Mot nye høyder?
0

Mot nye høyder?

jul 22 Spill.no  

Det er en viss nervøsitet å spore i det trange møterommet. Josh Olin, Treyarchs community manager, skal for n-te gang demonstrere «Call of Duty: Black Ops», men sjefen hans, Mark Lamia, har bestemt seg for å være en del av tilskuerne. Kanskje er det nærværet til sjefen som gjør Olin nervøs, eller så er det bare presset av å hoppe etter Infinity Ward, med mer på spill enn noensinne, som gjør stemningen i rommet litt nervøs.

Hoppe etter Wirkola?

Er du fan av «Call of Duty»-spillene, har du helt sikkert fått med deg dramaet rundt utgiveren Activision og «Modern Warfare»-utvikleren Infinity Ward tidligere i år. Kort fortalt har flere av nøkkelpersonene forlatt Infinity Ward og startet sitt eget studio, med påfølgende rettsaker og drittslenging. Resultatet av tumultene er at Activison må bevise at «Call of Duty»-serien kan leve i beste velgående, uten seriens grunnleggere bak roret. Og den jobben har falt på skuldrene til Treyarch.

Tradisjonelt sett har Treyarch vært lillebroren til Infinity Ward, og de to har byttet på å lage spill i «Call of Duty»-serien. Noe urettferdig har «Call of Duty»-spillene til Treyarch av og til blitt omtalt som «pausespill» i påvente av Infinity Wards neste «Call of Duty»-spill. Men det er det slutt på nå.

Det er ingenting å utsette på det som utspiller seg på skjermen foran oss. «Call of Duty: Black Ops» forlater andre verdenskrig, som Treayarch har lekt seg med i tidligere spill. Det plukker heller ikke opp tråden fra «Call of Duty: Modern Warfare 2», men tar utgangspunkt i Vietnam-krigen. På skjermen ser vi en soldat snike seg gjennom vietcongs tunnelsystem. Sammen med en kompanjong nærmer de seg en utendørsleir der de skal rappe et helikopter. De har rømt fra en fangeleir, får vi vite. De plaffer ned soldatene, inntar helikopteret og flyr avgårde. Overgangen fra å gå til fots til cockpit og flygende krigsmaskin er silkeglatt. Og Olin forsikrer oss om at vi som spiller vil få full kontroll over helikopteret, og bestemmer selv hvor vi skal fly. På skjermen smeller det overalt, idet raketter og maskingevær brukes til å sprenge konvoier, andre helikoptre, og fiendebaser.

Varierte sekvenser

I en annen sekvens blir vi med en gjeng spesialsoldater som skal innta en russisk våpenbase i snøkledde fjell. I starten tar vi av med et fly, og får se handlingen langt ovenfra. Vi kan gi kommandoer til soldatene, slik at de klarer å snike seg rundt fiendepatruljer i det som mest av alt minner om et lite strategispill.

Etter noen minutter forflytter vi oss ned til soldatene, og får delta direkte i angrepet. Rapellering ned fjellsider, vinduer som knuser, smell og eksplosjoner, og russere som flyr ned stupbratte fjellsider. Det er lekkert og actionfylt, helt på høyde med de mest frenetiske delene av «Modern Warfare 2», og et hestehode foran det Treyarch har klart å produsere før i serien.

Beleiringen av fjellbasen fortsetter med mer militærvold. Vi får demonstrert et nytt våpen, en armbrøst, bensintanker sprenges, og både eksplosjoner og røykeffekter ser overbevisende ut. Det hele avsluttes med et spektakulært hopp utenfor et stup. En «cliffhanger», i ordets rette forstand.

Mye på spill

«Call of Duty: Black Ops» ser ut til å være i en helt ny liga hvis man ser på «Call of Duty: World at War» og det Treyarch tidligere har produsert. Dramaturgisk sett låner det veldig mye fra «Modern Warfare»-spillene. Det er intenst hele tiden, skyting, action, drama, i løpet av den tyve minutter lange demonstrasjonen rakk vi knapt å trekke pusten mellom slagene. Spillet ser også ut til å slenge deg mellom en lang rekke ulike scenarioer, også kjent fra «Modern Warfare».

Activision har nok innsett at de trenger et fantastisk spill fra Treyarch i år for at fansen skal glemme alt Infinity Ward-bråket, og jeg tipper Treyarch har fått det de trenger for å lage et spill som skal toppe alle andre førstepersons militærskytespill. Og utfra det jeg har sett så langt kan Treyarch absolutt lykkes med «Call of Duty: Black Ops». Som enspilleropplevelser ser dette flott ut så langt. Men til syvende og sist blir det flerspillerdelen som avgjør om spillet blir en like stor klassiker som «Call of Duty: Modern Warfare 2», og den ville verken Josh Olin eller Mark Lamia snakke om i det trange møterommet på E3.

Se flere bilder fra spillet på neste side!

«Call of Duty: Black Ops» utvikles av Treyarch og utgis av Activision Blizzard. Spillet lanseres på PC, Playstation 3, Xbox 360, Wii og DS 10. november i år.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.