Oppsigelser hos  «OnRush» utvikler
1

Oppsigelser hos «OnRush» utvikler

jul 24 Anders Lønning  

Det ser mørkt ut for flere utviklere fra OnRush teamet hos Codemasters, etter at spillet ikke fant sitt publikum.

Det er Eurogamer som melder om at studioet som tidligere gikk under navnet Evolution Studios da det var eid av Sony, nå gjennomgår vesentlige nedskjæringer i arbeidsstokken.

Angivelig skal selveste Paul Rustchynsky, sjefsutvikler på både DriveClub og Onrush, være en av de som har måttet gå som følge av nedskjæringene.

Anonyme kilder som Eurogamer har snakket med sier at studioet effektivt har blitt «halshugget», at det hovedsakelig er lederskikkelser og de med mest erfaring som blir berørte,  enten i form av at de blir oppsagt eller at de må stille til intervju for å forsvare stillingen sin, men at det også er ansatte med mindre ansvar og ansinitet som blir bedt om å gå.

Kildene sier at de gjenværende har på følelsen av at studioet fra nå av vil fungere som et support team for andre Codemasters prosjekter, eller at de kommer til å jobbe med langt mindre ambisiøse prosjekter.

OnRush ble lansert 5 juni på Playstation 4 og Xbox One, og etter å ha solgt bare 1000 eksemplarer på lanseringsdagen, falt spillet mer eller mindre rett ut av de aller fleste salgslistene verden over.

Personlig opplevde jeg det som en av de mest ambisiøse og gøyale bilspillene jeg har sett siden spill som Burnout 3: Takedown og Motorstorm.

En talsperson hos Codemasters hadde dette å si om omstruktureringen:

– Det er ikke unormalt i denne bransjen at studioer går gjennom omstruktureringer etterhver som spill går ut av lanseringsfasen, over til å være en pågående tjeneste og mens andre prosjekter starter opp. Med det sagt, ville det ikke vært passende å kommentere på personal situasjonen i det den utvikler seg.»

Det er flere planlagte innholdsoppdateringer til OnRush, og lanseringen av disse vil ikke bli berørt av oppsigelsene, bekrefter utgiveren.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.