Ok minus
0

Ok minus

aug 22 Anders Lønning  

.

NB! Dette spillet har blitt testet i et beta stadie, det er mulig at ting som blir tatt opp i denne testen ikke lenger er aktuelt når spillet slippes ut.


Bigmoon studio er kanskje mest for sitt arbeid på spill som WRC, men nå er de i sluttfasen av utviklingen av cRPG spillet Demons Age. Spillet skulle egentlig lanseres i Q1 2016, men de har kun lansert en beta nå. Demons Age gjør et forsøk på å gå tilbake til de klassiske røttene til mange RPG og eventyr spill, men gjør desverre ikke en imponerende jobb. Det er lite som griper spilleren og gjør lite for å få spilleren til å bli sittende i lengre perioder. Demons Age kommer ikke med noe nytt eller spesielt imponerende.


Lite nytt

Demons Age er et isometrisk cRPG spill med et turn-based kampsystem, mye likt det vi finner i eldre spill som Baulders Gate og nyere spill som Divinity: Original Sin. Spillet er satt i Moragon, et land som er revet i filler av krig og grådighet, og spilleren er fri til å utforske rundt som man ønsker selv. Moragon derimot er ikke et veldig spennende sted å være i. Startområdet er egentlig altfor langt, og utsiden er egentlig ganske generisk. Modeller og teksturer er også veldig gjennomsnittelig sammen med lyd og animasjoner.

Mekanisk fungerer spillet helt fint. Det turbaserte kampsystemet bruker også terningkast i bakgrunnen til å avgjøre angrep og skade, og mye av våpen og magi statistikken er oppgitt i antall og type terninger. Nok en gang er det ikke noe revolusjonerende her; de fleste navn og mekanikker er godt kjent fra Dungeons & Dragons, og de er ikke implementert på en spesielt imponerende måte.


Ingen introduksjon

Spilleren får en god innføring i forhistorien til Demons Age og settingen for universet man er i. Når det kommer til spillets indre logikk og hvordan man skal spille får man ingen innføring. Spillet legger veldig stor vekt på at man trenger en forkunnskap til det å spille et cRPG. I tillegg til dette sliter spillet med dårlige intern logikk. Det er ikke gjort noe distingsjon på hvilke objekter som man kan gjøre noe med, og hvilke som kun er til pynt. Har vært borti flere scenarior der jeg som spiller kan søke igjennom en tønne, men ikke tønna rett inntill som ser helt lik ut.

Spillet skryter også av at det skal inneholde kompliserte karakterer som har egne motiver og interesser som fort kan gjøre at de går imot deg for sin egen vinning. Desverre er dette en funksjon som lett kunne gjort spillet mye bedre og spennende, men gjennomføringen er, som resten av spillet, litt under middels.

Alt i alt er Demons Age er helt ok spill, for alt fungerer sånn som det skal. Bigmoon Entertainment har derimot ikke klart å levere noe annet enn at det fungerer, og det finnes andre cRPG spill som leverer friskere og bedre enn Demons Age. Dette kan derimot være for deg som elsker denne sjangeren og har spillt deg igjennom det meste som allerede er ute.


About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.