kina, og ført til at stadig flere kinesiske spillselskaper beveger seg mot Europa, i håp om å bringe nye spill til deres marked.

Selv om Finland har et lite spillmarked i forhold til Kina, har de finske studioene et overtak når det kommer til teknologi. Med avansert teknologi har Finland stor fleksibilitet, og kan tilpasse spillutviklingen til de fleste land og plattformer. Et av de nye store satsningsområdene til Finland er VR. Selskapet 3rd Eye Studios jobber for å gjøre VR til allemannseie. Deres unike teknologi gjør det mulig å utvikle rask og kostnadseffektiv design, tilpasset alle plattformer. VR er allerede et stort fenomen i Kina, hvor de har en rekke kafeer og spillehaller for VR-spill. Dette gjør Kina til 3rd Eye Studios hovedmarked for eksport.

iGaming og teknologiske nyvinninger

I løpet av de siste årene har iGaming-sektoren gjennomgått store endringer. Dette skyldes både endrede lovgivninger og jurisdiksjoner, og ikke minst nye teknologiske nyvinninger som gjør det mulig å endre måten man tenker på online gambling.

Gambling på mobilen vil fortsette å utgjøre den største andelen av iGaming-industrien. Utfordringen for online casinoer er å gi kundene en brukervennlig plattform, samtidig som man beholder en tilnærmet stemning som man finner på landbaserte casinoer. I tillegg til den enkle tilgangen, tilbyr nettcasinoer kundene muligheten til å kommunisere med andre spillere og live dealere. Casinoer på nett har også muligheten til å tilby gode bonuspakker for nye og lojale kunder samt tilby et større spillutvalg.

Særlig såkalte sosiale casinoer har stor suksess de siste årene. Spillene spilles gratis på egne mobilapper og gir brukerne en ekte casinofølelse. Populære spill her er poker, roulettebingo og slots. Selv om du ikke trenger å gjøre innskudd, har du muligheten til å kjøpe flere chips og spin med ekte penger. Også vanlige nettcasinoer sikter seg stadig mer inn på nettopp mobilbruk, og tilbyr egne apper for spillene deres. Dette har gjort online casino mer populært og tilgjengelig enn noen gang.

Mobilspill i fremtiden

Markedet for mobilspill vil fortsette å vokse i årene som kommer. Bare i løpet av det siste tiåret har mobilspill vokst fra å være det minste segmentet i spillindustrien til å stå for halvparten av markedets inntekter. Newzoo spår at mobilspill vil ha en omsetning på 106,4 milliarder i 2021.

Til tross for den massive veksten, har ikke mobilspill tatt helt over plassen til PC- og konsoll spill, som fortsatt står sterkt på markedet. Vi ser likevel at mobilspill vil ha en raskere vekst enn de andre spillplattformene. Innen 2021 er det antatt at smarttelefoner og tablets kombinert vil stå for 59 prosent av spillindustriens inntekter.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

You must be logged in to post a comment.