Oppsummering: Bethesda E3 2018
0

Oppsummering: Bethesda E3 2018

jun 11 Anders Lønning  

Det har blitt stilt spørsmål tidligere om hvorvidt Bethesda trenger sin egen pressekonferanse eller ei, men etter nattens fremvisning vil jeg tro all tvil er fjernet.

“Huset som bygde Skyrim” var nemlig innom så og si alle spillene de hadde i katalogen, og hvis du er en Bethesda fan av noe som helst slag skal det mye til at du ikke sitter igjen tilfredsstilt. Vel, så sant du ikke håpet på et nytt Wet eller Rogue Warrior da…

Andrew W.K startet festen med et smell.

Rage 2 ble som kjent lekket av Walmart for bare noen uker siden, og dette var selvfølgelig noe Pete Hines måtte poengtere smått humoristisk før vi kom i gang, men så snart Andrew W.K tok scenen med trailersangen “Get Ready To Die”, ble det raskt klart hva slags spill Rage 2 kommer til å bli.

Det ble vist frem pre-alpha gameplay av ballesparkende skuddvekslinger i beste Bulletstorm ånd, samt bilkamper ala Mad Max. Vipps var jeg frelst og kan nesten ikke vente til våren 2019.

“DOOM springs Eternal”

Men Walmart lekkasje til tross hadde Bethesda opptil flere overraskelser å komme med, og for meg personlig var en av høydepunktene fra konferansen når de annonserte en oppfølger til en av de beste spillene fra 2016.

Traileren til DOOM Eternal ser ut til å være satt på jorden, noe som i det minste er i tråd med retningen id Software tok serien da den var helt ny. Vi fikk ikke se noe mer enn hva som ble vist i traileren, annet en et løfte om at det var dobbelt så mange fiender i dette spillet enn hva det var i det fra 2016. Bethesda kommer tilbake med mer informasjon om DOOM Eternal på QuakeCon i august.

Prey får ekstrainnhold, og noe av det er gratis.

Arkane har ertet oss med referanser til månen i noen… måneder nå. Og i kveld fikk vi endelig vite mer

Først ble det annonsert et par nye moduser som er ute allerede i dag, deriblant en New Game + modus og en Survival modus som er gratis, og så en DLC kalt Mooncrash som Arkane beskrev som en slags roguelike og som i følge dem skal være “uendelig gjennspillbar”

(Det er alltid gøy å oversette ord som Infinitely Replayable)

Jentene arver motstandskampen.

Overraskelsene fortsetter med Wolfenstein Youngblood, som til tross for tittelen ikke ser ut til å være en crossover med Rob Lowe filmen fra 80 tallet med samme navn.

I stedet skal vi spille, i co-op om vi så måtte ønske, som tvillingdøtrene til B.J Blazkowicz i det de kjemper mot nazister i Paris på 80 tallet.

Først litt housekeeping før vi leverer nådestøtene

The Elder Scrolls Legends (som undertegnede forøvrig syntes er bedre en Hearthstone, Fight me plz) får en visuell overhaling og lanseres på Switch, Xbox One og PS4 senere i år.

Elder Scrolls Online: Summerset får sin første innholdsoppdatering etter lansering ved navn Wolf Hunter, og som navnet tilsier skal det handle om varuvler.

Quake Champions fikk seg en trailer for å minne på folk at det fortsatt eksisterer, og det kunne høres ut som om Bethesda kommer til å prøve å støtte det litt bedre på e-sport fronten fremover.

Bethesda jobber også med både Prey og Wolfenstein VR opplevelser. Gleder meg til å banke nazister i VR.

Og så kom Todd “The Immortal” Howard på scenen…

Fallout 76 er satt i den vestlige delen av delstaten Virginia. I følge Howard er det en “softcore survival” delt opplevelse, men ikke i MMO form. Det vil si, i følge Howard, at du spiller sammen med rundt et dusin andre, og ikke hundretalls.

De viste frem en håndfull videoer om hvordan dette konseptet kommer til å utspille seg i selve spillet, og for min del syntes jeg det ser interessant ut, selv om jeg ikke er helt overbevist ennå.

Vi får se når spillet kommer ut senere i år. Spillet skal lanseres 14 november, men det er planlagt en beta en eller annen gang før den tid.

Men Howard var da ikke ferdig med presentasjonen selv om han var ferdig å snakke om Fallout.

The Elder Scrolls Blades er et mobilspill som gir deg uendelig Dungeon Crawling i beste Elder Scrolls stil som du kan ta med deg hvor enn du går.

Du skal kunne utforske huler og ruiner, kjempe mot andre spillere i arenaen og bygge din egen by. Man kan også besøke andre spilleres byer.

Muligens klok av skade fra tidligere lekkasjer, la Howard enda flere kort på bordet.

Rundt fjorårets E3 svirret det rykter om at Bethesda skulle vise frem et helt nytt spill som ikke var basert på noen av deres eksisterende serier. Det skjedde som kjent ikke, men i år var tiden endelig inne.

For vi fikk se en kort liten trailer av Starfield som ikke gjorde stort annet enn å antyde at settingen i det minste er Sci-fi, noe som stemmer godt med ryktene vi hørte i fjor.

Howard sa at Bethesda Game Studios nå befant seg i en posisjon hvor de var perfekt skikket til å realisere en drøm de har hatt innad i studioer i en årrekke. Han understreket også at Starfield blir et Next-gen spill, hva enn det betyr i disse dager.

Men han var ikke ferdig da heller

Tydelig lei av alle spørsmålet rundt emnet, bekreftet Howard via en super kort trailer at The Elder Scrolls VI er under utvikling, og at det ikke kommer før Starfield er ferdig.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.