Skyteglad racing!
0

Skyteglad racing!

jun 03 Spill.no  

Det er meget mulig at det er totalt tilfeldig at de to eksplosive bilspillene «Blur» og «Split/Second: Velocity» kommer samtidig. Begge handler om bilkjøring med skyting, bølling og knusing av motstanderne. Og i duellen er det «Blur» som trekker det lengste strået.

Dårlig idé?

Men det hadde jeg ikke trodd da jeg satte meg ned med «Blur». Har du lest min anmeldelse, vet du at jeg likte galskapen i «Split/Second: Velocity» ganske godt. Men jeg var mer skeptisk til «Blur». Jeg skjønte ikke helt hvordan de skulle få «Mario Kart»-lignende våpen til å fungere i et mer realistisk bilspill. Det hørtes rett og slett ut som en dårlig idé i mine ører.

Men feil kan man ta, og lite gleder meg mer enn å bli positivt overrasket av et spill. Etter en time med «Blur» var jeg mer eller mindre solgt. Her fungerer nemlig alt over all forventning.

Kaotisk blanding

Utviklerne bak spillet heter Bizarre Creations, og Xbox-fans husker dem helt sikkert som utviklerne bak «Project Gotham Racing»-serien. I løpet av de fire spillene som ble gitt ut under «PGR»-navnet etablerte de seg som en av de aller beste utviklerne av arkadebaserte racingspill.

Og det merker man når man spiller «Blur». «Blur» ville nemlig vært et bra racingspill selv om man hadde fjernet våpnene. Fysikkmotoren er på plass, om enn noe enklere og mer arkadepreget enn i spill som «Forza» og «Gran Turismo», men likevel med nok vekt og tyngde til at mine sjåførferdigheter blir solid utfordret, og knappe svinger må planlegges og forseres med finesse. Men det stopper ikke der.

Anmeldelsen fortsetter på neste side

Våpnene er rett og slett prikken over i-en i det som allerede er et solid racingspill. Jada, Bizarre Creations har lånt våpen og oppgraderinger uhemmet fra mer barnevennlige spill som «Mario Kart», men de har klart å implementere disse i spillet på en måte som føles helt naturlig. Og det var nettopp dette jeg ikke hadde troen på på forhånd. Jeg klarte ikke å se for meg et seriøst racingspill med bananskall-lignende våpen.

Men Bizarre Creations har fått det til å fungere ved å tone ned våpeneffektene og realismen. Blir du truffet av en rakett tar bilen en salto og kjører videre. Det ser kanskje ikke hundre prosent realistisk ut, og er rimelig fjernt fra virkelighetens racing, men innen spillets rammer glemmer du fort realisme og virkelighet, og tar det bare for gitt. Det blir aldri dumt.

Perfekt balanse

Våpnene er også nærmest perfekt balansert. Som i «Mario Kart» kjører du over ulike felter på banen for å plukke opp våpen og oppgraderinger, og du kan ha tre våpen med deg i bilen din samtidig. I starten hadde jeg nok med å lære meg de ulike typene og hvordan jeg skulle bruke de mens jeg kjempet om tetplasseringen, men etter hvert begynte jeg å lære meg små finesser og mer taktisk bruk av våpen. Og etter noen timer var jeg veldig bevist på hvilke våpen jeg plukket opp og hvordan jeg anvendte dem. Balansen mellom de ulike angrepene, enten det er miner, raketter, skudd eller bølleangrep, er kjempebra.

Det er også balansen mellom racingen og våpenbruket. Spillet er langt fra så kaotisk som «Mario Kart», eller «Split/Second: Velocity» for den saks skyld. Etter å ha lært meg kontrollene blir det faktisk en relativt ryddig kjøreopplevelse, der kjøreferdighetene har mer å si enn at man har flaks med våpnene man plukker opp.

Variasjon

Variasjonen i «Blur» er også bra. I karrieremodusen kjører du mot en rekke ulike racersjåfører som gir deg en bunke ulike løp du må erobre før du får utfordre dem. Man får ikke bare poeng for å komme først i et race, man kan få ekstrapoeng for å tilfredsstille publikum med spektakulære angrep og manøvre. Og i tillegg har hver bane en skjult slalåmløye som man kan aktivere, for å få enda et ekstrapoeng.

Bizarre Creations demonstrerte at de behersket onlinespilling med «Project Gotham Racing 4», og «Blur» fortsetter i samme spor. Går du lei av karrieremodusen er det alltids utfordring å finne på nettet, og de velbalanserte våpnene og oppgraderingene gjør at jeg sjelden blir like frustrert når jeg spiller mot andre mennesker som jeg gjerne blir av «lederskallet» i «Mario Kart».

Smidig

Rent grafisk har jeg lite å utsette på spillet. Grafikken glir silkemykt, og skjermen er oversiktlig. Kanskje litt for oversiktlig. Til å være et spill der man bruker våpen og sprenger motstandere, er det nesten skuffende lite skrot, ruiner og søppel på veien etter noen runder, særlig hvis man sammenligner med slagmarken i «Split/Second: Velocity». Mangelen på ødeleggende bevis i landskapet gjør at våpenbruken virker litt abstrakt. Bilparken fremstår også som litt for generisk og småkjedelig, og kunne med fordel vært pimpet litt ekstra. Men bortsett fra dette har jeg veldig lite å utsette på spillet.

Svært lite, faktisk. Jeg er meget positivt overrasket av «Blur». Bizarre Creations har levert et smidig og fengende bilspill med masse variasjon og dybde, og de har lykkes med å bringe en mer barnlig racingvariant inn i et mer voksent uttrykk.

«Blur» er et av mer avhengighetsskapende racingspillene jeg har spilt de siste årene, suget etter å ta bare et løp til, eller prøve seg på en enda bedre plassering, nekter simpelthen å slippe taket. Og i duell med «Split/Second: Velocity» vinner dette rett og slett fordi det har mer dybde, og adskillig mer holdbarhet.

«Blur» er utviklet av Bizarre Creations og utgis av Activision. Spillet er lansert på Xbox 360, Playstation 3 og PC.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.