Nytt perspektiv i Metroid-serien
0

Nytt perspektiv i Metroid-serien

Er du klar for å være en soldat fra federasjonen i Metroid-universet? Gå på oppdrag og slakte monstre og rompirater sammen med vennene dine? Hva med å oppleve en helt ny vinkel i Metroid Prime-serien? Federation Force fikk utrolig masse hat da det først ble annonsert, men jeg ønsket å være nøytral og så heller frem til et nytt kapittel i Metroid Prime-serien. Selv om Samus ikke var hovedpersonen. Men ikke vær redd, hun er fremdeles en sentral del av historien.

Først og fremst: Kaller du spillet Metroid Prime, så gi oss Metroid Prime. Utseendemessig er spillet på mange måter likt Metroid Prime, men når det kommer til puzzles, størrelse på baner og variasjon av monstre, kan det ikke måle seg. Greit nok er det et håndholdt spill, men man sitter med så mange forventninger av et spill som går under Prime-navnet. Hadde spillet heller het “Metroid: Federation Force” eller “Federation Force: A Metroid Story”, hadde det faktisk hjulpet en hel del. Selve Federation Force-gjengen kunne blitt bragt inn i eventuelle andre Metroid Prime-oppfølgere, uansett.

Men bagateller til side. Selve gameplayet er underholdene, og kontrollene er gode. Selv om det hadde vært hakket lettere med to joysticks. Spillet lener seg en del på bevegelseskontroller, og du må bruke dem for å sikte opp eller ned, samtidig som kontrollspaken lar deg gå rundt og sikte horisontalt. Man kan hoppe, fly i noen sekunder, hoppe sidelengs i en forsvarsmanøver, og har et godt utvalg av våpen og andre taktiske ting. Det største problemet jeg har med kontrollen er at jeg får ganske vondt i kontrollspakhånda under intense kamper, men det skjer ikke så voldsomt ofte. Har ikke fått krampe ennå.

Før man begir seg ut på et oppdrag, kan man ta med seg et visst antall ting. Helsekapsler, raketter, annen type ammunisjon (som ild, is, strøm, miner), eller droner som skyter etter fiender sammen med deg. Man åpner for å ha med seg fler ting etterhvert som man åpner flere oppdrag og får fler medaljer. Jeg savnet muligheten til å låse opp nye våpen ved å utforske, og heller måtte gå tilbake og åpne nye deler av baner man har spilt før. Da hadde spillet vært mer tro til tittel-valget, men jeg skjønner at det ikke helt funker i et spill som Federation Force. Man låser heller opp nye ting til oppdrag man trenger dem på. Om man bruker opp ammunisjonen man tar med seg, kan man fylle på igjen ved å slakte fiender, eller ødelegge kasser som er plassert rundt på banene. Et element tro til Metroid Prime. Wow!

Man kan samle MODs på skjulte områder, som gir roboten du styrer nye egenskaper. I begynnelsen kan man kun ha en MOD om gangen, men man åpner opp for å ha tre om gangen etterhvert som man får flere medaljer. MODs lar deg gjøre mer skade på fiender med forskjellige våpen, få roboten din til å tåle mer, eller gi taktiske gjenstander fler egenskaper. Man kan skifte MODs når som helst imellom oppdrag, men mister du all helse, risikerer du at de blir ødelagt.

Når det kommer til disse medaljene som åpner for å ruste seg med fler MODs, er dette noe man blir belønnet med etter hvert oppdrag. Man får alltid en medalje for å fullføre et oppdrag for første gangen, men for å få de to bonusmedaljene på hver bane, må man oppnå en viss poengscore. Man får poeng for å drepe fiender, utføre bonusobjektiver, og ved å klare oppdragene innenfor en viss tidsramme. Noen av oppdragene er ganske utfordrende å oppnå tre medaljer på. Muligens det mest utfordrende ved spillet. Oppdragene i seg selv er ikke så utrolig vanskelige.

For oppdragene er som regel ganske korte, og for å få bonuspoeng må du ofte klare dem på 7 til 12 minutter, avhengig av hvilke oppdrag man spiller. Alle oppdragene er også lagt opp for at man skal være fire spillere, og ting kan bli hakket mer tungvint om man spiller solo. Jeg merket at jeg kjedet meg fort når jeg spilte alene, men når jeg spilte online co-op, kjørte jeg omtrent igjennom hele spillet på en gang. Det er lettest å finne folk å spille med på tidlige oppdrag, og det kan være vanskelig å få med folk på visse oppdrag. Jeg ville derfor anbefalt å gå sammen som en vennegjeng med dette spillet, for spillet skinner garantert best i samarbeidsmodus. Og kan man kommunisere ordentlig, blir ting hakket lettere.

Og apropos flerspillermodus, så har spillet et minispill som kalles Blast Ball. Det er ganske simple regler. Det er tre mot tre, og det handler om å skyte den store ballen i motstanderens mål tre ganger. Ikke vær borti ballen for å unngå skade, eller angrip motspilleren direkte for å sette de ut av spill i noen sekunder. For hvert mål, blir motstanderens målåpning smalere. Omgangene er ganske korte, og et spill pleier å vare i omtrent fem minutter. Ganske urelatert til resten av spillet, men et artig avbrekk.

Spillet er ganske kort, men har en kul historie som inneholder rompirater, noen uventede svinger, og noen åpenbare referanser. Det er grei variasjon i oppdragene, enten om man skal beskytte noe, overvinne en stor fiende, hente noe i en fiendtlig base, eller kjempe seg fra punkt A til B. Men spillet er dessverre ganske kjedelig å spille alene, så spill med andre. Det er det største tipset mitt. Jeg var veldig skuffet igjennom de første oppdragene, fordi jeg spilte alene. Men med en gang jeg begynte å spille med andre, ble hele opplevelsen mye bedre.

Jeg skulle ønske jeg kunne gitt spillet høyere terningkast, for spillet er bra. Men til syvende og sist satt jeg med en litt bittersøt følelse av hva spillet kunne vært, som en Metroid Prime-tittel. Metroid generelt er en tittel det krever en del å leve opp til, men selv om Federation Force ikke er helt Prime, er det fortsatt noen timer med moro. Så prøv det absolutt ut før du dømmer selv, og spill sammen med andre. For din egen skyld.

Syftestad Squad, ready for take-off.

About Sam Einar Engh Syftestad

Filmutdannet spillentusiast som legger vekt på historiefortelling. Jobber med filmproduksjon og er den ene halvdelen av Emmy & Zaspen Let's Play. Lever ellers for Star Wars.