På tokt med Michael, Trevor og Franklin
0

På tokt med Michael, Trevor og Franklin

mai 02 Spill.no  

Det er en del regler man må følge hvis man skal besøke Rockstar og se på spillene deres. Rockstar er ikke som andre utviklere som stuer sammen tretti journalister foran en skjerm, viser et spill og tar i mot spørsmål. I stedet sitter jeg alene i en hotellobby i Chelsea og venter på at en Rockstar-representant skal hente meg opp til et rom. I rommet blir jeg plassert i en sofa foran en stor skjerm. På venstre side sitter en fyr og spiller Grand Theft Auto V for meg, på høyre sitter en annen fyr og forklarer meg hva som skjer på skjermen.

Rockstar-ansatte har ikke noe navn, jeg får ikke lov til å intervjue eller sitere de, men jeg kan stille spørsmål som blir besvart. Rockstar ønsker at spillet skal snakke for seg selv. Så hva sier GTA V da?

Gigantisk

Først og fremst er det stort. Demonstrasjonen begynner flere kilometer oppe i lufta. Vi ser tidligere Los Santos-gjengmedlem Franklin, en av spillets tre hovedpersoner, i døra til et helikopter. Franklin hopper ut og vi faller nedover mens vi ser oss rundt.

Området i Grand Theft Auto V er enormt. Fra storbyen Los Santos – modellert etter Los Angeles – til digre skoger, innsjøer, ørkener, fjell og små tettsteder. Ifølge Rockstar-mannen er det totale arealet i spillet like stort som Grand Theft Auto: San Andreas, Red Dead Redemption og Grand Theft Auto IV til sammen.

Vi gløtter mot kysten der vi kan skimte skyskraperne i Los Santos, blikket flytter seg tilbake til en diger innsjø og et stort fjell. Sikten er enorm, det er nesten så jeg hører Playstation 3-konsollen spillet blir demonstrert på knake under belastningen av å beregne alt dette på skjermen.

Vi nærmer oss en fjelltopp, slår ut en fallskjerm, og svever i rolig tempo nedover fjellsiden mot en vei og en elv langt der nede. Jeg ser en røyskatt som jakter på en hjort, to av flere dyr det skal være mulig å jakte på i spillet. Vel nede ved veien går vi mot en bobil og et par fyrer som står og fisker. To andre karer driver og kjører om kapp med hver sin ATV langs en sti. Til tross for at vi er ute i ødemarka er det masse som skjer rundt oss. Mange små detaljer overalt.

Vi bytter fra Franklin til Trevor, ved å trykke på en knapp kommer en sirkel delt i fire deler opp nederst i hjørnet – i hver del er det bilde av en av de tre hovedpersonene mens den nederste delen huser spillets flerspiller – som Rockstar-mannen ikke vil si noe om akkurat nå.

Se traileren til Franklin her:

Sjøliv

Ved å velge Trevor zoomer kameraet ut og opp i lufta til et slags sattelittbilde, lokaliserer Trevor og zoomer inn igjen, plutselig er vi på en strand helt på andre siden av kartet. Sattellittsekvensen er bare en fiffig kamuflert innlastingsskjerm selvsagt, men overgangen føles smidig.

Trevor, spillets meth-selgende hillbilly-aktige villmann, våkner opp i trusa på en strand. Rundt ham er det døde gangstere fra West Coast-gjengen (som man kunne møte i en av tilleggspakkene til Grand Theft Auto IV), og Trevor har flere sår på overkroppen. Tydeligvis har det vært action her.

De tre hovedpersonene i Grand Theft Auto V sitter nemlig ikke bare i ro og venter på at du skal kontrollere dem, de lever sine egne liv i spillet når du ikke styrer dem. De har også ulike ferdigheter, jeg får se en meny der jeg blant annet ser søyler som indikerer hvor flink Trevor er til å skyte, kjøre bil, fly, dykke, slåss, og så videre. Som i Grand Theft Auto: San Andreas kan man bli flinkere ved å trene og gjøre ting ofte, noe mange savnet i Grand Theft Auto IV.

Rockstar understreker at det er snakk om tre helt forskjellige personer, de har hver sin økonomi og deler ikke våpen, penger, kjøretøy eller ferdigheter. Trenger du penger til Trevor må du spille som Trevor og skaffe pengene til ham, det er ingen felles pott mellom de tre selv om man kontrollerer alle sammen, men det er en overhengende historie i spillet der de tre er nøkkelpersoner. Rockstar-mannen sammenligner det med en TV-serie som gjerne har mer enn en hovedperson.

Tilbake til Trevor, vi går litt rundt på stranden og jeg lar meg fascinere av de detaljerte fotavtrykkene han etterlater seg i sanda. Like fascinert er jeg av havet. Etter å ha rappet en gummibåt i nærheten bærer det ut på bølgene, og da snakker vi skikkelige bølger. Wave Race-type-bølger. Vanneffekten er strålende, båten slår mot bølger og to vannscootere i nærheten har det også gøy i vannet. Vi passerer en strand der noen griller og har fest.

Det er rett og slett mer liv overalt her. Grand Theft Auto IV var også fullt av folk, men de fleste virret hvileløst rundt eller bare stod og hang. I femmeren ser folk ut til å gjøre mer realistiske og varierte ting, folk står og danser, fisker, spiser og så videre. Det føles mer troverdig.

Dykking

Jeg får forklart at enkelte kjøretøy huser spesialutstyr. Man kan finne fallskjermer i fly, for eksempel, eller dykkeutstyr i båter. Som i denne båten. Plutselig har Trevor iført seg dykkedrakt og vi hopper ut i vannet. En helt ny verden åpner seg, full av småfisk, tang, koraller og undervannsvegetasjon. Detaljnivået imponerer, spesielt med tanke på at vi nettopp var på overflaten omringet av fjell og strender, broer og brygger. Vi svømmer rundt et skipsvrak og jeg får forklart at Rockstar ønsker at hver eneste krok og krik av kartet skal utforskes. Belønninger skal være overalt. Hva slags belønninger vil de dessverre ikke si noe om ennå.

Vi møter på noen haier, og svømmer opp til overflaten. Haiene følger etter og kretser rundt Trevor, og jeg får høre at vi nå skal bytte til Michael. Jeg spør hva som skjer hvis vi bytter til en annen figur mens personen vi styrer er i fare, og får til svar at de klarer seg som regel greit på egen hånd, men hvis man bytter midt i en livsfarlig situasjon vil personen selvsagt dø.

Se traileren til Trevor her:

Tikkende bombe

Michael er den siste hovedpersonen, en whiskydrikkende tikkende bombe med kone og to barn. Han er tidligere informant og i et vitnebeskyttelsesprogram. Det trygge A4-livet er ikke noe for ham, i stedet finner han spenningen sin via brekk og ran på si.

Kartet zoomer ut fra Trevor og inn på Michael, som kommer ut av en bar i Vinewood – Los Santos-versjonen av Hollywood. En gærn dame plager oss på et gatehjørne – en av mange små bikarakterer man kan møte flere ganger i løpet av spillets gang – og vi rusler videre. Forbi en turistbuss som kjører forbi hjemmene til filmstjerner. Rockstar-mannen forteller meg at om man vil kan man kjøre bussen som passasjer og få servert masse historier om ulike kjendiser i Vinewood.

Vi passerer en tattoveringssjappe vi selvsagt også kan besøke og ender til slutt opp utenfor en kino der folk utkledd som filmfigurer sprader rundt. For meg som har vært i Hollywood flere ganger er det lett å kjenne seg igjen.

Michael tar opp telefonen – selvsagt en smarttelefon – og tar et bilde. Menyene på telefonskjermen ser ut til å by på alt fra epost og internett til sosiale medier og en instagram-aktig tjeneste. Som seg hør og bør blir det sikkert nok av harsellering med samtidens trender i GTA V.

Dynamiske hendelser

På kartet nede i venstre hjørne har det dukket opp et spørsmålstegn. Forresten, kartet ja. Det tradisjonelt runde kartet har blitt firkantet i GTA V. Jeg får ingen bekreftelse på om dette er det endelige utseendet, men det virker praktisk ettersom kartet nå skifter perspektiv og innhold med jevne mellomrom. Når man går rundt til fots ser man kartet ovenfra og ned, men hvis man går inn i en bil skifter perspektivet til et mer skrått bilde – akkurat slik det gjør på moderne GPS-er. Jeg la også merke til at når vi var i lufta med Franklin var kartet byttet ut med horisontale streker – slik man har på HUD-en i et fly. Dynamisk kart, absolutt en smart idé.

Men tilbake til spørsmålstegnet, vi følger kartet inn i et smug der noen paparazzi-fotografer henger og tar bilder. Bak noen søppeltønner gjemmer det seg en dame som trenger hjelp til å unnslippe papparazziene. Vi finner en bil, plukker henne opp, og kjører villmann gjennom byen med scooter-kjørende papparazzier på slep.

Vel hjemme hos den unge kjendisen får vi litt penger som takk for hjelpen og sideoppdraget er over. Ifølge Rockstar er dette et av svært mange sideoppdrag, og den unge damen kommer vi til å møte igjen flere ganger. Jeg får fortalt at de har tatt til etteretning kritikken av Grand Theft Auto IV – en svær og vakker verden som det var liten vits i å utforske fordi det var ikke noe som skjedde eller noe å oppdage i den.

Rockstar har videreutviklet de dynamiske hendelsene fra Red Dead Redemption der man kunne møte folk som trengte hjelp, skurker, dyr og andre tilfeldige hendelser overalt på kartet. Jeg blir også lovet langt mer variasjon i disse oppdragene – jeg var nok ikke den eneste som ble lei av å fange den hesten for tyvende gang.

Det skal rett og slett være noe å ta seg til overalt på spillkartet: en drøss med ulike minispill, dynamiske hendelser, bihistorier og ulike belønninger og hemmeligheter å oppdage.

Se Michaels trailer her:

Store ran

Mens tidligere Grand Theft Auto-spill har fulgt en lineær historie som leder til et digert oppdrag på slutten som fungerer som et klimaks vil GTA 5 spre disse klimaksene ut i spillet som ulike heists. Et heist er et avansert ran som krever masse planlegging i forkant og der man skal styre alle tre hovedpersonene mens ranet foregår.

Jeg får være vitne til et slikt ran, i dette oppdraget er det en pengetransport som skal stoppes og ranes i en bakgate. De tre hovedpersonene er samlet utenfor et gammelt lager og Michael viser på mobilen sin hvor de skal posisjonere seg og hva de ulike rollene deres skal være.

Rockstar-mannen forteller at man må gjøre mange forberedelser i forkant av et heist. Som eksempel i dette oppdraget må man skaffe til veie en søppelbil og en tauebil som begge skal brukes i ranet. Man må skaffe kjeledresser og masker, planlegge fluktruten og så videre. Ulike heist har ulike forberedingskrav som må oppfylles før man kan iverksette planen

Noe jeg ikke får demonstrert her men bare fortalt er at enkelte kompliserte ran også krever at man leier inn andre skurker til ranslaget sitt. Her kan man velge mellom skurker med ulike ferdigheter. En uerfaren en er mer risikabel men tar til gjengjeld en lavere andel av ransutbyttet mens de erfarne krever mer penger. Skurkene som overlever vil bli flinkere og kan leies på nytt i fremtidige oppdrag. Det blir påstått at ferdighetene og konfigurasjonen av skurker man har med seg vil påvirke innholdettil oppdragene dynamisk, noe som høres relativt ambisiøst ut.

Til dette ranet er det bare de tre hovedpersonene, og så snart planen er gjennomgått settes ranet i gang. Her merker jeg nok en ny ting i GTA-sammenheng: musikken mens vi styrer Michael bak rattet i søppelbilen er ikke den tradisjonelle radiokanalmusikken men egenkomponert stemningsmusikk til spillsekvensen.

Da jeg opprinnelig hørte at GTA V skulle bruke egenkomponert musikk ble jeg litt skuffet – det tilfeldige lydbildet generert av radiokanalene under biljakter har vært et av høydepunktene i serien – men jeg må innrømme at det virker mer stemningsskapende med den egenkomponerte musikken idet oppdraget starter. De rolige tonene og den dype bassen bygger opp nerver og forventninger mens Michael kjører søppelbilen på plass i bakgaten.

Action

Ganske snart kommer pengetransporten og stopper ved søppelbilen som sperrer veien. Kameraet skifter til Franklin i tauebilen i smuget ved siden av, og som Franklin trykker vi gassen i bånn og kjører ut av smuget og inn i siden på pengetransporten. Bilen velter og vi løper ut for å sprenge bakdøra med litt C4. Michael hopper inn og griper pengene, men plutselig dukker politiet opp og vi tar dekning.

Mens spillet tidligere i heistet skiftet mellom hovedpersonene automatisk for oss kan vi nå velge selv hvem vi vil styre. Vi kan ta kontroll over Trevor som sitter på taket med snikskytterrifla eller Michael og Franklin som ligger i dekning og skyter mot politiet.

Siden jeg ikke styrer selv er det ikke helt lett å bedømme actionscenene, men det virker som det flyter langt bedre enn i fireren. Litt mer Gears of War-aktig med smidige animasjoner der man løper inn i dekning og skyter på fiender som løper inn og ut av dekning. Politibiler eksploderer, forsterkninger kommer til og det går rimelig hett for seg med fire av fem etterlyst-stjerner oppe i høyre hjørne.

Ikke før Trevor rydder unna noen politibiler og et helikopter med rakettkasteren sin er det klar bane for å stikke av. Michael tar med seg pengene i søppelbilen og kjører til et avtalt møtested – en lokasjon man har valgt selv under planleggingen av ranet. Her slenger vi en granat under søppelbilen for å slette alle spor og setter oss i en annen bil i nærheten med ransutbyttet i baksetet.

Demonstrasjonen er over, og jeg får tid til å fordøye mine inntrykk under en liten spasertur gjennom Chelsea på vei til en lunsjrestaurant.

Jeg er imponert over hva de har fått ut av en Playstation 3. Grand Theft Auto V er teknisk overlegent og spillet kommer til å bli en verdig svanesang for Playstation 3 og Xbox 360. Et perfekt spill å avslutte karrieren til Xbox 360 og Playstation 3 med.

Spillet presser maskinkraften til det ytterste, og det merkes av og til. Gatene føltes av og til litt tomme, og i mellomsekvensen med de tre hovedpersonene som planla kuppet slo det meg hvor livløse og stive ansiktene til de tre heltene var, noe som nok mest skyldes maskinvaren spillet kjører på (og at jeg har spilt de fleste actionspillene mine på PC det siste året og vent meg til en høyere grafisk standard). Med tanke på at Xbox 360 og Playstation 3 er seks og syv år gamle er ambisjonsnivået til Rockstar vanvittig høyt for Grand Theft Auto V.

Inntrykket mitt er at Grand Theft Auto V minner mer om San Andreas enn fireren. Mer lekent og dynamisk enn det litt mer rigide og livløse Grand Theft Auto IV. Selv om jeg elsker Liberty City og historien om den ødelagte amerikanske drømmen i fireren tyder alt på at femmeren vil by på den lekeplassen mange etterlyste etter fireren var lansert.

Årets beste spill? Det jeg har sett så langt reduserer i hvert fall ikke sjansene for at GTA V skal stikke av med den tittelen. Til tross for at jeg har sittet i en time på et hotellrom og sett på flere ulike områder og aspekter av spillet føles det som om jeg såvidt har skrapt bittelitt på overflaten av GTA V. Det klør rett og slett i fingrene etter å utforske sidegater, kjøre båt og helikopter, hoppe i fallskjerm, suse med en ATV over fjellsidene, dykke, jakte og fiske og fortape meg i Los Santos.

Grand Theft Auto V utvikles av Rockstar og utgis av 2K Games. Spillet lanseres 17. september på Playstation 3 og Xbox 360. Tur til London for å se på spillet ble betalt av 2K Games.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.