Norges mest produktive spillutvikler
0

Norges mest produktive spillutvikler

sep 20 Spill.no  

I skyggen av det nye kultursenteret i Drammen, rett bak biblioteket, finner vi Norges mest produktive spillutvikler. Ravn Studio ga nylig ut Kaptein Sabeltann på DS, og i fjor lanserte de både Knerten og Flåklypa Grand Prix på Nintendos håndholdte. Tidligere har de utgitt Englekræsj på PC og Snakeball på Playstation 3. De jobber med spill til Playstation Vita, et nettleserbasert MMO for Miljøagentene, og flere hemmelige prosjekter. Spill.no tok turen til Drammen for å hilse på hos Ravn-damene.

Barnespill?

Det er to bestemte damer som sitter ovenfor meg. Ikke bare er de Norges mest produktive spillutviklere med utgivelser på Playstation 3, Nintendo DS og PC på CV-en, samt den eneste norske spillutvikleren med utviklerverktøy til Playstation Vita i hus. De står også på frontlinjen når det gjelder å øke beløpene i støtteordningene for spill, og tilrettelegge for et bredre og mer aktivt spillutviklingsmiljø i Norge. Men er det noe de misliker er det å bli kalt en barnespillutvikler.

– Det skjærer litt i hjertet til gutta som jobber her når vi blir omtalt som barnespillutvikler. Vi ser først og fremst på oss selv som en spillutvikler, forteller Stine Wærn, daglig leder i Ravn Studio.

Stempelet er kanskje ikke helt ufortjent. Foruten det nedlastbare PSN-spillet Snakeball finner vi kun barnespill på merittlista til utvikleren. PC-spillet Englekræsj vant pris for beste barnespill på Nordic Game Awards i 2009, i tillegg til Gullstikka for beste barnespill, og DS-versjonene av Flåklypa Grand Prix (nok en Gullstikka-vinner), Knerten gifter seg og Kaptein Sabeltann og ildprøvene har høstet god kritikk.

– Vi har flere barnespill til DS og 3DS på vei, men dette er en del av en langsiktig plan. Ved å jobbe med slike lisenser kan vi tjene penger, og dermed har vi mulighet til å utarbeide andre prosjekter, forklarer Wærn.

Ifølge planen er DS-produksjonen ferdig våren 2013. Innen da skal to nye barnespill være ute på markedet: Jul i Blåfjell basert på NRK-serien og den kommende kinofilmen, samt Pippi Langstrømpe basert på Astrid Lingrens populære bøker. Planen er å fortsette med noen av drømmeprosjektene etter DS-spillene er ferdige.

Xobia, Miljøagenter og Vita

Og blant drømmeprosjektene er det særlig en tittel som stikker seg frem.

Xobia er liksom barnet vårt, men det er et vanskelig og tidkrevende spill å utvikle. Det har vært utfordrende å finne den riktige visuelle stilen, for eksempel, forklarer Tinka Town, som er den kreative drivkraften bak spillene.

Xobia fikk først støtte fra Filmfondet i 2006, og ble da beskrevet som et slags pek-og-klikk-eventyr med en goth-jente i hovedrollen. Siden da har vi sett lite til spillet, men det er tydelig at Ravn ikke har glemt det.

Xobia er et prosjekt vi vet vil komme ut, hevder Tinka Town bestemt.

Et annet prosjekt som er under utvikling nå er et onlinerollespill laget for Miljøagentene. Det klientbaserte spillet lar deg slåss mot levende søppel i ulike miljøer, og minner grafisk mest om en slags barnevennlig versjon av World of Warcraft. Man kan bygge opp karakteren sin og kjempe i konkurranser mellom ulike lokallag i Miljøagentene.

– Dette spillet bruker et rammeverk som også kan brukes i andre spill. Målet er å ha det klart til juni 2012, forteller Stine Wærn.

Som vanlig har Ravn Studio selv laget spillsystemet og grunnmotoren. En avhovedfilosofiene til Drammensutvikleren er å lage alt selv.

– Vi er veldig bevisste på det å utvikle egen teknologi. Det er mer fleksibelt, og vi kan utvikle i de retningene vi ser et behov i fremtiden, forklarer Tinka Town.

Ravn Studio er også den eneste utvikleren som har utviklingsverktøy til Playstation Vita i hus, sammen med en prototype av maskinen. Her får vi anledning til å teste Bound, som er et mer tradisjonelt todimensjonalt skytespill med moderne grafikk. Et romskip skal manøvrere gjennom korridorer, og har kun en pinglete liten kanon til å beskytte seg. Men ved å hekte fast en stråle til ulike fargepunkter får man aktivert kraftigere skyts som gjør det enklere å bekjempe fiendene. Fargepunktene brukes opp, så det gjelder å finne en balanse mellom manøvrering og skyting gjennom korridorene. Grunnidéen er god, og spillet er nå under utvikling til ulike plattformer og forhåpentligvis også Playstation Vita.

Bransjeinitiativ

I tillegg til disse spillene har Ravn Studio flere prosjekter på gang. De er tydelig ikke redd for arbeid, og heller ikke for å stikke nesen frem. Etter at Pressfire.no hadde en artikkelserie om hvordan norsk spillutvikling var akterutseilt av våre nordiske naboer i sommer, har Ravn Studio ivrig forsvart både norske støtteordninger og det som skjer i det norske spillutviklingsmiljøet.

– Det har vært en del misoppfatninger om våre utspill om å doble spillstøtten i sommer. Mange tror det er bare fordi vi vil ha mer penger, men vi jobber aktivt for at alle utviklere i Norge skal få bedre vilkår, forklarer Wærn. Ravn Studio er den utvikleren i Norge som de siste årene har mottatt mest i støtte fra Filmfondets støtteordning for spillproduksjon, nesten ti av tretti millioner kroner delt ut de siste tre årene har gått til Ravns egne produksjoner, eller andres produksjonser som Ravn er involvert i.

– Når det gjelder støtteordninger så snakker vi med byråkrater og politikere, og disse må fores med hva som skjer innen spillutvikling i Norge. Slik det ser ut nå tror jeg bransjen vil få en betydelig økning av midlene som går til spillutvikling. Vi trenger mer utviklingsstøtte. Vi trenger en lanseringsstøtte med internasjonalt fokus, noe som vil være med til å sette spennende norske produksjoner på verdenskartet. De fleste utviklere har internasjonale målsettinger og ambisjoner, men støtten vil øke muligheten for  tydelig internasjonal eksponering og sannsynlighet for suksess. Skal man lage større prosjekter må man satse også utenfor landegrensene, mener Wærn.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.