Sieg Paradox
0

Sieg Paradox

jun 14 Martin Moen  

D-dagen 2016 ble feiret på forskjellige måter; noen hedret de falne og heltene under invasjonen, mens Paradox lanserte et av de mest omfattende strategispillet angående andre verdenskrig. I Hearts of Iron 4 drar de videre den kjente tittelen og løfter den til nye høyder; både det mekaniske og audiovisuelle får et megaløft og tilbyr timer på timer med mye morro! Selv om innføring og tutorial også har blitt hakket bedre, ligger de fremdeles langt bak i forhold til det å skulle introdusere og få med seg nye spillere.

Tilbake igjen

Det er ikke lenge siden vi anmeldte Stellaris, et annet storstrategispill fra Paradox. Denne gangen har de gitt ut en oppfølger fra en av sine gode og kjente titler; nemlig Hearts of Iron. Her tar du kontroll over en nasjon mellom 1936 og 1948, og må overleve opptoget og selve andre verdenskrig. Spillet inkluderer mange gode og avanserte mekanikker og har et stort fokus på krigføring; både til sjøs, i luften og på land. Imotstening til de andre storstrategispillene til Paradox trenger du ikke tenke mye på enhetskostnader i kroner og hvor mye du trenger å skattelegge for å tjene inn penger. Du bare legger inn en “ordre” på hvor du ønsker en fabrikk bygget og deretter setter den til å produsere det du trenger for hæren din. Deretter er det bare å starte rekruteringen av nye tropper.

Der spillet fort blir veldig avansert er ved krigføringen. Du setter bataljoner sammen til hærer og trekker opp din egen frontlinje. Du kan sette mål for hvor langt du ønsker å pushe videre og hvor den nye frontlinjen skal ende. Du setter opp tilbaketrekningslinjer og støttelinjer. Du har rett og slett muligheten til å lage din egen krigsplan, fullt ut!

Du kan også bruke luftstyrkene dine til å kjøre støtte bombing for bakketroppene eller sloss om luftherredømme. Skip kan bygges i alle fasonger og kan raide konvoyer, patruljere farvann eller søke rundt for å knuse den første fiendtlige flåten de finner. Du har også ubåter du kan bruke til å kjøre den skjulte undervannskrigen. Det hele topper seg med at du selv kan bygge opp bataljonene dine også; synes du at infanteriet ditt skal inkludere en anti-luft kanon også så legger du til det, eller kanskje du ønsker å ha to typer infanterier som du lett kan trene parallelt; ja da åpner du bare editoren og lager en ny type bataljon.

Hver mekanikk er godt balansert og gjennomtenkt, og du sitter med følelsen at allt som er lagt til er der for å styrke autentisiteten av krigføring, og ikke bare “fordi det virker som noe kult no’”.

Din egen historie

Paradox har lagt stor vekt på å sørge for at spillet er historisk korrekt, med tanke på land, kart, flagg, politiske partier og figurer, hendelser osv. osv. Problemet som ethvert spill som dette møter derimot er den store ukjente faktoren; hva om spilleren ikke ønsker dette? Derfor er det ingen mekaniske begrensninger fra spillets side for hvordan du ønsker å håndtere situasjonene. De har til og med en “historisk AI” funksjon som lar spilleren velge om AIen skal følge det historiske løp etter beste evne, eller spille mer strategisk i henhold til det som skjer. Dette gjør at du får lage din egen verdenshistorie mellom 1936 og 1948. I mitt spill styrte jeg USA og promoterte en av kommunistene i samfunnet, dermed ble det et kommunistisk kupp og “the Communist States of America” var dermed født. Jeg meldte meg inn i kominternen og siden landet ikke lenger var fokusert på å isolere seg kunne jeg sende frivillige tropper inn i Kina for å stoppe den japanske invasjonen. Innen 1940 hadde Japan tapt all sitt fotfeste i Asia (inkludert Korea) og store deler av sine stillehavsøyer. Dette skaper mange morsomme situasjoner, spesielt om du er interessert i historie og spesielt alternativ historie. Jeg kommer helt klart til å spille Hearts of Iron igjen og igjen, prøve å komme på nye og bedre måter å endre historien på.

Manglende forklaring

I Hearts of Iron 4 har de inkludert en egen tutorial seksjon hvor du spiller Italia og invasjonen av Etiopia. Det er en helt grei tutorial som forklarer greit mekanikkene, men den gjør så ved å bruke masse, masse tekst. Det jeg fant ut derimot var at få fort jeg hadde lest og spillt meg gjennom denne tutorialen hadde jeg egentlig ikke lært halvparten av det jeg burde ha lært, og måtte stadigvekk inn på wikien til spillet for å lese opp på hvordan forskjellige mekanikker fungerer.

Dette er jo litt skuffende når de for kort tid siden lanserte Stellaris som hadde en veldig god tutorial integrert i selve spillet. Paradox må snart innse at dårlig tutorial er rett og slett dårlig spilldesign.

Høres like godt ut som det ser ut!

I anmeldelsen av Stellaris klagde jeg på at musikken var kjedelig, og ikke i stil med de andre Paradox spillene. I Hearts of Iron har de skrudd dette opp igjen og spillet har en musikk som man fint kan høre på i lengden. De har også oppgradert grafikken siden Hearts of Iron 3 med mange gode modeller og animasjoner. Verdenskartet er fint å se på og de har inkludert mange lys- og partikkeleffekter som legger et godt finishing touch på det hele. Paradox har virkelig fått til det å inkludere det estetiske inn i storstrategiene sine, og det kan vi nyte godt av! Det er også i Hearts of Iron 4 lagt opp til god modding support, så det er fullt mulig for deg å endre/forbedre diverse aspekter ved spillet.

Alt i alt blir det en tøff sommer; sol eller strategispill? Neida, valget er jo såklart strategi, men hvilket? De siste månedene har gitt oss flere gode titler innenfor sjangere, og Hearts of Iron 4 er helt klart et av disse som konkurrerer i toppen. Hadde Paradox bare klart å lage en bedre og mer forklarende introduksjon til spillerne ville dette helt klart vært et av tidenes beste strategispill.

D-dagen 2016 ble feiret på forskjellige måter; noen hedret de falne og heltene under invasjonen, mens Paradox lanserte et av de mest omfattende strategispillet angående andre verdenskrig. I Hearts of Iron 4 drar de videre den kjente tittelen og løfter den til nye høyder; både det mekaniske og audiovisuelle får et megaløft og tilbyr timer på timer med mye morro! Selv om innføring og tutorial også har blitt hakket bedre, ligger de fremdeles langt bak i forhold til det å skulle introdusere og få med seg nye spillere.

Tilbake igjen

Det er ikke lenge siden vi anmeldte Stellaris, et annet storstrategispill fra Paradox. Denne gangen har de gitt ut en oppfølger fra en av sine gode og kjente titler; nemlig Hearts of Iron. Her tar du kontroll over en nasjon mellom 1936 og 1948, og må overleve opptoget og selve andre verdenskrig. Spillet inkluderer mange gode og avanserte mekanikker og har et stort fokus på krigføring; både til sjøs, i luften og på land. Imotstening til de andre storstrategispillene til Paradox trenger du ikke tenke mye på enhetskostnader i kroner og hvor mye du trenger å skattelegge for å tjene inn penger. Du bare legger inn en “ordre” på hvor du ønsker en fabrikk bygget og deretter setter den til å produsere det du trenger for hæren din. Deretter er det bare å starte rekruteringen av nye tropper.

Der spillet fort blir veldig avansert er ved krigføringen. Du setter bataljoner sammen til hærer og trekker opp din egen frontlinje. Du kan sette mål for hvor langt du ønsker å pushe videre og hvor den nye frontlinjen skal ende. Du setter opp tilbaketrekningslinjer og støttelinjer. Du har rett og slett muligheten til å lage din egen krigsplan, fullt ut!

Du kan også bruke luftstyrkene dine til å kjøre støtte bombing for bakketroppene eller sloss om luftherredømme. Skip kan bygges i alle fasonger og kan raide konvoyer, patruljere farvann eller søke rundt for å knuse den første fiendtlige flåten de finner. Du har også ubåter du kan bruke til å kjøre den skjulte undervannskrigen. Det hele topper seg med at du selv kan bygge opp bataljonene dine også; synes du at infanteriet ditt skal inkludere en anti-luft kanon også så legger du til det, eller kanskje du ønsker å ha to typer infanterier som du lett kan trene parallelt; ja da åpner du bare editoren og lager en ny type bataljon.

Hver mekanikk er godt balansert og gjennomtenkt, og du sitter med følelsen at allt som er lagt til er der for å styrke autentisiteten av krigføring, og ikke bare “fordi det virker som noe kult no’”.

Din egen historie

Paradox har lagt stor vekt på å sørge for at spillet er historisk korrekt, med tanke på land, kart, flagg, politiske partier og figurer, hendelser osv. osv. Problemet som ethvert spill som dette møter derimot er den store ukjente faktoren; hva om spilleren ikke ønsker dette? Derfor er det ingen mekaniske begrensninger fra spillets side for hvordan du ønsker å håndtere situasjonene. De har til og med en “historisk AI” funksjon som lar spilleren velge om AIen skal følge det historiske løp etter beste evne, eller spille mer strategisk i henhold til det som skjer. Dette gjør at du får lage din egen verdenshistorie mellom 1936 og 1948. I mitt spill styrte jeg USA og promoterte en av kommunistene i samfunnet, dermed ble det et kommunistisk kupp og “the Communist States of America” var dermed født. Jeg meldte meg inn i kominternen og siden landet ikke lenger var fokusert på å isolere seg kunne jeg sende frivillige tropper inn i Kina for å stoppe den japanske invasjonen. Innen 1940 hadde Japan tapt all sitt fotfeste i Asia (inkludert Korea) og store deler av sine stillehavsøyer. Dette skaper mange morsomme situasjoner, spesielt om du er interessert i historie og spesielt alternativ historie. Jeg kommer helt klart til å spille Hearts of Iron igjen og igjen, prøve å komme på nye og bedre måter å endre historien på.

Manglende forklaring

I Hearts of Iron 4 har de inkludert en egen tutorial seksjon hvor du spiller Italia og invasjonen av Etiopia. Det er en helt grei tutorial som forklarer greit mekanikkene, men den gjør så ved å bruke masse, masse tekst. Det jeg fant ut derimot var at få fort jeg hadde lest og spillt meg gjennom denne tutorialen hadde jeg egentlig ikke lært halvparten av det jeg burde ha lært, og måtte stadigvekk inn på wikien til spillet for å lese opp på hvordan forskjellige mekanikker fungerer.

Dette er jo litt skuffende når de for kort tid siden lanserte Stellaris som hadde en veldig god tutorial integrert i selve spillet. Paradox må snart innse at dårlig tutorial er rett og slett dårlig spilldesign.

Høres like godt ut som det ser ut!

I anmeldelsen av Stellaris klagde jeg på at musikken var kjedelig, og ikke i stil med de andre Paradox spillene. I Hearts of Iron har de skrudd dette opp igjen og spillet har en musikk som man fint kan høre på i lengden. De har også oppgradert grafikken siden Hearts of Iron 3 med mange gode modeller og animasjoner. Verdenskartet er fint å se på og de har inkludert mange lys- og partikkeleffekter som legger et godt finishing touch på det hele. Paradox har virkelig fått til det å inkludere det estetiske inn i storstrategiene sine, og det kan vi nyte godt av! Det er også i Hearts of Iron 4 lagt opp til god modding support, så det er fullt mulig for deg å endre/forbedre diverse aspekter ved spillet.

Alt i alt blir det en tøff sommer; sol eller strategispill? Neida, valget er jo såklart strategi, men hvilket? De siste månedene har gitt oss flere gode titler innenfor sjangere, og Hearts of Iron 4 er helt klart et av disse som konkurrerer i toppen. Hadde Paradox bare klart å lage en bedre og mer forklarende introduksjon til spillerne ville dette helt klart vært et av tidenes beste strategispill.


About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!