Nytt Metro på vei – Metro Exodus kommer til de nye konsollene med støtte for Ray-tracing
0

Nytt Metro på vei – Metro Exodus kommer til de nye konsollene med støtte for Ray-tracing

nov 26 Anders Lønning  

Utvikler 4A Games har avslørt at samtidig som de jobber med et nytt spill i den kritikerroste serien basert på bøkene med samme navn, at fjorårets Metro Exodus vil få en ny utgivelse på PlayStation 5 og Xbox Series S|X.

Utvikleren og utgiver Deep Silver har bekreftet at den nye versjonen kommer relativt snart, uten å si nøyaktig når, og at spillet kommer til å ha høyere oppløsning, raskere bildefrekvens, kortere lastetider og kanskje mest spennende av alt for de av oss som spilte det på konsoll, ray-tracing.

Oppgraderingen vil bli gratis for de som allerede eier spillet på enten PlayStation 4 eller Xbox One, men selvfølgelig da bare innenfor den samme konsollfamilien.

Videre bekreftet også utvikleren at de jobber med enda et nytt tilskudd til Metro serien, og at denne fortsettelsen vil krever en total overhaling av spillets motor for å kunne benytte seg av all kraften de nye konsollene har å by på. 4A Games har også slått seg sammen emd World War Z utvikler Sabre Interactive for å bringe flerspiller til serien for aller første gang, men de lover også at fokuset på flerspiller ikke skal ta vekk fra det spillene har vært gode på i enspiller delen.

– Hva enn vi kommer til å gjøre med flerspilleren, skal ikke dette komme på bekostning av ambisjonene vi har for enspiller delen. Vi trenger et dedikert team til å bare fokusere på online komponentene, og det er det samarbeidet med Sabre kan bringe til bordet.

– Som et lite studio hadde vi aldri hatt kapasitet til å kunne realisere ambisjonene vi har rundt flerspiller for Metro serien, så ideene vi har hatt kom aldri lengre enn prototype fasen. Men med Sabre sin bakgrunn innen online spill, driver vi nå å aktivt undersøker hvordan flerspiller konsepter kan tilføye en ny måte å oppleve Metro universet på.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill av og på de siste seks årene, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.