Oppfyller ikke profetien om å bli superheltenes Magnum pus trilogi
0

Oppfyller ikke profetien om å bli superheltenes Magnum pus trilogi

jul 05 Spill.no  

Rocksteady fant en ny formel med Arkham-serien da det første spillet Arkham Asylum ble lansert engang for lenge siden. Ikke lenger skulle superhelt-spill være halvferdige spillbare kopier av den nyeste filmen, men snarere en egen franchise som stod på sine egne bein. Arkham Asylum ble en av de største overraskelsene i spillbransjen noensinne og Arkham City tre år senere ble kanskje 2011 sin største blockbuster.

Nå står Arkham Knight for tur. Kan det siste spillet i Rocksteady sin trilogi (Origins ble laget av et annet selskap) bli den sterkeste? Det korte svaret er dessverre nei.

Holder ikke tråden fra de forrige spillene

Historien denne gang er ikke skrevet av Paul Dini, som tok seg av de to forrige spillene og det merkes på den litærere identiten til spillet. Trådene som ble grundig bygget tidligere opp blir nøstet sammen raskt og upresist for å gjøre plass til hovedhistorien. Blant annet så blir historien om skurken Hush presentert og løst i samme kutt-scene.

Vi er ni måneder etter Arkham City og hendelsene har virkelig preget vår sortkledde ridder. Han er trøtt og begynner å slurve med oppgavene sine. Da er det bra at en av skurkene fra Asylum virkelig putter opp en utfordring. I de første minuttene av spillet styrer du en politibetjent som blir testforsøk for en av Scarecrow sine fryktgasser. Dette danner grunnlaget for en evakuering av Gotham og tilføyende invasjon fra en hær som bare kalles “The Milita.” De har med seg tusenvis av droner og soldater. De ledes av en mystisk skikkelse kalt “Arkham Knight” som absolutt ingen aner hvem er.

Rettere sagt, hvis du ikke aner hvem det er innen du er halvveis i spillet har du virkelige dårlige deduktive evner. Her kommer det nemlig flashbacks og bakgrunnshistorie som det ikke engang er hintet om i de forrige spillene for å bygge opp den store avsløringen. Jeg har mine mistanker om at det var opprinnelig planlagt en annen historie,men at den ble vraket til fordel for å skape et spill bygget opp på at man kan kjøre Batmobilen.

 

Batmobilen ødelegger flyten

Det største problemet jeg har med Arkham Knight er den ødeleggende flyten oppdragene med Batmobilen har. Jeg skjønner godt at Batmobilen er like sentral som Batman selv nesten i mytologien, men her er den ikke en naturlig del av spillet. Hvor forgjengerene hadde en ekstremt god oppbygning til klimakset ved å balansere gameplayet utifra et sammenhengende prinsipp, ødelegger kampene med Batmobilen alt dette. Her handler det bare om å trykke på skyteknappene fort nok til alle fiendtlige droner er ødelagt. Kort fortalt tror jeg både fans og Rocksteady selv hadde ønsket litt mer erfaring med hvordan man kan holde flyten gående.

Noen oppdrag i dette 12-20 timers lange eventyret er likevel noe av det beste serien kan tilby. Litt over halvveis i spillet skal man fange tre rømlinger som har slått rot i en forlatt fornøyelsepark. Her kan man fritt veksle mellom Batman og Robin mens man prøver taktikk og prøvelser for å brekke noen fiendtlige bein og armer. Jeg virkelig koste meg her, banene var geniale og det hele kuliminerte i et littært kapittelklimax som virkelig gjorde det vanskelig å avslutte økten for kvelden.

Dessverre varte ikke dette og ikke før lenge var jeg tilbake i batmobilen i det ensformige gameplayet som var Gotham sin gater. 

Savner variasjon i sideoppdragene

En av de sterke sidene av Batman var de gode og varierte sideoppdragene som oftest kuliminerte i pågripelse av en superskurk. I Arkham Knight er dessverre variasjonene fjernet. Kampen mot Dr Freeze i Arkham Knight er hyllet som en av de beste kampene i spillverden, det er ingenting i nærheten av dette i Arkham Knight. De fleste av skurkene i sideoppdragene er vanlige skurker og tilbyr ikke noe ekstraordinære utfordringer for å få dem bak lås og slå.

Arkham Knight tilbyr en viss motivasjon med at Gotham sin politisentral endrer seg etterhvert som du arresterer skurker og redder sivile. Jeg får en form for tilfredstillelse ved å se at de tomme cellene blir fylt opp av skurker etterhvert som tiden går. (Hint, du kan når som helst knuse glasset i bevisrommet og hente strømskytteren, selv om du offisielt får det sent i historien.)

Det merkes at dette er det siste spillet i serien. Rocksteady putter inn tonnevis av våpen og Gadgets, såpass mye at man rett og slett aldri får tid til å utvikle og teste strategiene med dem. Slåssystemet fungerer også veldig likt som tidligere. Eneste virkelige nye er det såkalte fear-systemet som gjør at man kan ta ut noen skurker i et trekk. Jeg opplevde å faktisk prioritere oppgradere Batmobilen istedenfor alt annet. Det lønte seg ettersom spillets desidert vanskeligste  kamp kjempes med bilen.

Tar litt fra alle historiene og avslutter greit nok

Selv om hovedhistorien i spillet er orginal, låner det veldig fra de mest kjente tegneseriene om den svarte ridderen. Konseptet om en evakuering av Gotham for å skape et fritt spillerom i byens gater tar veldig mye fra tegneseriene Knightfall og No man´s Land. (som også ga inspirasjon til filmen The Dark Knight Rises) 

Det er ikke et galt valg ettersom disse står fjellstøtt som noen av de beste fortellingene om Batman. Valget om å drepe Jokeren i Arkham City er noe som går igjen som et sentralt motiv i hele spillet. Allerede i starten på spillet kan man styre kremasjonen av Jokeren. (Såfremt du ikke starter New Game +, hvor han spretter opp levende og ler av deg før han overgir seg til flammene.) Likevel dukker han opp gjenom store deler av spillet som en del av ettereffektene fra Arkham City. Likevel klarer ikke Arkham Knight å formidle og bygge opp denne historien til et godt nok klimaks og avslutning.

Da rulleteksten kommer frem på skjermen opplever jeg ikke slutten på en solid trilogi, men rettere en sesongavslutnign som bare venter på å fortsette historien. Hvor den røde tråden gikk fjellfast mellom Arkham Asylum og Arkham Knight, er nå tråden mye svakere og nøstet opp i en tynn ball på slutten.

Så nære

Det var så nært for Rocksteady. De hadde alle forutsetninger for å fullføre den sterke trilogien av spill av superhelter, men sviktet på oppløpet. De gamblet med å introdusere Batmobilen og et helt nytt gameplay-konsept og klarte ikke å gjenomføre det på en måte som tilfredstilte litturgien og flyten i spillet. 

Jeg ville virkelig like Arkham Knight. Dessverre ble det for mange ensformige oppdrag med Batmobilen og en litt for dårlig historie til at jeg kunne forsvare noe annet en solid firer. 

 

 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.