Nå er jeg lei!
0

Nå er jeg lei!

Denne anmeldelsen har blitt noe utsatt dessverre, og det er rett og slett fordi det er veldig vanskelig å kunne si noe rent objektivt om dette såkalte Sonic-spillet. Jeg ser mange rundt omkring sammenligner Sonic Boom med katastrofen ifra 2006 da Sonic skulle ta steget over til Playstation 3 og Xbox 360, og jeg kan godt se hvorfor. Selv mener jeg Sonic Boom: Rise of Lyric er enda verre. Når et spill blir så dårlig, uferdig og ødelagt som Sonic 06 er det liksom litt komisk i ettertid, men når de presterer å lage enda et spill som er minst like ille så er det bare trist. Hva pokker skjedde, Sonic?

Rise of Lyric starter med vennegjengen Sonic, Tails, Knuckles og Amy, og de første sekundene ser bra ut. De har alle fått nytt og kult design, stemmeskuespillet er greit og godt på plass, og vi får også et gjensyn med Metal Sonic som ser ut til å være etter heltene. Den førstefilmsekvensen rekker omtrent ikke å bli ferdig engang før vi oppdager hva problemer her er: Massive drop i bildefrekvens, glitcher, dårlig grafikk og ingen ordentlig fartsfølelse… Når spillet ikke engang klarer å kjøre stabilt 30 bilder i sekundet så ødelegger det innlevelsen med en gang, og du har rett og slett ikke lyst til å fortsette. I et håp om at det blir bedre durer jeg videre bare for å finne ut at nei. Det blir bare verre.

Sonic og gjengen søker tilflukt i noen ruiner for å komme seg vekk fra Metal Sonic. De deler seg for å prøve å finne en vei ut, men det de finner i stedet er Lyric. Lyric er et slags slange-lignende beist fra 1000 år tilbake i tid som har vært innelåst i disse ruinene siden da. Gjengen slipper han ut ved en feiltagelse og Lyric kjenner igjen Sonic og sier det er hans skyld at han ble låst inne der i utgangspunktet. Både Eggman og Shadow dukker også opp etter hvert, men jeg slutta å bry meg helt siden jeg fant Lyric.

Spillbarheten blir ofte delt opp i seksjoner der du enten spiller som Sonic og Tails eller Amy og Knuckles. De deler seg alltid på den måten og du må alltid styre begge gruppene til et mål. Hvorfor de har gjort det sånn aner jeg ikke. I utgangspunktet har alle fire egne teknikker som gjør dem unike, men du har aldri bruk for alle fire når de deler seg opp. Jeg brukte alltid Amy fordi hun var raskere enn Knuckles, og jeg brukte også Sonic over Tails av samme grunn. Du spiller dem i ekstremt generiske plattformsegmenter der du skal hoppe, klatre, fly og slå deg frem til en knapp for å åpne en dør. Det er kjedelig, det blir repeterende veldig fort og det minner ikke om Sonic. Denne gangen har de også fått et slags våpen som fungerer veldig likt som Swingshot fra Ratchet og Clank. De bruker den til å svinge seg over hull, dra i spaker, flytte seg fra A til B osv.

Og om du trodde plattformingen var dårlig så må du glede deg til slåssingen! Slåssingen i Sonic Boom er i teorien helt likt som i hack ‘n’ slash-sjangeren der du bare går bort til fiender og trykker A til de dør. Med bruk av counter-angrep og swingshoten din i kampsituasjoner prøver spillet å være Batman fra Arkham-serien, men det blir aldri gøy. Ikke engang første fiendene jeg møtte var gøy å ta, og bosskampen mot Shadow, som bare plutselig dukka opp helt uten grunn, var heller ikke noe gøy. Shadow hadde for øvrig heller ikke fått noe nytt design, så han stakk seg så ut at det ble bare helt rart å se på.

Hvis du ikke har spilt Sonic før så vil du ikke skjønne mye av hva som foregår i Sonic Boom. Dette skulle liksom være en reboot, en ny start for serien i et eget univers, men du blir aldri kjent med figurene her. De blir aldri presentert på en måte så mye spillere kan bli kjent med dem. Du blir bare kastet ut i en historie som ikke ser ut til å ha noen klar start, samt et repeterende og generisk spillbarhet som aldri tar slutt. Jeg hadde så lyst til at dette spillet skulle være bra, men det er ikke noe annet enn en ødelagt suppe av dårlige ideer, dårlig design og helt elendig manus og replikker. Ingen av figurene holder kjeft i fem sekunder og de har en kommentar på lur så godt som hver eneste gang du plukker opp en ring, går på en boost eller finner en trampoline.

Jeg tror den aller største feilen til Sonic Boom er at det har Sonic. De har ikke klart å lage et spill som holder seg stabilt når Sonic løper, og plattformingen er generisk på sitt beste og skikkelig dårlig ellers. Slåssing har ingen dybde i det hele tatt og historien er uinteressant fordi den bare kaster Metal Sonic, Eggman og Shadow etter deg uten en ordentlig grunn. Det har en teit form for oppgraderingssystem, og du får ikke lov til å samle mer enn 100 ringer om gangen på en bane. Hvis du ønsker å kunne ta med deg flere ringer må du kjøpe Sonic Boom på 3DS i tillegg, noe jeg ikke kan tenke meg en eneste en er villig til å gjøre. 3DS-spillet som fikk terningkast 2 ifra oss er overaskende nok det gode spillet i Sonic Boom-serien. Jeg anbefaler å holde seg unna Sonic Boom-spillene og at man heller leser tegneserien. TV-serien har også noen gode episoder, selv om den også lider litt av en dårlig start der du ikke blir kjent med figurene. Det ryktes om et nytt Sonic-spill av Sonic Team allerede til neste år, men jeg kan ikke si at jeg verken gleder meg, ser frem til det eller har noen tro om at Sonic kan leve problemfritt i årene fremover. Nå må de skjerpe seg før Sonic dør for godt. 

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 25 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og platformere. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash, Metal Gear Solid, Kingdom Hearts og Rock Band.