Over 100 timer er latterlig
0

Over 100 timer er latterlig

apr 06 Spill.no  

– En dag skal jeg lage et rent interaktivt sangspill, men jeg tviler på det skjer med det første, forteller en munter, men engasjert Warren Spector da min svenske kollega spør om musikalelementene i det kommende Epic Mickey 2: The Power of Two.

Levende legende

 Vi befinner oss i et Disney-museum rett utenfor Stockholm, hvor vi har fått presentert oppfølgeren til fjorårets Wii-spill, men det er ingen tvil om at høydepunktet er å få slått av en prat med den levende spillegenden.

Spector står bak noen av tidenes største rollespillklassikere, som Wing Commander-serien, Ultima VI og VII Part Two, Ultima Underworld I og II, System Shock, Thief 1 og 2, og ikke minst de to første Deus Ex-spillene. Men det er altså hans siste prosjekt, Epic Mickey, og da oppfølgeren, som befinner seg i sentrum for dagens begivenheter. Og det kommer altså til å inneholde musikal-elementer.

Mus-ikal

Utgivere er overbevist om at spillerne kommer til å skygge unna musikkbaserte eventyrspill, så dette er et eksperiment. Jeg vil se hvordan folk reagerer på det, for jeg er overbevist om at det faller i god jord, fortsetter den umåtelig sympatiske bransjeveteranen.

Er ikke musikaler mer noe man forbinder med Disneys helaftenfilmer enn Mikke-historiene?
Det stemmer det, men Mikke har faktisk alltid musikk rundt seg. Enten han spiller piano, danser, synger eller gjør noe annet som spiller på musikk, er han definitivt en svært musikalsk figur. Musikken i Epic Mickey 2 er laget av Jim Dooley, som vant Emmy for sitt bidrag til TV-serien  Pushing Daisies. Han er et geni. Tekstene er skrevet av en som har gjort samme jobb for en rekke Disney-helaftensfilmer, så alt er egenprodusert og originalt.

Epic Mickey 2 kommer på både Xbox 360, Playstation 3, PC og Wii. Er det noen grunn til at det første spillet var Wii-eksklusivt?
Da jeg begynte å jobbe for Disney, spurte daværende sjef i Disney Interactive meg om hva som må til for å lage en Årets spill-kandidat.Jeg svarte at man trenger tid og penger nok til at man konkurrere med de beste, og det vil hjelpe om man kan fokusere på én plattform. Jeg regnet nærmest med å bli ledd av, siden det er allment kjent at multiplattformtitler til sammen selger bedre enn de for en enke konsoll, men de svarte med et nytt spørsmål: «Hva synes du om Wii?»

Hele livet mitt har jeg gått videre mot kraftigere teknologi og mer avanserte plattformer, så min første reaksjon var selvsagt å bli tatt litt på senga. Men så slo det meg at det var mer naturlig å appellere til Mario- og Sonic-fans enn de som er vant med Master Chief og russiske gangstere i Grand Theft Auto. Det klaffet bare i hodet mitt.


MM i HD

Hvilke forskjeller kan vi vente oss mellom de forskjellige konsollversjonene?
Jeg har liten tro på å lage egne spill for hver plattform, det handler snarere om å lage et spill som passer til konsollene man lager dem for. Folk kommer nok til å se forskjeller i grafikkytelse, men spillbarheten er identisk. Historien vi skal fortelle og opplevelsen vi skal formidle, er like god på Wii som på PS3. Å lage et Mikke-spill er vanskelig nok – jeg vil ikke en gang tenke på oppgaven med å lage fire forskjellige spill i tillegg!

Nå som eiere av HD-konsollene endelig får muligheten til å spille Epic Mickey, er det noen sjanse for en konvertering av det første spillet også?
Det går ikke en uke hvor jeg ikke ringer og tigger noen om å få lov til å lage en 360- og PS3-versjon. Jeg har virkelig lyst til å se spillet for de konsollene. Men jeg har ikke fått napp ennå – ikke at det betyr at jeg har planer om å gi opp, selvfølgelig. Det kan godt gis ut etter Epic Mickey 2, jeg vil bare at folk skal se hvor historien startet.

Bare nei én gang

Disney-konsernet er kjent for å være veldig beskyttende og strenge når det kommer til tukling med deres varemerker. Hvordan har samarbeidet vært medEpic Mickey-spillene?
Jeg hadde hørt det samme som deg, og jeg var ganske nervøs da jeg begynte hos Disney. Det viste seg å ikke stemme i det hele tatt. Vi har fått en haug med hjelp til alt fra hyring av stemmeskuespillere til manus. Vi har jobbet med folk fra fornøyelsesparkene, produktutvikling, helaftensfilmene og Pixar – dette er knallflinke folk! De jeg var mest bekymret for, var avdelingen som tar seg av beskyttelse av Disney-varemerket, men – og dette er helt sant – de har bare sagt nei ÉN gang.

Javel?
De var veldig klare på at jeg ikke fikk vise tennene til Mikke. Jeg aner ikke hvorfor. Han viser jo tennene sine hele tiden! Bortsett fra det var det bare behjelpelige råd når det kom til elementer som kunne kræsje med andre pågående prosjekter hos Disney. Jeg regner imidlertid med at jeg kunne fått gjennomslag for alt jeg ville, om jeg bare hadde presset på.

– Alle bør få med seg 75%

Spillere har tilbrakt hundrevis av timer i spillene dine, men Epic Mickey var en temmelig kort affære i forhold?
Jeg synes spill er for lange. Spillere kommer ikke til å like at jeg sier det, men jeg er ikke interessert i å verken spille eller lage spill på 100 timer. Jeg er ferdig med det. Ultima VII Part Two tok i snitt 102 timer å spille gjennom. Det er helt latterlig, selv om det betyr verdi for pengene.

Hvor langt er det perfekte spillet da?
Jeg vil si det optimale nivået ligger på mellom seks og ti timer som kan spilles om igjen. Det er perfekt. Alle får muligheten til å oppleve hele historien. Det er meningsløst å legge opp et spill de færreste spiller ferdig. Det finnes ikke en gang nok folk som gidder å legge 20 timer i et spill, det er bare å se på salgstall.

Men man bør ikke kunne oppdage alt i spillet på første gjennomspilling. Det gjør at alle får en forskjellig spillopplevelse, og kan diskutere sine personlige opplevelser i etterkant. Og det oppfordrer folk til å gå tilbake og spille historien om igjen.

Hvor mye bør man få med seg av innholdet på en gjennomspilling?
Jeg mener rundt 75% er perfekt. Hvis alle oppdager 75% i en gjennomspilling, betyr det at 25% utgjør forskjellen i folks opplevelse. Og da har man vunnet. Da har du et spill. Hvis du lager så mye at spilleren bare får se, la oss si 10%, er det borkastet tid og penger. Om du går andre veien, og vil at alle skal få samme opplevelse – gå og lag en film. Kom deg ut av mitt medium!

DuckTales-spill på vei?

Du startet med brettrollespillet Toon! og er nå tilbake med tegneserier i Epic Mickey-spillene. Sirkelen er på en måte sluttet. Er du i ferd med å slå deg til ro?
Absolutt ikke! Jeg har i hvert fall 300 spillideer på laptopen min her. Jeg har et designdokument på 270 sider jeg er klar til å sette i gang med hvis noen vil ha meg til å lage det. Jeg har et sci-fi-spill jeg vil lage. Og et episk fantasy-spill. Nye ideer er null problem.

Også innenfor Disney?
Vi kan lage spill i over hundre år, bare basert på glemt materiale fra Disneys enorme arkiver. Men jeg har virkelig lyst til å lage et Duck-spill – Onkel Skrue, Donald, Ole, Dole, Doffen. Jeg mener, Skrue var Indiana Jones før Indiana Jones! Han har dratt på eventyr over hele verden, han har besøkt Atlantis og gamle Egypt. Han er verdens rikeste and. Jeg mener, kom igjen!

Dette er et annet eksempel på et prosjekt jeg ukentlig ringer og tigger om å få realisert. Jeg håper de til slutt gir etter for maset mitt, om enn bare for å få meg til å holde kjeft.

Epic Mickey 2: The Power of Two utvikles av Junction Point for Xbox 360, Playstation 3, Wii, Mac og PC. Spillet utgis av Disney, og skal lanseres i september.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.