Pikkpupper og rævormer
0

Pikkpupper og rævormer

feb 09 Spill.no  

Overskriften er kanskje ikke så taktfull og elegant, men den understreker at vi er glade for at ikke alle spill oversettes til norsk. I «Bulletstorm» støter man på sinna hovedpersoner som bruker stygge uttrykk som «dicktits», «assmaggot» og «fungal rimjob». Ja, det er prepubertal humor på sitt verste, men vi ler. Høyt.

Fylla har skylda

Vi er i London for å spille «Bulletstorm», det nyeste skytespillet fra «Painkiller»-utviklerne People Can Fly, laget i samarbeid med Epic Studios og «Gears of War»-mannen Cliff Bleszinski. Et blodharry førstepersons skytespill med en unik vri: det handler ikke om å drepe flest mulig fiender, det handler om å drepe flest mulig fiender med stil.

Vi er Grayson Hunt, tidligere elitesoldat, nå bitter og alkoholisert leiesoldat med en solid dusør på sitt eget hode. Hunt støter tilfeldigvis på sin tidligere arbeidsgiver, general Serrano, og i et øyeblikk av forfylla overmot smasher han romskipet sitt inn i motorene til Serranos cruiser, med det resultat at begge kræsjer på en ikke så gjestmild planet befolket av blodtørstige mutanter. Og dermed er vi i gang.

Selv om «Bulletstorm» i starten minner om et hvilket som helst førstepersons skytespill, blir jeg gradvis introdusert for nye elementer som gjør at jeg etter en stund tenker på en helt ny måte. Dreper man fiender på spektakulære og voldsomme måter får man nemlig ferdighetspoeng, poeng som igjen kan gjøres om til valuta, som igjen kan brukes til å bygge ut våpen og utstyr. Jeg fryktet først at dette skulle bli en gimmick, et teit påfunn som man fort går lei av, men People Can Fly har klart å gi meg akkurat nok kreative verktøy til at hver kamp blir en lek. Jeg glidetakler fiender og får de til å lette, sparker de mot kaktuser, drar de mot meg med pisken, og sender en hel gjeng opp i lufta. I tillegg har jeg skytevåpen, haglgevær, granatkaster – mulighetene er enorme, og jeg forsøker å finne nye og kreative avlivningsmanøvre i hver kamp.

«Kill with skill» kaller utviklerne det, og idet jeg snakker med produsent Cliff Bleszinski og kreativ regissør Adrian Chmielarz i en spillepause spør jeg om det var en slik ferdighetsbasert opplevelse de hadde i planene fra starten av, eller om spillsystemet var noe som ble til underveis.

– Først og fremst ville vi lage et skytespill som var bedre enn alt annet på markedet. Vi hadde ikke som mål å omskrive historien for sjangeren, vi satt oss fore å lage et skytespill med kule features og humor i en pulp science fiction-setting. Skillshot-systemet ble til underveis, vi var innom mange ulike versjoner av hovedmekanikkene i spillet, og på et punkt underveis i utviklingen oppdaget vi at folk hadde begynt å leke seg med fiendene basert på ferdighetene til spilleren i stedet for å bare drepe de. Da skjønte vi at vi var i ferd med å omskrive reglene for skytespill, forteller Adrian.

God historie

En annen ting som slår meg når jeg prøvespillet «Bulletstorm» er at historien virker gjennomført, og dialogen og kjemien mellom hovedpersonene er veldig bra. Bedre enn i mange seriøse actionspill.

– Rick Remender har stått for manuset og dialogen, han er en kjent Marvel-skribent og har også skrevet for «Dead Space»-spillene, så han kan spill. Han skjønner pulp sci-fi, og har vært en perfekt mann for jobben. Ja, spillet har en del banning, men om du teller antall «fuck» og «shit» så er det mindre enn i andre spill. Noe av hemmeligheten til Remender er at han har et svært kreativt språk. Derfor blir uttrykk som «dicktits» mye mer minneverdige enn en tirade med banneord, sier Adrian.

Jeg påpeker ovenfor «Gears of War»-skaperen Cliff Bleszinski at det nesten virker som karakterene i «Bulletstorm» har mer dybde enn Marcus Fenix og vennene hans i det adskillig tyngre og mer seriøse «Gears of War»

– «Bulletstorm» er fullt av galgenhumor, og jeg tror det er lettere for spillerne å se mer sårbare sider av karakterene når de spiller et humoristisk spill. Man forventer at man bare skal spille et rent komediespill, og folk blir overrasket over historien og karakterene når de spiller, mener Cliff.

Adrian påpeker at humor også har vært en stor utfordring for utviklerne.

– I komedier er timing alt. Å lage lavpannet dasshumor er faktisk vanskelig, vi har laget en helt som prater mye og som lirer av seg morsomheter, og det er faktisk mye vanskeligere å være morsom enn man skulle tro. Vi brukte en hel uke på hvert nivå av spillet nå på slutten for å passe på at humoren sitter som den skal, at avleveringen av dialog er riktig beregnet, og at alt flyter optimalt.

Samarbeid og utfordringer

Selv om spillet er utviklet av polske People Can Fly, eies studioet nå av Epic Games, og Cliff Bleszinski har vært med å utforme spillet. Det har vært et godt samarbeid, mener de to.

– Jeg liker å jobbe med kreative folk, og jeg har ikke noe behov for å detaljstyre og dominere det Adrian og gjengen holder på med. Vi sjekker hva de holder på med og kommer med innspill, og lar de styre utviklingen selv. Samtidig vil det jo alltid være en slags konkurranse mellom interne studioer. Jeg er veldig imponert over grafikken i «Bulletstorm», og når gutta mine som jobber med grafikk i «Gears of War 3» ser hva People Can Fly har fått til, blir de enda mer gira på å overgå det i vårt spill, ler Cliff.

Etter noen timer med «Bulletstorm» kan jeg fastslå at dette er et skytespill som ikke ligner på andre mer tradisjonelle skytespill, og skillshot-systemet er noe av det som gjør opplevelsen unik. Men skal man dømme ut fra reaksjoner på nett er det mange gamere som vegrer seg for å spille et førstepersons skytespill som avviker fra normalen, og jeg lurer på hvordan Epic og People Can Fly skal overbevise folk om at spillet er verdt å sjekke ut?

– Det er selvsagt en viss risiko involvert. Hvis man vil innovere så tar man alltid en risiko. Noen mislykkes, andre gjør det stort, og vi har valgt å ta sjansen. Vi prøver å lære spilleren gradvis hvordan «Bulletstorm» skal spilles. Kontrolloppsettet er likt et standard førstepersons skytespill, vi beholdt alt som kunne beholdes, men det vi har oppdaget er at når folk først har skjønt konseptet med skillshots så er det ingen vei tilbake. Man blir hekta, forklarer Adrian, før Cliff skyter inn.

– Jeg liker å sitere Pixar når det gjelder det å ta en risiko. Hvis man ikke er nervøs når man utvikler noe, så gjør man noe galt.

Se trailer fra «Bulletstorm» her:

Se flere bilder fra spillet på neste side!

«Bulletstorm» er utviklet av People Can Fly og Epic Games og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på PC, Xbox 360 og Playstation 3 24. februar. Reise og opphold til London for Spill.no ble betalt av Electronic Arts.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.