OnLive, streamingtjenesten for spill, lanseres i Norden i dag
0

OnLive, streamingtjenesten for spill, lanseres i Norden i dag

okt 30 Spill.no  

Kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland (samt Irland som en ikke-nordisk bonus) kan nå ta i bruk OnLive-tjenesten gjennom deres nettsider. Vi har vært i London og snakket med folka i selskapet, og fått testet tjenesten grundig.

Evolusjon av streaming

For de som ikke er kjent med tjenesten fra før, så er OnLive et selskap som forsøker å tilby spillopplevelser gjennom streaming. Tenk på det som en naturlig evolusjon av streaming av musikk, som med Spotify, og streaming av video, som med Netflix, og det blir enkelt å skjønne tegninga. OnLive lar deg logge på og spille et spill fra en hvilken som helst PC, Mac eller selv androidbaserte telefoner, nettbrett og smart-TV’er.

Tjenesten fungerer slik: Du betaler en liten slump av månedslønna di (mellom rundt seks og ti euro) for å ha tilgang på OnLive, og du vil (med unntak av i den billigste pakken) ha tilgang på et spillbibliotek med over 300 spill tilgjengelig. Du kan også bruke tjenesten til å spille det du har betalt for på Steam, en funksjon som også er tilgjengelig om man kun betaler for den billigere pakken.

Null installasjon, ingen systemkrav

På en server simuleres en litt over middels kraftig spill-PC, som streamer en videofeed av det som foregår i spillet tilbake til spilleren, samtidig som også inntastingene fra spilleren sin side må sendes til serveren. Dette er en teknisk krevende prosess, som er gjort mulig gjennom høyere nettverkshastigheter og nyere teknologi. OnLive anbefaler at man til enhver tid har mellom 4 og 6 mbps for å kunne ha optimal flyt i spillet.


Uavhengigheten fra et lukket system hvor man tidligere har måttet installere spill på en enhet, også spille dette spillet utelukkende på den samme innretningen, gjør at man ikke lenger trenger å installere spill og oppdateringer (en tidkrevende og frustrerende prosess for den travle tidsklemme-gameren). På samme måte trenger man ikke lenger å bekymre seg for systemkrav. Ettersom OnLive ikke kjører lokalt på en PC, kommer det på det samme om det er den fem år gamle Dell’en til bestemora di, eller om det er Alienware-PC’en han litt snåle fetteren din kjøpte etter konfirmasjonen. Alle datamaskiner vil kjøre spill like godt gjennom OnLive, så fremt det kjøres på et brukbart nett. Dette betyr jo så klart at selv Mac-brukere nå kan spille en god del flere spill enn hva de er vant med.

Internt kommunikasjonssystem

Tjenesten inneholder et eget system hvor du kan legge til venner og kommunisere med disse i et eget meldingssystem, som jo er standard for slike spilltjenester. Det som dog er litt mer nyskapende og spennende er tilskuer-moduset OnLive har integrert, hvor du kan se på venner og tilfeldige spillentusiaster spille, for å sjekke ut om et spill er noe for deg. Dette blir kanskje litt som Twitch, men det er her integrert slik at alle blir kringkastere av sitt eget innhold.

Du har også muligheten til å ta opp «Brag Clips», eller «skryteklipp» for de av dere som ikke snakker engelsk. Ved å enten trykke på Alt+b på tastaturet eller Record-knappen på OnLive-kontrolleren – ja, de har en håndkontroller optimalisert for tjenesten, som du kan bestille via nettsidene deres - vil du ta opp de siste ti sekundene av det du spilte, som kan postes enten gjennom OnLive eller på det store, smått skremmende Facebook.

En del av økosystemet

Da vi møtte Bruce Grove, bestyrer i Onlive, i London, understrekte han at OnLive ikke vil være en konkurrent til tjenester som Steam, Origin og lignende, men heller et supplement. De prøvde seg tidligere med en annen modell hvor man var nødt til å kjøpe hvert enkelt spill på nytt i OnLive, og forbrukerne viste seg motvillige til å betale nok en gang for et spill de allerede eide på Steam. Resultatet ble at selskapet relanserte seg i USA og Storbritannia tidligere i år, med denne nye forretningsmodellen, som de håper skal være et naturlig og bærekraftig element i spillandskapets økosystem. De er nå klare til å ta for seg det nordiske markedet, og prioriterer vår del av Europa særlig på grunn av generelt godt utbygd nett og stor spillinteresse i vår region.

Ingen grenser

Enten de lykkes som en del av økosystemet eller ikke, er jeg i hvert fall ganske imponert over tjenesten og hvor godt den faktisk fungerer. Jeg har ikke møtt på noen store problemer mens jeg har spilt, og selv på den godt utslitte skole-PC’en med det litt under gjennomsnittet dårlige hybelnettet mitt, fungerte det utmerket å spille The Witcher 2 med respektabel grafikk. Jeg kjøpte spillet på et Steam-salg, uten å tenke over det faktum at jeg ikke eide en PC i stand til å engang late som om den kunne kjøre spillet. Når det endelig fungerte så godt, og det på en så mishandlet, sørgelig og trist datamaskin, ble jeg nesten rørt. Det var som om PC’en min var blitt en deltaker i «Ingen grenser» med Lars Monsen, bare at min PC jukset seg til seier.

Samtidig er det noen ting som kanskje ikke er helt optimalt. Et eksempel er at tjenesten gjerne kobler deg av serveren dersom du er inaktiv over en viss periode, og da blir ikke framdriften din lagret, noe som de fleste sikkert kan identifisere seg med at er en frustrerende hendelse. Vi fikk også høre at noen små glitcher kan forekomme i startfasen mens de lokaliserer tjenesten til nordiske hjem. 

Det må også sies at dette selvfølgelig ikke kan erstatte en superkraftig monster-PC for de spillerne som ynder futuristisk god grafikk, men det er en måte å spre spillene sine til flere enheter og gjøre de langt mer tilgjengelige enn før. I tillegg er dette også en mer avslappende måte å stadig få bedre grafikk på for folk som meg, som synes det er vanskelig å holde seg oppdatert på tall og spesifikasjoner, og å hele tiden skulle betale for å oppgradere grafikkort og prosessorer. OnLive simulerer en over middels kraftig PC i dag, og vil simulere en over middels kraftig PC om fem år, noe som for meg høres umakelig behagelig ut.

Det vil, som sagt, bli spennende å se om tjenesten blir en suksess her til lands, og vi ønsker OnLive lykke til med deres ekspansjon inn i Norden.

OnLive-appen kan lastes ned her, og en gratis prøveperiode på en uke er tilgjengelig for alle som ønsker å prøve tjenesten.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.