Paradox sikrer seg rettighetene til Prison Architect
0

Paradox sikrer seg rettighetene til Prison Architect

jan 08 Anders Lønning  

Etter å ha samarbeidet med utvikler Introversion Software siden 2017 annonserte svenske Paradox Interactive i dag at de har kjøpt rettighetene til studioets mest kjente tittel Prison Architect. 

Spillet som først så dagens lys som Alpha versjon allerede i 2012 vokste seg raskt til å bli en Early Access solskinnshistoriene, med nesten 11 millioner dollar inntjent på forhåndsbestillingene alene, og over to millioner solgte eksemplarer allerede i August 2016.

Prison Architect lar deg bygge og drifte ditt eget fengsel. Spilleren er ansvarlig for å bygge nye celler, ansette vakter, holde kostnadene nede og de innsatte rolige og fornøyde slik at ikke det oppstår fengselsopprør eller at noen stikker av. Spillet er merkbart inspirert av spill som Theme Hospital og Dungeon Keeper med sin sære humor og skråblikket det gir privatiseringen av fengselsvesenet.

I en pressemelding publisert på utgiverhusets hjemmesider hadde Paradox sjef Ebba Ljungerud dette å si om fangsten:

– Helt siden vi inngikk vårt samarbeid med Introversion har vi hos Paradox følt at Prison Architect serien passer godt sammen med de andre spillene i vår katalog.

– Sett i sammenheng med det vi har gjort for andre ledelse-strategi spill som Cities: Skulines og Surviving Mars, tror jeg at Prison Architect’s store spillerbase kan glede seg til hvordan vi tar spillet videre, og vi gleder oss til å utforske hva slags potensial nye spill under Architect navnet kan ha. Vi lover å oppføre oss på vårt aller beste i det vi tar på oss denne oppgaven.

Britiske Mark Morris fra Introversion hadde dette å si:

– Prison Architect har vært et utrolig givende prosjekt for oss. Enhver utvikler liker å se skapelsene sin komme til live, men nå etter å ha vært gjennom Early Access, lansering på flere plattformer og gitt ut flere store oppdateringer til spillet har vi bygget og driftet denne bygnings og drifts simulatoren i nesten ti år.  Jeg tror vi har fått Prison Architect så langt som vi makter å få det, og nå er vi spent på å se hvor Paradox kan føre det hen. Dette gir også Introversion muligheten til å jobbe på vårt neste prosjekt. Mer om det en annen gang.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.