Slik ønsker The Vanishing of Ethan Carter å revolusjonere spillgrafikk
0

Slik ønsker The Vanishing of Ethan Carter å revolusjonere spillgrafikk

mar 26 Spill.no  

Da grunnleggerne av People Can Fly (Bulletstorm, Painkiller, Gears of War: Judgment) startet opp et uavhengig spillstudio under navnet The Astronauts, var det ikke lett å skjønne hva slags spill de pønsket på å lage. Tidlig i 2013 fikk vi vite at svaret var The Vanishing of Ethan Carter, et eventyr/horror-spill inspirert av horrorlitteratur fra 1800- og 1900-tallet, som attpåtil ønsker å revolusjonere grafikk i spill.

The Astronauts’ mål er alt annet enn beskjedent, men de hevder de har tilgang på teknologien og talentet som må til. I et nylig blogginnlegg forklarer de hvordan de ved hjelp av såkalt fotogrammetri skal gjøre The Vanishing of Ethan Carter til et av de mest grafisk realistiske spillene noensinne.

Fotogrammetri-teknologien The Astronauts tar i bruk går ut på at de bruker en stor mengde bilder for å gjenskape objekter i spillverdenen. Selve teknologien er ikke ny, heller ikke innenfor spillindustrien, men grunnet hvor tid- og ressurskrevende arbeidet er, er det få som tar den i bruk i like stor grad som The Astronauts akter å gjøre. For å utnytte fotogrammetri til sitt fulle potensial må man ta flerfoldige bilder fra alle mulige vinkler av hvert objekt man vil kopiere, og i tillegg kan faktorer som vær og variasjon i lyssetting gjøre arbeidet mer komplisert.

Et eksempel på bruk av fotogrammetri i The Vanishing of Ethan Carter

Skaperne av The Vanishing of Ethan Carter mener imidlertid at all tiden som blir lagt inn i teknologien gir resultater. Objektene som legges inn vil se vakre og detaljerte ut, men de vil i tillegg være helt naturlige – nettopp fordi de kommer fra naturen. The Astronauts påpeker at i andre spill er de fleste bygninger, fjell og skoger skapt ut av minnet til grafiske designere, som utnytter ulike effekter for å gi gjenstandene en følelse av å ha blitt slitt, skadet og lignende. Selv om man gjerne ikke tenker over det når man spiller, oppfatter man raskt når det er områder som har urealistiske jevne flater, eller slitemerker og flekker på helt gale steder. Ved bruk av fotogrammetri vil alt derimot se ut som det gjør i virkeligheten.

The Astronauts bruker teknologien sin flittig, og resultatene (se flere eksempler her) ser unektelig realistiske ut. Utviklerne er imidlertid fokusert på å ikke gjøre ting alt for realistiske i selve spillet, noe de begrunner med at The Vanishing of Ethan Carter tross alt er et horrorspill med mystiske elementer, og de ønsker å skape en visuell stil som går et steg videre enn ren fotorealisme.

The Vanishing of Ethan Carter skal lanseres til PC i løpet av året.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.