Pong fyller 40 år
0

Pong fyller 40 år

nov 29 Spill.no  

Pong er det første dataspillet som var en kommersiell suksess. I dag, 29. november, er det 40 år siden Atari lanserte spillet. Vi ser nærmere på Pong og ni andre spill som står som viktige milepæler i spillindustrien de siste 40 årene. Har vi glemt noen? Før gjerne opp dine egne forslag i kommentarfeltet!

Pong

Utgiver: Atari
Dato: 29. november 1972
Format: Arkade

Hvor Atari-stifteren Nolan Bushnell fikk inspirasjonen til Pong fra, strides lærebøkene om. Konkurrenten Magnavox hevder Bushnell så et lignende spill da han besøkte de et halvt år før han selv lanserte Pong. Bushnell selv hevder inspirasjonen kom fra en tennisvariant han spilte på college på 60-tallet. Hvor ideen kom fra spiller ingen rolle, Ataris Pong var et subtilt mesterverk som tok en hel verden med storm.

Konseptet er enkelt: en strek på hver side av skjermen og en ball som spretter mellom dem. Spillet gikk rett og slett ut på å forhindre at ballen forsvant ut av skjermen, og man kontrollerte streken sin med en analog skruknott. Forskjellen på Ataris variant fra lignende spill var at spillet hadde en primitiv fysikkmotor (i ordets løseste forstand) som gjorde at ballen endret vinkel avhengig av om den traff på siden av streken eller midt på. I tillegg var spillet lagt opp til at man kunne spille mot hverandre.

Spillet ble for første gang prøvd ut på Andy Capp’s Tavern i Sunnyvale California i september 1972, og ble en stor suksess. Så stor at spillet låste seg fordi pengemottaket til automaten ble overfylt av mynter.

Bushnell forstod hvilken potensiell suksess dette var, og bestemte seg for å droppe å selge spillet til en tredjepart som skulle produsere automatene. I stedet begynte Atari å produsere spilleautomater selv. Bushnell åpnet en fabrikk og ansatte hippier, junkier, bikere og andre freaks som ble satt til å sette sammen kretskort, maskiner og skjermer til spilleautomater som skulle spres ut over USA.

Resten er historie. Atari vokste seg inn i himmelen over natten. De produserte spill og automater i høyt tempo, utviklet en hjemmekonsoll, og var selve symbolet på dataspilling på 70-tallet. De vokste så raskt at ingen klarte å bremse. Det endte med total kollaps som følge av en spiral av overproduksjon for å mette et ikke-eksisterende marked som hadde vokst forbi Atari på starten av 80-tallet.

Visste du at?
En ung og mager Steve Jobs med langt hår, illeluktende klær og en forkjærlighet for psykedeliske stoffer jobbet i Atari på 70-tallet, og var blant annet involvert i produksjonen av spillet Breakout.

Bla videre for neste milepæl!

Space Invaders

Utgiver: Taito
Dato: juni 1978
Format: Arkade

Mens Atari herjet i USA var det Taito som for alvor gjorde spilling til en folkesport i Japan. Arkademaskinen Space Invaders ble en vanvittig suksess som spredde seg til hele verden på slutten av 70-tallet.

Spilleren styrte et ensomt romskip nederst på skjermen som skulle skyte horder av fiender som beveget seg stadig nærmere. Et ensomt slag mot en voldsom overmakt, akkompagnert av en dunkende basslyd fra fiendene som rykket fra side til side, nærmere og nærmere.

Space Invaders var først og fremst tidsriktig. Star Wars– og science fiction-feberen var høy på slutten av 70-tallet, og spillet matet fantasiene til alle som drømte om å være Luke Skywalker. Samtidig var spillmekanikkene stramme, og spillet var utfordrende og ferdighetsbasert.

Spillet ble ekstremt populært, og filmskaperen Steven Spielberg var så imponert av spillet at han kjøpte sin egen arkademaskin som han hadde hjemme. De ikoniske rommonstrene har siden blitt symboler for dataspill, gjenskapt i både gatekunst og musikkvideoer.

Visste du at?
Spillet var så populært i Japan at det forårsaket en nasjonal manko på 100 Yen-mynter, fordi flesteparten av myntene lå i spilleautomater rundtomkring i landet.

Bla videre for neste milepæl!

Pac-Man

Utgiver: Namco
År: 22. mai 1980
Format: Arcade

I arkadehallene i 1980 kunne man gjøre to ting: spille skytespill eller spille sportsspill. Så kom Pac-Man og snudde opp ned på alt.

Det originale var at Pac-Man var pasifist. Plutselig var ikke spilleren lenger jegeren, men jaget. På flukt gjennom en labyrint med spøkelser i hæla. Det handlet om å overleve, ikke drepe. Om å flykte, ikke angripe. Via fire kraftpiller kunne situasjonen snus i noen få sekunder, byttet kunne bli jegeren i et lite aggressivt utløp før det igjen var tilbake til labyrintflukten.

Pac-Man lykkes så bra som det gjorde fordi det var et av de første spillene som spillerne kunne relatere til på flere plan. Etter å ha blitt jaktet på av lærere, foreldre og arbeidsgivere gjennom en hel dag kunne spillerne relatere til Pac-Man på et personlig nivå. Ikke minst kunne man få utløp for frustrasjonene ved å spise opp spøkelsene som jaktet på en.

Pac-Man var noe helt nytt og ble ekstremt populær. Oppfølgeren Ms. Pac-Man er den mest produserte arkademaskinen i USA noensinne. Imponerende, spesielt med tanke på at spillet ble laget som en uoffisiell hack til det opprinnelige Pac-Man av to amerikanske studenter.

Visste du at?
Det opprinnelig japanske navnet på Pac-Man var Puc-Man, men i frykt for at amerikanske spillere skulle gjøre hærverk på automatene for å lage et litt styggere ord utav “Puc”, ble det endret i siste liten.

Bla videre for neste milepæl!

Donkey Kong

Utgiver: Nintendo
År: 9. juli 1981
Format: Arkade

Spillet som mer enn noe annet skulle definere spillmekanikkene på 80-tallet var Donkey Kong. Det var ikke det første spillet som brukte skyteknappen til å hoppe, men det var det første spillet som gjorde hoppingen så presis, og som bygde opp en historie rundt kjernemekanikken.

En prinsesse har blitt kidnappet av en gorilla, og en snekker med bart må klatre opp en skyskraper for å redde henne. Snekkeren skiftet yrke og fikk navnet Mario, og ble deretter en av verdens mest kjente spillfigurer.

Donkey Kong lykkes fordi det fortalte en tegnefilmaktig historie på en enkel måte. I tillegg var det et nøye utspekulert mestringsspill med fire nivåer som alle krevde forskjellige taktikker. Spillet er debuten til Shigeru Miyamoto, som endte opp som Nintendos utviklingssjef for spill, og er mannen bak de aller fleste Nintendo-suksessene siden da.

I tillegg startet det trenden med plattformspill, som skulle bli den dominerende spilltrenden gjennom hele 80-tallet, enten man spilte på Commodore 64, Nintendo eller i spillehallen.

Visste du at?
Filmselskapet Universal saksøkte Nintendo for å bruke en figur som lignet på King Kong i spillet uten tillatelse, men endte opp med å skyte seg selv i foten ettersom de for lengst hadde gitt fra seg rettighetene frivillig – noe de hadde glemt da de gikk til sak mot Nintendo.

Bla videre for neste milepæl!

King’s Quest

Utgiver: Sierra On-Liine
År: juli 1983
Format: PC

De tekstbaserte eventyrspillene oppstod på 70-tallet, men Sierra var de første som i 1983 klarte å kombinere grafikk og teksteventyr på en vellykket måte, og dermed skape de en helt ny sjanger.

King’s Quest var et relativt standard eventyr med en konge og forbannelser og skatter. Som Graham fikk vi i oppdrag å finne tre skatter med magiske krefter for å berge et kongerike. Det unike med spillet var blandingen av direkte kontroll over Graham på bakgrunnsbildene og tekstkommandoene vi tastet inn under bildet.

Siden ble teksten erstattet av muskontroll og ikoner, og klassikere som Leisure Suit Larry, The Secret of Monkey Island og Broken Sword står som ikoniske grafikkeventyr fra spillsjangerens høyalder.

Men King’s Quest var først. Kanskje ikke best, men det åpnet et vindu mot en helt ny eventyrverden man tidligere bare hadde fått servert via tekst.

Visste du at?
King’s Quest ble skapt av en kvinne? Roberta Wiliams stod bak serien, og skapte også CD-Rom-klassikeren Phantasmagoira på 90-tallet. I dag har hun pensjonert seg fra spillbransjen.

Bla videre for neste milepæl!

Tetris

Utgiver: The Tetris Company
År: 6. juni 1984
Format: PC

Mange spillutviklere hevder at Tetris er det mest perfekte dataspill som noen sinne har blitt laget. Det er lett å skjønne hvorfor. Spillet der alt man skal gjøre er å rotere fallende brikker slik at de passer sammen med hverandre har en indre skjønnhet og renhet som få andre spill klarer å matche. Tetris er blottet for vold og konflikter, det handler kun om å se sammenhenger, planlegge og rydde.

Spillet ble utviklet av den russiske ingeniøren Alexey Pajitnov bak jernteppet i Sovjetunionen. Etter at vestlige utgivere snublet over en kopi av spillet, startet en intrikat kamp om rettighetene. Nintendo – i hemmelige forhandlinger med myndighetene i Sovjet – sikret seg de håndholdte rettighetene. Dermed hadde de det perfekte spillet til sin nye håndholdte konsoll Game Boy, en versjon som for alvor sørget for at Tetris gikk in i historien som et av tidenes mest underholdende dataspill.

I dag får man Tetris til mobiltelefoner og på Facebook. Spillet er tidløst, slik at nye generasjoner gjenoppdager spillet som til tross for bedre grafikk og flere grafiske effekter har et gameplay som ikke har forandret seg på 28 år.

Visste du at?
Spillets skaper, Alexey Pajitnov, mottok ikke et rødt øre for spillet han hadde laget. Ettersom han jobbet for staten da han utviklet Tetris var spillet Sovjetunionens eiendom. Først da han i 1997 startet The Tetris Company sammen med sin amerikanske partner Henk Rogers, fikk han rettighetene til spillet tilbake.

Bla videre for neste milepæl!

Elite

Utgiver: Acornsoft
År: 20. september 1984
Format: BBC Micro

Etter å ha skutt på romvesener siden Space Invaders i 1978, kom to engelskmenn og demonstrerte hva annet vi kunne gjøre i verdensrommet. Elite var en ambisiøs romsimulator der handel, utforsking og romkrig stod i fokus.

Som kommandør på ditt eget romskip var det opp til deg hvordan du ville tjene til livets opphold. Kjøp og salg av varer, utvinne mineraler fra asteroider, jakt på pirater – eller egen piratvirksomhet. Ved å tjene stadig mer penger kunne skipet oppgraderes og statusen din heves, helt til du nådde det ultimate nivået: Elite.

Elite forandret måten vi spilte fordi det var så åpent. En klar stjernehimmel og tilnærmet uendelig med solsystemer å besøke. Det var befriende og forførende, en magisk verden man kunne flykte inn i i timesvis. Et spill der man i stor grad skapte sine egne utfordringer.

Mange har forsøkt å kopiere suksessen, med varierende grad av suksess. Hvem vet, kanskje klarer spillets originale skaper, David Braben å gjenskape den magiske følelsen fra originalen med sitt nye Kickstarter-finansierte prosjekt Elite: Dangerous?

Visste du at?
Elite var opprinnelig utviklet for BBC Micro, men ble konvertert til så og si alt som fantes (og finnes) av datamaskiner og spillkonsoller.

Bla videre for neste milepæl!

Doom

Utgiver: id Software
År: 10. desember 1993
Format: PC

Wolfenstein 3D var kanskje først, men Doom var langt viktigere. Plutselig gikk den nyfødte sjangeren førstepersons skytespill fra å være en kuriositet til å bli en revolusjon. Doom ledet an og inspirerte en hel bølge av skytespill på 90-tallet.

Med lynkjapp kontroll – særlig hvis man tok seg bryet med å lære seg musestyring – og et intenst tempo satte Doom dype spor etter seg. Atmosfæren var skummel og fiendene var ekle. Ikke rart at flere voksne i aviser var bekymret over hvordan dette sataniske voldsspillet spillet fordervet norsk ungdom.

Men det var ikke bare selve grunnspillet som var revolusjonerende. Spillets første verden ble distribuert gratis over nett, mens man kunne kjøpe resten direkte fra id Software. I tillegg åpnet spillet for flerspillerkamper der man spilte mot hverandre med maskiner koblet sammen i lokale nettverk.

Forut for sin tid både når det gjelder flerspiller og distribusjon, med andre ord. Doom var spillet som lærte oss en helt ny sjanger, og de åpne nivåene og de intense kampene mot monstrene holder faktisk høy standard den dag i dag.

Visste du at?
Doom ble så populært på mange arbeidsplasser at mange arbeidsgivere fortvilte over tapte arbeidstimer og overbelastet datanettverk. Det førte til at det ble utviklet et eget program – Antidoom – som oppdaget hvis spillet ble spilt over et nettverk og stengte klienten til de som spilte det.

Bla videre for neste milepæl!

Grand Theft Auto III

Utgiver: Rockstar Games
År: 22. oktober 2001
Format: Playstation 2

Med Playstation-konsollen vokste TV-spillene opp. Anført av Lara Croft og teknomusikken i Wipeout ble det opplest og vedtatt at dataspill ikke lenger var forbeholdt barn. En ny generasjon med unge voksne ville gjerne spille de og.

Grand Theft Auto III ble spillet som mer enn noen andre symboliserte den nye generasjonen med spillere. Et spill med så og si full frihet til å gjøre hva du vil i en realistisk verden uten drager, magi eller romskip. Ved å la spilleren gå amok i en storby og gjøre kriminelle handlinger uten konsekvenser, skapte utviklerne i DMA Design en lekeplass for en generasjon som hadde vokst opp med Mario. Sopper, skilpadder og fargerike eventyrverdener var byttet ut med gangstere, politi og skytevåpen.

Grand Theft Auto III tok konseptet fra foregående todimensjonale spillene og overførte de til en levende og visuelt imponerende 3D-verden som etterapet vår egen samtid. Bekmørk humor, popkulturelle referanser og et tykt lag med satire gjorde Grand Theft Auto III til et spill som talte til en helt ny generasjon med spillere.

Visste du at?
Spillet ble lansert kun to måneder etter terrorangrepene 11. september, og førte til at utviklerne i siste liten fjernet et oppdrag fra spillet der man skulle hjelpe en terrorist.

Bla videre for neste milepæl!

World of Warcraft

Utgiver: Activision Blizzard
År: 11. februar 2005
Format: PC, Mac

Nettrollespill har eksistert siden de første datamaskinene ble koblet sammen i nettverk. Inspirert av 70-tallets teksteventyr lagde smarte programmerere tekstbaserte onlineeventyr, såkalte MUDs (Multi User Dungeon), der flere spillere spilte sammen. Siden kom spill som Merdidian 59, Ultima Online og Everquest og tilføyde grafikk.

Men det var først med World of Warcraft at sjangeren tok steget ut fra gutterommet og inn i stua.

World of Warcraft gjorde ikke så mye nytt, men det åpnet en frem til da utilgjengelig og komplisert spillsjanger opp for alle som hadde et snev av eventyrlyst. Med fargerik grafikk, god opplæringsdel og tilgivelige spillmekanikker trengte man ikke lenger sette av et halvt døgn for å spille en omgang (Everquest-spillere som har jaktet på tapt utstyr frem til sola står opp vet hva vi snakker om). World of Warcraft var først og fremst tilgjengelig, dernest hadde det mange smarte funksjoner som oppfordret til sosialt spill og utforsking.

World of Warcraft hadde på det meste tolv millioner aktive spillere som alle betalte hundre kroner i måneden for å få lov til å spille. Forretningsmodellen inspirerte en hel haug med konkurrenter til å prøve seg på markedet, uten like stor suksess. I dag er det fortsatt ti millioner som spiller World of Warcraft, og med nylig lansert tilleggspakke og stadig nye funksjoner i spillet, ser det ikke ut til at suksessen kommer til å avta med det første.

Visste du at?
En episode av den amerikanske tegnefilmserien South Park var viet til World of Warcraft, med flere av scenene i episoden laget i spillmotoren til Blizzard.

Det var våre ti milepæler fra spillhistorien. Er du enig? Uenig? Eller har du egne forslag til spill som burde være med? Rop ut i kommentarfeltet!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.