Resirkulering i spill
0

Resirkulering i spill

feb 06 Martin Moen  

Nei, det skal ikke det (men jo, det er ganske viktig). Det jeg snakker om er resirkulering og gjenbruk av spillelementer. Du har kanskje lagt en del merke til det før; er ikke det en bygning jeg har sett før? Denne sangen her var jo kjent! Den personen der har jeg jo allerede pratet med?!? Det er ikke uvanlig for spillselskaper å gjenbruke spillelementer de allerede har i lageret, og det har egentlig blitt den nye standarden. Men er det riktig av dem å kreve fullpris når de teknisk sett kun har gjort halve jobben?


For meg er det et delt svar; som forbruker ønsker jeg jo mest for pengene, og da er det ikke kult å kaste bort penger på det jeg allerede har. Som en spillutvikler og designer ser jeg ulempene og utfordringene industrien står ovenfor med budsjettkutt og tidspress. Så i denne artikkelen vil jeg se litt på gode og dårlige eksempler på gjenbruken av spillelementer.


hvis du har spilt et par Pokémon spill, så tar det deg ikke så lang tid å finne ut hvilken bygning som er Poké-senteret. Hvis du stiller alle Poké-senterne og Poké-martene ved sidenav hverandre, så vil du se en utrolig likhet; men også en morsom utvikling. Fasong og størrelse endrer seg litt fra spill til spill, men de er alltid lett gjenkjennelige bygninger med røde eller blå tak. Dette er nok en av de sterkeste elementene ved gjenbruk; gjenkjennelighet. Lyder, steder, personer, story og mekanikker; hvis vi er kjent med det er det mye lettere for oss å fordype oss videre. Det er for eksempel ingenting som gjør meg mer tilfredsstilt enn den lille fanfaren som kommer når du fanger en Pokémon, jeg skulle ønske den dukket opp hver gang jeg fanget meg en god karakter.

 

Men det såklart ikke bare Pokémon som gjør dette bra! Mass Effect gjenbrukte mange av sine resurser for å kunne lage flere side-quests, Majoras Mask bruker nesten kun elementer fra Ocarina of Time, og Super Mario er jo teknisk sett mange spill med veldig få konsepter. Fellesnevneren for alle disse er jo at det fungerer, og det er jo alle gode spill tross at Miljøpartiet De Grønne sikkert ville gitt utviklerne ministerposter for miljødepartementet. Jeg tror at det fungerer fordi det er fremdeles veldig godt plassert, og i mange settinger legger man heller ikke merke til det. Spesielt hvis du kjenner til spilluniverset du er i, så virker det mer naturlig og kjent enn billig og uoriginalt.

Men det er nå ikke alltid det fungerer like bra. Et eksempel her er Dragon Age 2; for har du lagt merke til hvor forutsigbart spillet er? Jeg følte at jeg lett kunne forutse hva som ville skje videre, rett og slett fordi layout og settinger ble brukt hele tiden. Jeg visste at rundt det hjørnet der ville det være fiender, og i det rommet vil det være en felle. Spillet er så “oppskriftsbasert” at det egentlig blir kjedelig.


Og, vi kan jo tross alt ikke glemme vår kjære EA. The Sims og SimCity har vist oss hvor mye av det samme vi har muligheten til å bruke penger på. For det finnes tonnevis at utvidelsespakker som egentlig kun er nye teksturer av samme modell. Og det er jo greit nok i seg selv at man er uoriginale og kommer med lite nytt og spennende; men når det fort koster en formue for å få tak i det blir det noe annet. Gearbox må også ta på seg litt skyld her, for selv om Borderlands er bra, så er mange av DLCene kun noen fargeendringer på karaktene.


Men hvorfor skal jeg skrive i vei om dette, og hvorfor skal du egentlig bry deg? Du skal bry deg fordi spill har en betydning. Spill er litt mer enn bare underholdning, og det er viktig at vi som konsumerer innholdet også er litt kritiske til det utviklerne gjør. Jeg skriver i vei om dette fordi jeg bruker dagene mine på å studere spill; ta den fra hverandre og se på om ting egentlig er så bra laget som det ser ut til. Alle trenger såklart ikke bruke hvert spilløyeblikk på å analysere det som skjer, men å være litt bevisst er en god ting. Og hvis du har en interesse av å skulle noen gang jobbe med spill, enten det er utvikling, skriving, markedsføring eller Youtube stjerne, så er det veldig viktig å se på det som er under. Så neste gang du synes noe virker kjent ut, bruk et lite minutt på å studere. Er det smart gjenbruk? Hadde det vært bedre med noe annet, og hvis så; virker det til å være mer latskap eller tidspress som kan ha vært årsaken?


Det var en kort liten artikkel om gjenbruk i spill; det er mye mer som kan bli sagt om det, men det kan du lese og tenke ut selv. Det har sine fordeler å gjenbruke elementer i spill, men det må gjøres med like stor nøyaktighet som det å lage nye. Hvis du har noen tanker selv, eller ønsker flere små “spilldesign” innblik så legg igjen en kommentar!

About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!